دبیرکل جدید اتحادیه عرب تعیین شد / نبیل فهمی کیست؟ چه کسی نخست وزیر بعدی بریتانیا است؟ ماجرای ورود بازرسان آژانس به ایران چیست؟ منبع آگاه: صرف شدن پول‌های بلوکه شده برای خرید غلات واقعیت ندارد ادعای ترامپ: ایران با بازرسی‌های هسته‌ای موافقت خواهد کرد پاکستان: توافق ایران و آمریکا، به معنای پایان سیاسی نتانیاهو است وزارت خارجه آمریکا: روبیو فردا راهی خاورمیانه می‌شود نیویورک تایمز: ترامپ خواستار تسلیم ایران برای پایان جنگ بود؛ اما آمریکا بود که تسلیم شد فوری / معافیت ۶۰ روزه تحریم‌های نفتی ایران صادر شد / وزارت خزانه‌داری آمریکا از اسقاط تحریم صادرات نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران خبر داد قاآنی به سربازان اسرائیل: اگر با پای خود از جنوب لبنان خارج نشوید، حماسه سال ۲۰۰۰ تکرار خواهد شد نتانیاهو: ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد الجولانی: اظهارات ترامپ به اشتباه به معنای حمله قریب‌الوقوع سوریه به لبنان تفسیر شد سی‌ان‌ان به نقل از منبع ایرانی: مذاکرات ایران و آمریکا پس از تهدید‌های ترامپ، متوقف شده، اما به پایان نرسیده شبکه کان اسرائیل: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیرو‌های خود در جنوب لبنان کرده / دولت ترامپ از اسرائیل خواسته است که عقب‌نشینی جزئی از جنوب لبنان انجام دهد المیادین: هیئت ایرانی تا زمانی که ترامپ عذرخواهی نکند و نیرو‌های اسرائیلی از جنوب لبنان خارج نشوند، به مذاکرات باز نخواهد گشت قالیباف در واکنش به ادعا‌های ترامپ: ما تهدید‌های آمریکایی‌ها را به جایی حساب نمی‌کنیم / بهتر است مراقب اظهارنظر‌های خود باشند، نیرو‌های مسلح ما آماده‌اند تا به نحوی دیگر پاسخشان را بدهند

بیانیه وزارت خارجه درباره تهدید مقامات آمریکایی و ادامه جنایات جنگی علیه ایران

بیانیه وزارت خارجه درباره تهدید مقامات آمریکایی و ادامه جنایات جنگی علیه ایران وزارت امور خارجه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تهدید آشکار به بمباران ایران تا عصر حجر و نابودی نیروگاه‌های برق، تهدیدی خشن و غیرقانونی است که هدف اصلی آن ایجاد ترس و ارعاب در بین جمعیت غیرنظامی است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۵ - 2026 April 02
کد خبر: ۳۰۴۹۶۱

به گزارش راهبردمعاصر، وزارت امور خارجه امروز (پنجشنبه) ۱۳ فروردین‌ماه درباره ادامه جنایات جنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران و تهدیدهای مقامات آمریکایی مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: با گذشت ۳۴ روز از جنگ غیرقانونی و وحشیانه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، هر روز بعد جدیدی از توحش متجاوزان و کین‌توزی آنها نسبت به ایران و ایرانی آشکار می‌شود. در این ۳۴ روز، متجاوزان آمریکایی - صهیونیستی همه مرزهای قانونی، اخلاقی و انسانی را درنوردیده و از ارتکاب هیچ جرم و جنایتی در پوشش «جنگ» دریغ نکردند. متجاوزان از همان نخستین ساعات شبیخون سبعانه به ایران، همزمان با حملات تروریستی به محل کار رهبر معظم انقلاب و مسئولان و فرماندهان عالی کشور، مدارس و بیمارستان‌ها و ورزشگاه‌ها را آماج حملات خود قرار دادند. حمله به دبستان شجره طیبه در میناب و ورزشگاه لامرد فارس در روز شنبه ۹ اسفند تنها دو نمونه از جنایات دشمن ددمنش در اولین روز حمله به ایران بود.

این بیانیه می‌افزاید: در این ۳۴ روز، دشمن آمریکایی صهیونیستی، علاوه بر حمله به بیش از ۶۰۰ مدرسه و مرکز آموزشی، تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی-پژوهشی، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، و نیز اماکن و ابنیه تاریخی-فرهنگی و موزه‌ها را مورد تعرض قرار داده است. این حملات نشانه روشن دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی با هویت و ریشه ایرانی و خصومت آنها با رشد و بالندگی علمی ایرانیان است.

در این بیانیه عنوان شده است: دشمن آمریکایی - صهیونیستی همچنین تعداد زیادی از مراکز صنعتی و تولیدی کشور که طی چند دهه با همت و تلاش کارآفرینان و صنعتگران میهن‌دوست ایرانی و علیرغم شرایط سخت تحریم و فشار اقتصادی ساخته شده را مورد حمله قرار داده است.

این بیانیه می‌افزاید: همزمان، مقامات آمریکایی که با ایستادگی بی‌بدیل ایرانیان در برابر شرارت‌هایشان، از تحقق اهداف نامشروع و توهمات شیطانی خود علیه ملت ایران و مرعوب‌سازی جهان برای همراهی با جنایاتشان ناامید شده‌اند، تهدیدهای سخیف و لفاظی‌های توهین‌آمیز خود را علیه ملت بافرهنگ و پرافتخار ایران تشدید کرده‌اند.

وزارت امور خارجه خاطرنشان کرده است: تهدیدهای مکرر رئیس‌جمهور آمریکا به حمله به زیرساخت‌های انرژی ایران، از جمله تهدیدهای مطرح شده در سخنرانی وی در شامگاه چهارشنبه ۱۲ فروردین (اول آوریل)، نه تنها نشانه واضح دشمنی هیات حاکمه آمریکا با تک‌تک ایرانیان است بلکه دلیلی روشن بر وجود قصد و نیت مجرمانه تصمیم‌گیران آمریکا برای ارتکاب شنیع‌ترین جنایات بین‌المللی به‌ویژه جنایت جنگی و جنایت نسل‌کشی است. 

در این بیانیه آمده است: لفاظی‌های مقامات آمریکا و تهدید به انهدام زیرساخت‌های انرژی و خدماتی و صنعتی ایران، فی نفسه به مثابه ترغیب به جنایت جنگی و نسل‌کشی است و همه دولت‌ها طبق حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بین‌المللی موظف به محکوم کردن چنین لفاظی‌های تهدیدآمیزی هستند.

این بیانیه می‌افزاید: تهدید آشکار به «بمباران ایران تا عصر حجر» و نابودی نیروگاه‌های برق، که برای بقا و زندگی یک ملت حیاتی هستند، تهدیدی خشن و غیرقانونی است که هدف اصلی آن ایجاد ترس و ارعاب در میان جمعیت غیرنظامی است و وفق ماده ۵۱ پروتکل شماره یک الحاقی ۱۹۷۷ و ماده ۸ اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری، مصداق جنایت جنگی است.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با اتکال به خداوند و اتکا به حمایت ملت رشید ایران، ضمن تأکید بر عزم راسخ خود برای دفاع همه‌جانبه و قاطع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی کشور در برابر تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی، مسئولیت روشن سازمان ملل متحد، شورای امنیت سازمان ملل، دبیر کل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر، نهادهای حقوق بشردوستانه از جمله کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و تک تک دولت‌ها را برای ایفای وظایف خود جهت محکوم‌کردن نقض‌های فاحش حقوق بین‌الملل و جنایاتی که بدون تردید از حیث شدت و پیامدها، در ۸۰ سال اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شوند، و نیز اتخاذ تدابیر عملی برای مواخذه و مجازات جنایتکاران یادآور می‌شود.

این بیانیه می‌افزاید: بی‌تفاوتی در برابر تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران و جنایاتی که تاکنون مرتکب شده‌اند و یا تهدید به ارتکاب آن می‌کنند، قطعا پیامدهایی مهلک برای حقوق بین‌الملل، اخلاق و انسانیت خواهد داشت که همه جامعه بین‌المللی از آن متاثر خواهند شد.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران همان طور که بارها به اثبات رسانده است، با تمام توان از تمامیت ارضی کشور و امنیت شهروندان خود در برابر تجاوز نظامی دشمنان دفاع کرده و در این مسیر مقدس و میهنی از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود استفاده خواهد کرد./فارس

کلمات کلیدی: وزارت خارجه
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار