گزارش مرکز مطالعاتی «ریسپانسیبل استیت کرفت»؛

پول‌پاشی صهیونیست‌ها زیر پای اینفلوئنسرها

نخست وزیر رژیم صهیونیستی فاش کرد، گروهی از انسان رسانه‌ها برای انتشار پیام‌های خاص در رسانه‌های آمریکایی فعالیت و مبالغ هنگفتی برای این کار دریافت می‌کنند.
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴ - 02 October 2025

پول‌پاشی صهیونیست‌ها زیر پای اینفلوئنسرها

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نشستی که به بحث درباره سوءاستفاده از نفوذ رسانه‌های طرفدار این رژیم اختصاص داشت، از گروهی از اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی یاد کرد و گفت: ما باید با این کمپین‌ها مقابله کنیم. چگونه؟ به وسیله اینفلوئنسرها. فکر می‌کنم باید با آنها تعامل کنید؛ آنها بسیار مهم هستند.

دریافت پول از اسرائیل برای انتشار محتوا در رسانه‌های اجتماعی منبع درآمد پرسودی است. طبق اسناد محرمانه، اینفلوئنسرها احتمالاً به نمایندگی از اسرائیل برای هر پست در سکوهای شبکه‌های اجتماعی مانند تیک تاک و اینستاگرام تقریباً ۷ هزار دلار دریافت می‌کنند.

هیچ تأییدیه‌ای درباره هویت اینفلوئنسرهای شرکت‌کننده در این برنامه وجود ندارد

شبکه هفت تلویزیون اسرائیل پیش تر اعلام کرده بود، کابینه اسرائیل پیشنهاد تأسیس نهاد جدیدی در وزارت امور خارجه را با عنوان «بخش دیپلماسی عمومی (هاسبارا)» بررسی می‌کند. این نهاد مأموریتی ویژه دارد که با اختیارات منحصر به فردش امکان استخدام وبلاگ‌نویسان، اینفلوئنسرها و کارشناسان رسانه‌های اجتماعی را در ایام جنگ خواهد داشت. وظیفه این نهاد، مقابله با محتوای ضد اسرائیلی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است و قرار است با کمک بلاگرها و اینفلوئنسرهای آنلاین، روایت رسمی تل‌آویو تقویت شود.

شرکت  Bridge Partners که برای وزارت امور خارجه اسرائیل کار می‌کند، به عنوان بخشی از کمپین «اینفلوئنسر»، مجموعه‌ای از فاکتورها را برای گروه رسانه‌ای بین‌المللی هاواس آلمان ارسال کرد. این فاکتورها شامل ۹۰۰ هزار دلار بود که از ماه ژوئن شروع و تا نوامبر ادامه داشت تا هزینه‌های تولید محتوا را به وسیله ۱۴ تا ۱۸ اینفلوئنسر پوشش دهد.

این سند که مطابق با قانون ثبت عوامل خارجی ارائه شده است، نشان می‌دهد بودجه شامل هزینه‌های اینفلوئنسرها و هزینه‌های تولید محتوا می‌شود، اما جزئیات آن را شرح نمی‌دهد. با در نظر گرفتن هزینه‌های اداری تا ۱۶ سپتامبر (هزینه‌های حقوقی، بانکی، بازاریابی و سایر خدمات)، مبلغ باقیمانده برای اینفلوئنسرها میان ژوئن و سپتامبر به ۵۵۲ هزار و 946 دلار می‌رسد.

این شرکت تخمین زد، گروهی از اینفلوئنسرها احتمالاً در آن دوره میان ۷۵ تا ۹۰ پست منتشر کردند. محاسبه ای سرانگشتی نشان می دهد هر پست میان ۶ هزار و 143 تا ۷ هزار و 372 دلار درآمد ایجاد می کند.

هیچ تأییدیه‌ای درباره هویت اینفلوئنسرهای شرکت‌کننده در این برنامه وجود ندارد. هاواس، شرکت مسئول مدیریت عملیات  Bridge Partners به درخواست‌های متعدد برای اظهارنظر درباره پروژه، نام اینفلوئنسرهای شرکت‌کننده یا هزینه‌های آنها پاسخی نداد.

شرکت Bridge Partners به وسیله یئیر لوی و یوری استاینبرگ تأسیس شد که هر کدام ۵۰ درصد سهام شرکت را در اختیار دارند. Bridge Partners مأموریت خود را «ترویج تبادل فرهنگی میان ایالات متحده و اسرائیل» توصیف می‌کند.

این شرکت که در واشنگتن دی سی مستقر است، از خدمات ناداو اشتاورکلر، افسر سابق یگان سخنگوی ارتش اسرائیل استفاده کرد. لوی و استاینبرگ برای مشاوره حقوقی از پیلزبری وینتروپ شاو پیتمن، شرکتی که پیش تر با شرکت جاسوسی اسرائیلی NSO Group همکاری داشت، استفاده کردند.

پروژه‌ Bridge Partners «پروژه استر» نام دارد. مشخص نیست آیا این پروژه با پروژه‌ استر بنیاد هریتیج، کمپینی برای مبارزه با یهودستیزی به وسیله عکاسی از منتقدان اسرائیل مرتبط است یا خیر.

این اقدام اسرائیل بیشتر متمرکز بر تقویت پایگاه‌های اجتماعی این رژیم در آمریکاست. یاکوف لیونه، معاون ارشد مدیر بخش دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت: با ظهور جنبش «اول آمریکا» در سیاست آمریکا، برای اسرائیل ضروری است در برابر این جنبش موضعی طرفدار اسرائیل اتخاذ کند.

اقدام اسرائیل برای جذب اینفلوئنسرها در راستای ترمیم چهره این رژیم، هرچند که به تازگی شمایلی رسمی یافته، مدت‌هاست جریان دارد.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
ابوالفضل بهشتی، عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۲ روز پیش