حاجی میرزایی: زنگ نماز را در برنامه درسی مدارس دایر کردیم-راهبرد معاصر

حاجی میرزایی: زنگ نماز را در برنامه درسی مدارس دایر کردیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به غفلت این وزارتخانه در حوزه پرورش در خلال سالیان متمادی، به طرح های این وزارتخانه جهت آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان با مقوله نماز پرداخته و اظهار داشت: زنگ نماز را در برنامه رسمی مدارس دایر کردیم. به گفته ی حاجی میرزایی در بیش از ۸۵ درصد مدارس نماز را برقرار کردیم، بیش از ۷۰ هزار نماز در مدارس برگزار می‌شود و ۴۵۰ نفر از ائمه جمعه سراسر کشور در فعالیت‌های آموزش شرکت کرده اند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 12
کد خبر: ۳۰۵۹۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ اجلاسیه سراسری نماز هر سال در یک استان با موضوع و محوریتی خاص برگزار می شود.برای اجلاسیه این دوره در گلستان، در بیش از یکصد شهر و ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش پیش اجلاسیه برگزار شده و بیش از ۱۵ هزار اثر با موضوعات مختلف نماز در قاب‌های مختلف هنری به دبیرخانه اجلاس ارسال شد.

 

این آثار در قالب فیلم، آثار هنری، کتاب، مقاله، ایده و تجربه، به راهکارهای موثر در خصوص رونق نماز در بین دانش آموزان، نقش طلاب و روحانیون در ترویج نماز، نقش معلمان و مدیران و نقش خانواده ها نسبت به گسترش فرهنگ نماز پرداخته است.

 

محسن حاجی میرزایی، صبح پنج شنبه در آیین اختتامیه بیست و هشتمین اجلاسیه سراسری نماز اظهار کرد: پیوند نماز و نظام آموزش و پرورش وسیع و گسترده است، همیشه آموزش و پرورش برای ادای دین خود به ساحت نماز تلاش کرده و هر ساله بر حجم و تنوع این تلاش‌ها افزوده است.

 

وی افزود: از انتخاب هوشمدانه شعار« نماز و مدرسه» تشکر می‌کنم، مدرسه کانون یادگیری است و آینده کشور در مدرسه رقم می‌ خورد و بیش از هر نهاد دیگری تربیت و آینده انسان در مدرسه رقم می‌ خورد. و بیش از هر نهاد دیگری در تربیت نسل دخالت دارد.

 

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: مدرسه نقش عمیق ‌تر و گسترده ‌تر در تعلیم و تربیت بر عهده دارد و در مدرسه شخصیت بچه‌ها شکل می ‌گیرد و دانش آموزان می ‌آموزند چطور با خدا و خلقت در مدرسه ارتباط بگیرند.

 

وی ادامه داد: البته خانه مدرسه اول و مدرسه خانه دوم است اما مدرسه نقش عمیق‌تر و گسترده‌تری در تعلیم و تربیت برعهده دارد، زیرا در مدرسه هویت شکل می‌گیرد.

 

حاجی میرزایی اضافه کرد: سهم مدرسه در امر نماز از مسجد که خانه خداست بیشتر است زیرا مدرسه به شکوه مسجد می‌افزاید و یاران مسجد را افزایش می‌دهد.

 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش به شکل هدفمندی با سمع، بصر و ادراک دانش‌آموزان پیوند برقرار می‌کند و در سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت، مهم‌ترین کارکرد تربیت ذکر شده و مدرسه عرصه‌ای است که جریان تربیت را شکل می‌دهد و شکل‌گیری آن با نماز احیاء می‌ شود.

 

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهید آینده یک جامعه را ببینیم باید سراغ مدارس آن برویم، بیان کرد: آموزش و پرورش تمام ابزار را برای تربیت نسل جوان به کار می گیرد و تلاش داریم بتوانیم روح پرستش و نیایش را در آموزش و پرورش تقویت کنیم.

 

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات نماز، اذان و ... بخشی از آن است، گفت: در آموزش و پرورش سال‌های بسیاری با تمرکز بر آموزش عرصه بزرگی را وا نهادیم و باید این تمرکز را به سمت تربیت ببریم.

 

وزوی با بیان اینکه زنگ نماز را در برنامه رسمی مدارس دایر کردیم، خاطرنشان کرد: در بیش از ۸۵ درصد مدارس نماز را برقرار کردیم، بیش از ۷۰ هزار نماز در مدارس برگزار می‌شود و ۴۵۰ نفر از ائمه جمعه سراسر کشور در فعالیت‌های آموزش شرکت کردند.

 

حاجی‌میرزایی از انتشار ۱۸ عنوان کتاب شامل احکام ویژه دانش آموزان و کتاب راهبردی نور ولایت برای ترویج نماز خبر داد و گفت: بیش از پنج هزار نفر از مدیران و معلمان تحت عنوان مدیران برنامه‌های یاوران نماز تحت آموزش قرار گرفتند.

 

وی با این توضیح که دوره آموزش طرح کلید بهشت برای همه آموزش یاران نهضت سوادآموزی انجام شده است، یادآور شد: باید در سند بنیادین، تحولی ایجاد کنیم و ساحت عبادی را برای همه پایه‌ها و کتب درسی در نظر گرفتیم.

 

وی به موضوع پرداخت نشدن حق الزحمه امامان جماعات مدارس اشاره و بیان کرد: اشکالی در ساختار بودجه آموزش و پرورش است و وقتی بودجه‌ای می‌رسد باید به سرانه مدرسه اختصاص داده شود و باید این مشکل را حل کنیم.

 

حاجی میرزایی با یادآوری اینکه فعالیت های گسترده در آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است و باید تربیت را در ساعت عبادی، اقتصادی و علمی تفکیک کنیم، گفت: برای پایه اول تا دوازدهم ساعتی برای نماز در نظر گرفته شده است و از سوی رئیس جمهور این مهم ابلاغ شده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده