اجرت‌المثل تنها برای دوران اختلاف و طلاق زوجین نیست-راهبرد معاصر

اجرت‌المثل تنها برای دوران اختلاف و طلاق زوجین نیست

استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: اجرت‌المثل تنها برای اختلاف و طلاق زوجین نیست و باید در دوران صمیمت و سازش تکلیف آن را روشن کرد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 25
کد خبر: ۲۸۸۹۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ حجت‌الاسلام سید طاهر غفاری در نشست واکاوی مسئله اجرت‌المثل کار زن در خانه با محوریت نقد آراء قضائی در سلسله نشست‌های فراتر از محکمه که در پژوهشگاه قوه قضائیه در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: انسان باید در همه مراحل زندگی،به تقوا و مبانی دینی اعتقاد داشته باشد و با استفاده از مباحث فقهی به قبول یا رد مسئله‌ای بپردازد.

 

استاد حوزه علمیه افزود:مبانی دینی،با جوسازی و حاشیه‌پردازی تغییر نمی‌کند،اگر خشت اول مسئله‌ای کج نهاده شود دیگر نمی‌توان مسیری را به‌درستی پیمود.

وی تصریح کرد:موضوع اجرت‌المثل ازنظر فقهی و قضائی باید به‌دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد،چه‌بسا یک اشتباه در مورد این موضوع موجب ویرانی زندگی می‌شود،ازاین‌رو قضات باید با تیمی قوی به لحاظ قضایی و فقهی تمامی ابعاد شرعی و عرفی آن را در محاکم در نظر بگیرند.

 

 غفاری عنوان کرد:زندگی طبیعی عرف ایران بر مطالبه‌های عاطفی و احساسی بناشده است و شکل مطالبه‌های آن مانند مطالبه‌های اقتصادی و بازاری نیست و نباید رویه‌ای شکل بگیرد که موجب کدورت و جدایی زوجین شود.

 

وی بیان کرد:در عرف ایرانی،زن در امور منزل اجرتی دریافت نمی‌کند و مرد در تأمین معاش خانواده در تلاش است و این تقسیم‌کار بر اساس عاطفه و صمیمیت انجام می‌شود و چه‌بسا زنان نیز در تأمین معاش در خانواده سهیم می‌شوند.

 

این استاد حوزه خاطرنشان کرد:قضات باید در موقع اختلاف خانواده،احکامی صحیح و منطقی و از روی تقوا و شناخت کافی به مسائل صادر کنند و بدانند که برخی از احکام که به‌ناحق صادر می‌شود برکات را از جامعه اسلامی از میان می‌برد.

 

وی گفت:در مورد اجرت‌المثل،فتاواهای مختلفی وجود دارد و باید قضات طبق فتاوا،حکمی منطقی و درست بدهند تا حق هر یک از زوجین پایمال نشود.

 

غفاری افزود: اجرت‌المثل تنها برای دوران اختلاف و طلاق زوجین نیست و باید در دوران صمیمت و سازش تکلیف آن را روشن کرد.

 

وی بیان کرد:نفس خوش‌رفتاری زن و شوهر اجازه فضای مطالبه گری اقتصادی را ر زندگی زناشویی نمی‌دهد و جنس مطالبه در زندگی با مطالبه در بازار تفاوت دارد و نباید کار در منزل را باکار در بازار مقایسه کنیم.

 

این استاد عالی حوزه عنوان کرد:مسئله اجرت‌المثل به‌هیچ‌عنوان مبهم نیست اما این‌گونه نیست که اگر زن آن را مطالبه کرد، استحقاق به او صورت می‌گیرد.

 

وی تصریح کرد:آشپزی زن در منزل با آشپزی در مراکز تهیه غذا که با سود همراه است متفاوت بوده و نمی‌توان باهم قیاس کرده و در برابر آن اجرتی را طلب کرد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده