یک پژوهشگر رسانه: ابعاد مختلف شخصیت سپهبد سلیمانی در شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی بررسی شود-راهبرد معاصر
سپاه پاسداران بیانیه صادر کرد: جزئیات برگزاری مراسم‌های بزرگداشت شهید سردار نیلفروشان واکنش متفاوت زیباکلام به ترور یحیی السنوار توسط اسرائیل: چقدر می‌گفتند زیر تونل‌ها پنهان شده است محسن رضایی: ایران به دنبال جنگ نیست عضو کمیسیون آموزش مجلس: تعداد بازماندگان از تحصیل به‌دلیل فقر نگران‌کننده است پاسخ یوسف پزشکیان به اظهاراتی که رسایی به رئیس‌جمهور نسبت داد فرمانده نیروی دریایی ارتش به المیادین: واکنش ما شدید و شوکه کننده خواهد بود رهبر انقلاب: تکریم سرکار خانم مصطفوی کاری شایسته است | ایشان با استقامتی که از فرزندِ امام خمینی انتظار می‌رود پایبندی خود را به خط امام نشان دادند؛ یک نمونه آن تشکیل انجمن دفاع از فلسطین است فاطمه مهاجرانی: اولویت دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ توجه به اقشار کم‌درآمد است پزشکیان: قرار نیست به هر قیمتی به سمت توسعه حرکت کنیم شهید نیلفروشان در خانه ابدی خود آرام گرفت + فیلم مراسم تشییع شهید نیلفروشان | بدرقه فرزند ایران در آغوش مردم نصف جهان؛ راه شهدا ادامه دارد قالیباف خطاب به اهل سنت: شما جان و برادر ما هستید | خدا نگذرد از کسانیکه می‌خواهند تخم تفرقه بریزند فرمانده سپاه به اسرائیل: به هر نقطه‌ای تجاوز کنید به همان نقطه از شما حملۀ دردناکی خواهد شد؛ با دقت تصمیم بگیرید یک تکاور ایرانی در درگیری مسلحانه به شهادت رسید + جزئیات ۲ انتصاب جدید در دولت چهاردهم
اختصاصی راهبرد معاصر؛

یک پژوهشگر رسانه: ابعاد مختلف شخصیت سپهبد سلیمانی در شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی بررسی شود

پژوهشگر رسانه و فضای مجازی سپهبد سلیمانی را یک شخصیت بین المللی و دارای ابعاد مختلف دانست و گفت: وظیفه شبکه‌های برون مرزی کشورمان این است که تولیدات متنوعی از ابعاد شخصیتی سپهبد سلیمانی تهیه و در قالب محتوایی مختص هر منطقه ارائه دهند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 14
کد خبر: ۳۳۵۱۶

به گزارش راهبرد معاصر، یاسر سلیمانی پژوهشگر رسانه و فضای مجازی درباره غالب شدن روایت رسانه‌های برون مرزی از ترور شهید سلیمانی در گستره جهانی گفت: مردم فهیم و همیشه در صحنه ما خودشان طوری صحنه‌ها را رقم زدند که دیگر هیچ شبکه‌ای در جهان نمی‌تواند از آن چشم پوشی کند، این خودش در گستره جهانی یک ظرفیت و پتانسیل بسیار قوی برای نمایش و دیده شدن است، فرای این موارد، چند نکته باید توجه شود. یکی اینکه در باره این قضیه به استمرار تولید محتوا انجام دهیم. ما درباره بعضی اتفاقات خیلی تلخ مقطعی صحبت می‌کنیم، زخمی که بعد از مدتی بالاخره فراموش می‌شود یا التیام پیدا می‌کند و تمام می‌شود. ولی این زخم برای ما تازگی دارد و ما باید تازگی این اتفاق و وجودش در حافظه تاریخی مان را به دیگران بفهمانیم و زنده نگه داریم..


وی افزود: در این مورد باید به طور مستمر محتوا تولید شود و در فواصل مختلف بارگذاری شود که این موضوع را تازه نگه دارد، ما نیاز به هشتگ‌های اختصاصی در این حوزه داریم که در حال حاضر خوراکش در حال تامین شدن است؛ به طور مثال هشتگ سیدحسن نصرالله که در سخنرانی اش گفته بود سربازان امریکایی عمودی آمدند و افقی بر می‌گردند از نمونه‌های موفق این هشتگ گذاری‌ها است، این به استمرار قضیه کمک می‌کند، مورد دوم بحث تنوع است ما اگر بخواهیم صرفا تصاویری را از دل آرشیوی که از حاج قاسم داریم پخش کنیم که بُعد نظامی ایشان باشد ممکن است باعث ریزش مخاطب شود. البته رسانه ملی و شبکه‌های برون مرزی آن به زوایای مختلف شخصیت این شهید بزرگوار پرداخته اند، ولی این حرکت باید تداوم و تنوع داشته باشد.


سلیمانی گفت: وظیفه شبکه‌های برون مرزی این است که تولیدات متنوعی از ابعاد شخصیتی سپهبد سلیمانی تهیه کنند و در قالب محتوایی مختص هر منطقه ارائه کنند؛ به طور مثال محتوا‌هایی که احساسات را جریحه دار می‌کنند و ادبیات حاج قاسم که ریشه در دین و آیین ما دارد و باعث غلیان احساسات در ما می‌شود شاید برای یک کشور و فرهنگ دیگر مثمر ثمر نباشد، بنابراین مخاطب شناسی در این زمینه اهمیت زیادی دارد.


وی شبکه‌های معاند را دارای استراتژی مشخص و از پیش تعیین شده درباره این اتفاق دانست و گفت: آن‌ها می‌خواهند در اصل شخصیت ایشان ایجاد تردید کنند و در اهداف ایشان ایجاد شبهه کنند و به هیچکس هم در این قضیه رحم نمی‌کنند، وقتی که گزارش استقبال مردم را پخش نمی‌کنند و سعی در ایجاد شبهات دارند، خیلی آشکار قابل بررسی است که آن‌ها ذات تهمت‌ها در دستور کارشان قرار دارد. سانسور استراتژی اصلی این شبکه‌ها است. تروریسم رسانه‌ای در ماجرای شهادت سردار سلیمانی به اوج خود رسید. اینستاگرام وابسته به ایالات متحده صفحاتی را که در آن‌ها عکسی از این شهید منتشر شد، بست؛ بنابراین با یک تروریسم رسانه‌ای به تمام معنا روبه رو هستیم.


این کارشناس رسانه گفت: شفاف سازی تاریخچه حضور نظامی ایران در منطقه در مقام مستشاری ابزار مناسبی برای شبکه‌های برون مرزی است؛ به طور مثال رئیس جمهور امریکا خطاب به مردم ایران می‌گوید شما پیروز هیچ جنگی نبوده اید. باید با ابزار رسانه گفت که ترامپ یا حافظه تاریخی ندارد یا کسی به او نگفته است. وقتی این ادعا‌ها بدون پاسخ می‌ماند و کسی هم نسبت به اینکه ما تاریخچه حضورمان در دهه‌های مختلف چطور بوده و اینکه ما هیچگاه آغاز گر جنگ نبوده ایم و همواره در مقام دفاع از خودمان بوده ایم، واکنشی نشان ندهد، بازنده خواهیم بود؛ لذا این موضوع نیاز به تلنگر زدن به حافظه تاریخی مردم جهان دارد که شبکه‌های برون مرزی صداوسیما همانند پرس تی ویف هیسپان و ... باید به آن توجه داشته باشند.


وی عنوان کرد: قدرت نفوذ شبکه‌های برون مرزی ما در صورت اینکه امکاناتش فراهم شود قطعا بالا است، به علت اینکه مردم در جهان به سمت حق طلبی در حال حرکت هستند و وقتی رسانه‌های خودشان را می‌بینند که دائم در حال سانسور اطلاعاتند، حتی اگر اندک پیگیری داشته باشند، متوجه می‌شوند که اخبار درست و عادلانه را چه رسانه‌ای منتشر می‌کند. کم کم این شبکه‌ها عمق نفوذ و سرمایه‌های اجتماعی پیدا می‌کنند. ما رسانه‌هایی به قدرت رسانه‌های دشمن در بحث فضای مجازی نداریم، اما به فرمایش رهبر انقلاب باید از همین بستر بر علیه خودشان استفاده کنیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار