گروسی: دوران اجماع قدرت‌های بزرگ علیه ایران به پایان رسیده و احتمالاً تا مدت‌های مدید باز نمی‌گردد اعتراض بقایی به اعتراف دبیرکل ناتو به همکاری با آمریکا و اسرائیل در جنگ با ایران / ناتو باید بابت همه پیامد‌های این جنگ تجاوزکارانه پاسخگو باشد ادعای ترامپ درباره بمباران مدرسه میناب: کار آمریکا نبوده! سنای آمریکا نظر ترامپ را جلب کرد / عقب نشینی از بررسی قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران هشدار جدی نیروی دریای سپاه درباره تردد شناور‌ها در تنگه هرمز / فقط عبور از این مسیر‌ها مجاز است سنتکام مدعی کشته شدن یکی از رهبران داعش در سوریه شد پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه سخنگوی هیئت مذاکره کننده در واکنش به ادعا‌های روبیو: صلح واقعی با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد قالیباف: کشور‌های غرب آسیا و اسلامی باید نظم جدیدی را متکی بر ظرفیت‌ها، منابع و مردم خود بنا کنند عراقچی همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات قرار داد آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت قالیباف با علی‌اف دیدار کرد ترامپ: ایران خبر داد که از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیرد ادعای وزیر جنگ اسرائیل درباره ادامه حضور در لبنان: آمریکا هم بخواهد عقب‌نشینی نمی‌کنیم المیادین به نقل از مقام کاخ سفید: قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ به رئیس‌جمهور ارائه نمی‌شوند و قدرت قانونی ندارند

نامه ایران به سازمان ملل و شورای امنیت درباره تهدیدهای ترامپ

نامه ایران به سازمان ملل و شورای امنیت درباره تهدیدهای ترامپ نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای رسمی به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا را مصداق آشکار تحریک به خشونت، دانست.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۴ دی ۱۴۰۴ - 2026 January 14
کد خبر: ۲۹۹۴۰۶

به گزارش راهبرد معاصر، «امیر سعید ایروانی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای رسمی به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا را مصداق آشکار تحریک به خشونت، تهدید به مداخله نظامی و نقض صریح اصول بنیادین منشور سازمان ملل متحد دانست و خواستار واکنش فوری نهادهای مسئول بین‌المللی شد.

در این نامه تأکید شده است که رئیس‌جمهور آمریکا با صراحت بی‌ثباتی سیاسی را تشویق و خشونت را تحریک و دعوت و حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کند و خواستار «تصرف نهادها» شده است.

متن کامل نامه‌ نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل به شرح زیر است:

بنا به دستور دولت متبوعم، مایلم توجه فوری شما را به بیانیه‌ای که امروز توسط رئیس جمهور ایالات متحده صادر شد، جلب کنم. در این بیانیه، او آشکارا خشونت در داخل ایران را تحریک و تهدید به مداخله نظامی می‌کند. او خطاب به معترضان ایرانی اظهار داشت: «میهن‌پرستان ایرانی، به اعتراض خود ادامه دهید - نهادهای خود را به دست بگیرید! ... کمک در راه است.»

این بیانیه بی‌ملاحظه، صراحتاً بی‌ثباتی سیاسی را تشویق می‌کند، خشونت را تحریک و دعوت می‌کند و حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کند. این بیانیه نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین‌الملل مندرج در منشور سازمان ملل متحد، به ویژه ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور طبق ماده ۲ (۴) و اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها طبق ماده ۲ (۷) است. این لفاظی‌های مداخله‌جویانه بخشی از یک الگوی مداوم و رو به افزایش با هدف بی‌ثبات‌سازی سیاسی توسط رئیس جمهور ایالات متحده در هفته‌های اخیر است که طی آن او بارها تهدید به استفاده از زور علیه ایران کرده است، همانطور که در مکاتبات قبلی ما به تاریخ‌های ۳۰ دسامبر ۲۰۲۵، ۲ ژانویه ۲۰۲۶ و ۹ ژانویه ۲۰۲۶ مستند شده است.

بیانیه صریح رئیس‌جمهور ایالات متحده که خواستار «تصرف نهادها» شده است، باید در چارچوب شکست جنگ تجاوزگرانه ۱۲ روزه علیه جمهوری اسلامی ایران در ژوئن ۲۰۲۵ و به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر یک سیاست گسترده‌تر تغییر رژیم که از طریق کمپین به اصطلاح "فشار حداکثری"، تشدید تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی، بی‌ثبات‌سازی عمدی اجتماعی و اقتصادی، گسترش سیستماتیک ناامنی و تحریک جوانان برای مقابله با دولت جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود، درک شود. ایالات متحده و رژیم اسرائیل مسئولیت قانونی مستقیم و غیرقابل انکاری در قبال از دست رفتن جان غیرنظامیان بی‌گناه، به ویژه در میان جوانان، دارند. با توجه به این نقض‌های آشکار منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل توسط ایالات متحده و پیامدهای وخیم آن بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران مصرانه از شما می‌خواهد:

۱. دبیرکل، شورای امنیت و به ویژه اعضای مسئول آن، با محکومیت صریح همه اشکال تحریک به خشونت، تهدید به استفاده از زور و دخالت در امور داخلی ایران توسط ایالات متحده، به مسئولیت‌های خود بر اساس منشور عمل کنند؛ از ایالات متحده و رژیم اسرائیل بخواهند که فوراً سیاست‌ها و اقدامات بی‌ثبات‌کننده را متوقف کرده و به طور کامل به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی عمل کنند؛ و به ایالات متحده در مورد هرگونه محاسبه اشتباه احتمالی برای انجام هرگونه اقدام تجاوز نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران هشدار دهند.

۲. همه کشورهای عضو از اظهارات یا اقدامات تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه‌ای که منشور سازمان ملل متحد، از جمله اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران را نقض می‌کند، خودداری کنند.

سپاسگزار خواهم بود اگر نامه حاضر را به عنوان سند رسمی شورای امنیت منتشر کنید. عالیجنابان، لطفاً احترامات فائقه مرا بپذیرید./ایسنا

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار