حمایت دولت از راه‌آهن حومه‌ای تهران واکنش تهران به ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر ایرانی پزشکیان: هیچ طرح آبی بدون نظر دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود / تصمیم عجولانه یعنی تخریب محیط‌زیست سرلشکر پاکپور: مادران و همسران شهدا الگویی ماندگار برای نسل‌های آینده هستند آغاز رزمایش نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس سرلشکر حاتمی: لحظه‌ای را در ارتقای توان دفاعی از دست نداده‌ایم از تعیین سقف کیفری برای مهریه تا تذکر اقتصادی به پزشکیان پزشکیان: به هیچ قدرت خارجی امید نبسته‌ام/ دیگر پول اضافه چاپ نمی‌کنیم سرلشکر پاکپور: سپاه برای انتقال تجارب ضدتروریستی محدودیتی ندارد قالیباف: توان دفاعی و هسته‌ای ایران را معامله نمی‌کنیم تاکید عراقچی بر نقش دیپلماسی پارلمانی در گسترش تجارت با همسایگان زهرا بهروز آذر: مصوبه کاهش سقف ضمانت اجرای مهریه با سیاست‌های کلی خانواده در تعارض آشکار است ماجرای مرموز شیوع سرطان در بین زنان گروهک منافقین زمان پیش ثبت‌نام انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی توضیحات قالیباف درباره اجرایی نشدن پرداخت کالابرگ الکترونیک

پوردهقان:روند واردات خودرو قابل قبول نیست/ وزیر صمت به وظیفه قانونی خود عمل کند

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید وزیر صمت محکم پشت سر واردات واقعی خودرو بایستد، گفت: اگر بحث واردات خودرو به همین رویه ادامه پیدا کند، حتما وزیر صمت را مواخذه و حق مردم را مطالبه خواهیم کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - 2025 October 25
کد خبر: ۲۹۲۶۴۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به وضعیت نابسامان بازار خودرو گفت: مجلس در بودجه 1404 و قانون برنامه هفتم به دنبال کاهش سالیانه تعرفه واردات خودرو بود؛ زیرا منجر به رقابتی‌ کردن بازار و حذف دولت در قیمت‌گذاری و سهام‌دار بودن در بازار خودرو داخلی می‌شد.

وی افزود: در همین راستا مجلس در مصوبه‌ای تعرفه واردات خودرو در سال 1404 را از 100 درصد به 60 درصد کاهش داد تا به دنبالش هر سال 20 درصد از تعرفه واردات خودرو کم شود اما متاسفانه این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد و تعرفه واردات خودرو 100 درصد باقی ماند.

نماینده اردکان در مجلس گفت: با این تصمیم، عملاً هیچ خودرویی وارد کشور نشد. از سوی دیگر، فقط یک بال برای بهبود بازار خودرو یعنی واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز از سوی دولت اجرا شد و همین موضوع، وضعیت بازار را بدتر کرد. اکنون بخش خصوصی که سهام دولت را خریده، می‌گوید دولت دیگر نقشی ندارد و خودش هر قیمتی که بخواهد تعیین می‌کند. این وضعیت باعث شکل‌گیری بازی‌های قیمتی و جنگ‌های قیمتی شده است؛ پدیده‌ای که برای اولین‌بار تجربه می‌شود. نتیجه تمامی این به‌هم‌ریختگی بازار خودرو است که بار این نابسامانی‌ها بر دوش مردم خواهد بود.

وی تاکید کرد: حتما ما در لایحه بودجه سال آینده، ایده و اعتقادمان درباره بازار خودرو را دنبال خواهیم کرد. اگر اتفاقی درباره بازار خودرو رخ ندهد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی باید پاسخگوی باشند.

پوردهقان درباره نقش وزارت صمت در بازار خودرو گفت: با وجودی که تعرفه‌گذاری در اختیار وزیر صمت نیست اما وزیر صمت می‌تواند واردات خودرو را تسهیل کند. 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: اکنون که دولت سهام‌داری در ایران‌خودرو را از دست داده و به‌زودی در سایپا نیز واگذار خواهد کرد، باید وزیر صمت محکم پشت سر واردات واقعی نه واردات کوتاه‌مدت بایستد. همه این کارها در حوزه اجرا است و ما این موارد را از وزیر صمت می‌خواهیم ؛ اگر بحث واردات به همین سمت حرکت کند، حتما وزیر صمت را مواخذه و حق مردم را مطالبه خواهیم کرد./تسنیم

کلمات کلیدی: مجلس
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار