به گزارش راهبرد معاصر؛ صدرالدین علیپور با اشاره به انجام اقدامات مربوط به جمع آوری مخازن پسماند اضافی، شناسایی مراکز مهم و پرتردد مناطق 22 گانه و استقرار مخازن سه گانه «سبز» ویژه شیشه، «آبی» مخصوص کاغذ و مقوا و «زرد» برای ظروف پت، پلاستیک و فلزات در اماکنی که تولید زباله انبوه است، اظهار کرد: تعامل و همکاری شهروندان در تفکیک و جداسازی پسماند از مبدا و تحویل آن به غرفههای بازیافت یا عوامل جمع آوری پسماند خشک، مهم ترین اصل مقابله با معضل زباله گردی است.
وی افزود: هر چه ضریب همکاری شهروندان در مدیریت بهینه پسماند، تفکیک از مبداء و تحویل پسماندهای تفکیک شده به عوامل شهرداری بالاتر باشد، کمتر شاهد پدیده زباله گردی خواهیم بود. از این رو، انجام امور مرتبط با طرح کاپ (کاهش پسماند) به تامین هدف مذکور کمک میکند.
علیپور در ادامه با اشاره به اینکه جمع آوری کامل مخازن پسماند از معابر غیر ممکن است، تاکید کرد: این سازمان در راستای مقابله با پدیده زباله گردی علاوه بر ممنوعیت بکارگیری افراد صغر سنی و کبر سنی در قراردادهای شهرداری با پیمانکاران، ممنوعیت برداشت از مخازن، تحویل مخازن پسماند تر و خشک به مجتمعها و تولیدکنندگان پسماند؛ جانمایی و نصب نوع سه گانه مخازن زباله را در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر جانمایی و نصب مخازن سه گانه در مناطق 12، 20 و 2 اجرایی شده و به زودی در سایر مناطق نیز اجرا خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به برنامههای فرهنگی، اجتماعی، تشویقی و آموزشی طرح کاپ که با هدف ایجاد یک جریان اجتماعی در شهر اجرا میشود، تصریح کرد: تشویق شهروندان به تولید کمتر پسماند در کنار جداسازی زبالهها در بدو تولید از رویکردهای جدید این سازمان محسوب میشود.
علیپور با تاکید بر اینکه آموزش شهروندان در زمینه تفکیک پسماند از مبدا همواره در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: همکاری و تعامل مردم با طرحهای سازمان مدیریت پسماند، مسیر دستیابی به اهداف طرح کاپ را تسهیل میکند؛ طرحی که نتیجه اجرای آن بهبود کیفیت محیط زیست و سلامت شهروندی خواهد بود.
منبع: تسنیم