به گزارش راهبرد معاصر؛ سال ۲۰۱۹ پر از فیلمهای درخشان بود که یکی از پس دیگری در سینمای جهان روی پرده رفتند. از «انگل» که در کن درخشید و با «روزی روزگاری در هالیوود» از معتبرترین جشنواره سینمایی جهان بیرون آمد، تا «جوکر» که از ونیز بیرون آمد و پس از آن «ایرلندی» و سرانجام «۱۹۱۷» که یکی پس از دیگری جوایز بزرگ سینمای جهان را از آن خود کرد.
حالا در پایان راه فصل جوایز سینمایی به اسکار ۲۰۲۰ رسیدهایم که بهترینهای سینما را انتخاب میکند. این جایزه که عمری نزدیک به یک قرن دارد معتبرترین جایزه سینمایی جهان شمرده میشود.
از ساعت چهار و نیم صبح دوشنبه بیست و یکم بهمن ماه ۱۳۹۸ به وقت تهران برندگان اسکار ۲۰۲۰ در مراسمی که در هالیوود و در سالن دالبی تیاتر لس آنجلس برگزار شد معرفی شدند. امسال هم مراسم اسکار مجری نداشت و سعی شده بود تا مراسم ریتم تندتری داشته باشد. فرش قرمز از ساعت سه بامداد به وقت ایران آغاز شد. با توجه به این که در سالها اخیر بیشتر اوقات گلدن گلوب کمک میکرد تا جایزهی اسکار را پیشبینی کنیم، اسکار امسال به جز در بخشهای بازیگری تقریبا غافلگیرکننده و غیرقابل پیشبینی بود.
اسکار بهترین کارگردانی
برنده: بونگ جون هو برای «انگل»
نامزدها
مارتین اسکورسیزی (مرد ایرلندی)
تاد فیلیپس (جوکر)
سام مندس (۱۹۱۷)
کوئنتین تارانتینو (روزی روزگاری در هالیوود)
بونگ جون هو (انگل)
اسکار بهترین فیلم
برنده: انگل (کره جنوبی)
نامزدها
فورد در برابر فراری
مرد ایرلندی
جوجو خرگوشه
جوکر
زنان کوچک
داستان ازدواج
۱۹۱۷
روزی روزگاری در هالیوود
انگل
بهترین بازیگر نقش اول مرد
برنده: واکین فینیکس (جوکر)
نامزدها
آنتونیو باندراس (درد و شکوه)
لئوناردو دیکاپریو (روزی روزگاری در هالیوود)
آدام درایور (داستان ازدواج)
واکین فینیکس (جوکر)
جاناتان پرایس (دو پاپ)
بهترین بازیگر نقش اول زن
برنده: رنه زلوگر (جودی)
نامزدها
سینتیا اریوو (هریت)
اسکارلت جوهانسون (داستان ازدواج)
سیرشا رونان (زنان کوچک)
چارلیز ترون (بمب شل)
رنه زلوگر (جودی)
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
برنده: لارا درن (داستان ازدواج)
نامزدها
کتی بیتس (ریچارد جوئل)
لارا درن (داستان ازدواج)
اسکارلت جوهانسون (جوجو خرگوشه)
فلورنس پیو (زنان کوچک)
مارگو رابی (بمب شل)
ماهرشالا علی جایزهی این بخش را داد. یکی از جوایز قابل پیشبینی بود. لارا درن نقش یک وکیل را در فیلم بازی میکرد و خیلیها معتقدند بیشتر نقشاش که در راستای جنبشهای #metoo بود جایزه گرفت تا بازیاش.
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
برنده: برد پیت (روزی روزگاری در هالیوود)
نامزدها
تام هنکس (روزی زیبا در محله)
آنتونی هاپکینز (دو پاپ)
آل پاچینو (مرد ایرلندی)
جو پشی (مرد ایرلندی)
برد پیت (روزی روزگاری در هالیوود)
رجینا کینگ نامزد اسکار سال گذشته برای بهترین بازیگر مکمل زن جایزهی این بخش را داد. برد پیت برای اولینبار بالاخره اسکار بازیگری را به خانه برد. او پیش از این یک اسکار برای تهیهکنندگی فیلم «۱۲ سال بردگی» گرفته بود. برد پیت وقتی از جا بلند شد لئوناردو دیکاپریو همبازیاش را در آغوش کرد. این اولین فیلمی است که این دوستارهی بزرگ در آن کنار هم بازی میکنند. برد پیت جایزه را به بچههایش تقدیم کرد. جزو جوایز پیشبینی شدهی اسکار بود.
بهترین فیلم خارجیزبان
برنده: انگل/ کره جنوبی
نامزدها
شام آخر (Corpus Christi) / لهستان
سرزمین عسل (Honeyland) / مقدونیه
بینوایان/ فرانسه
درد و شکوه/ اسپانیا
انگل/ کره جنوبی
پنهلوپه کروز بازیگر فیلم «درد و شکوه» پدرو آلمادووار برای دادن این جایزه روی سن آمد تا جایزهی بونگ جون هو از کره جنوبی را بدهد. این اولین فیلم از کره جنوبی است که برندهی جایزهی اسکار بهترین فیلم بینالمللی میشود. بونگ جون هو ابراز خوشحالی کرد که بعد از تغییر اسم جایزهی بهترین فیلم خارجی زبان به بهترین فیلم بینالمللی در حقیقت اولین نفری است که جایزهی بهترین فیلم بینالمللی را میگیرد.
بهترین فیلمنامه اقتباسی
برنده: تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه)
نامزدها
تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه)
استیون زیلیان (مرد ایرلندی)
آنتونی مککارتن (دو پاپ)
گرتا گرویگ (زنان کوچک)
تاد فیلیپس و اسکات سیلور (جوکر)
تیموتی شالامه و ناتالی پورتمن جایزهی این بخش را دادند. این اولین اسکار تایکا وایتیتی است.
بهترین فیلمنامه اریجینال
برنده: بونگ جون هو (انگل)
نامزدها
رایان جانسون (چاقوکشی)
نوآ بومباک (داستان ازدواج)
سام مندس و کریستی ویلسون کارینز (۱۹۱۷)
کوئنتین تارانتینو (روزی روزگاری در هالیوود)
بونگ جون هو و هان جین وون (انگل)
کیانو ریوز و دایان کیتون جایزهی این بخش را اهدا کردند. جایزهای که معادلات اسکار را تغییر داد. این اولین جایزهی اسکار بونگ جون هو و اولین اسکار فیلمنامهنویسی برای کرهجنوبی است. بونگ جون هو از فیلمنامهنویسی در کرهجنوبی گفت که یک پروسهی طولانی و جمعی است. عجیبترین قسمت ماجرا این بود که اسکار این بخش به کوئنتین تارانتینو داده نشد. تارانتینو جایزهی گلدن گلوب را برای فیلمنامهی «روزی روزگاری در هالیوود» گرفته بود.
بهترین مستند کوتاه
برنده: «اسکیتبورد سواری آموختن در منطقه جنگی» Learning to Skateboard in a War Zone If You’re a Girl
نامزدها
In the Absence
Learning to Skateboard in a War Zone If You’re a Girl
Life Overtakes Me
St. Louis Superman
Walk Run Cha-Cha
جایزهی این بخش را هم مارک روفالو داد. این اولین اسکار سازندهی این مستند بود.
بهترین مستند
برنده: کارخانهی آمریکایی/ American Factory
نامزدها
کارخانهی آمریکایی/ American Factory
غار/ The Cave
لبهی دموکراسی/ Edge of Democracy
برای سما/ For Sama
سرزمین عسل/ Honeyland
مارک روفالو جایزهی این بخش را داد که پیش از آمدنش روی صحنه شاهد صحنههایی از فیلمهای «بولینگ برای کلمباین»، دخترک معترض محیط زیست در سازمان ملل، استفان هاوکینگ، اسنودن، اوباما، بنکسی و یوسف ملالهزی بودیم. مستندی که مورد علاقهی باراک اوباماست و در حقیقت او پشت این مستند است.
بهترین طراحی صحنه
برنده: روزی روزگاری در هالیوود
نامزدها
مرد ایرلندی
جوجو خرگوشه
۱۹۱۷
روزی روزگاری در هالیوود
انگل
کریستن ویگ و مایا رادولف بازیگران فیلم «ساقدوشها» جایزهی این بخش را دادند.
بهترین فیلمبرداری
برنده: ۱۹۱۷
نامزدها
مرد ایرلندی
جوکر
فانوس دریایی
۱۹۱۷
روزی روزگاری در هالیوود
جولیا لویی دریفوس و ویل فرل جایزهی این بخش را اهدا کردند. راجر دیکنز مدیر فیلمبرداری فوقالعادهای است که کل فیلم «۱۹۱۷» را به صورت پلان سکانس گرفته است. این دومین اسکاری است که دیکنز دریافت میکند.
بهترین جلوههای ویژه
برنده: ۱۹۱۷
نامزدها
انتقامجویان: پایان بازی
مرد ایرلندی
شیر شاه
۱۹۱۷
جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر
اهداکنندگان این بخش با لباس گربه روی سن آمدند که در حقیقت شوخی با فیلم ضعیف «گربهها» ساختهی تام هوپر بود. سومین اسکار فیلم سام مندس بعد از فیلمبرداری و صداگذاری. فیلمی که مهمترین بخت امشب برای گرفتن جایزهی بهترین فیلم و کارگردانی است.
بهترین چهرهپردازی
برنده: بمب شل
نامزدها
بمب شل
جوکر
جودی
ملفیسنت: سردسته اهریمنان
۱۹۱۷
بهترین انیمیشن
برنده: داستان اسباببازی ۴
نامزدها
چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: جهان پنهان
من بدنم را از دست دادم
کلاوس
لینک گمشده
داستان اسباب بازی ۴
میندی کالینگ بازیگر فیلم «late night» جایزهی این بخش را اهدا کرد. انتخابی که با گلدن گلوب یکی نبود و البته کاملا منطبق با سیاستهای اسکار و هالیوود بود. «داستان اسباببازی ۴» انیمیشن درجه یکی از پیکسار است. اینبار یک عروسک جدید به نام فورکی به جمع اسباببازی اضافه شده و وودی درمییابد که دیگر اسباببازی محبوب نیست. از بین چهار قسمت «داستان اسباب بازی» قسمت سوم آن هم برندهی جایزهی اسکار شد و قسمت اول هم نامزد دریافت این جایزه بود.
بهترین ترانه
برنده: «دوباره خودم را دوست خواهم داشت» از التون جان در فیلم «راکتمن»
نامزدها
راکت من (Love Me Again)
خطشکنی (Im Standing With You)
فروزن ۲ (Into the Unknown)
هریت (Stand Up)
بهترین طراحی لباس
برنده: زنان کوچک
نامزدها
مرد ایرلندی
جوجو خرگوشه
جوکر
زنان کوچک
روزی روزگاری در هالیوود
کریستن ویگ و مایا رادولف بازیگران فیلم «ساقدوشها» جایزهی این بخش را دادند. اجرای موزیکال آنها برای اهدای جایزه مورد توجه حضار قرار گرفت.
بهترین تدوین صدا
برنده: فورد در برابر فراری
نامزدها
فورد در برابر فراری
جوکر
۱۹۱۷
روزی روزگاری در هالیوود
جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر
سلما هایک و اسکار آیزاک جایزهی این بخش را دادند.
بهترین صداگذاری
برنده: ۱۹۱۷
نامزدها
به سوی ستارگان
فورد در برابر فراری
جوکر
۱۹۱۷
روزی روزگاری در هالیوود
سلما هایک و اسکار آیزاک جوایز بخش صدا را اهدا کردند. این اولین جایزهای است که فیلم مهم سام مندس از اسکار میگیرد.
بهترین انیمیشن کوتاه
برنده:عاشق مو Hair Love
نامزدها
Daughter
Hair Love
Kitbull
Memorable
Sister
جایزهی بخش بهترین انیمیشن کوتاه را میندی کالینگ داد. این اولین بار بود که سازندگان این انیمیشن نامزد جایزهی اسکار میشدند و موفق شدند اسکار را به خانه ببرند.
بهترین فیلم کوتاه
برنده: پنجره همسایه The Neighbor’s Window
نامزدها
Brotherhood
Nefta Football Club
The Neighbor’s Window
Saria
A Sister
این اولین اسکار سازندگان این فیلم بود که البته چهار بار پیش از این نامزد جایزهی اسکار شده بودند.
بهترین موسیقی متن
برنده: جوکر
نامزدها
جوکر
زنان کوچک
داستان ازدواج
۱۹۱۷
جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر
بهترین تدوین
برنده: فورد در برابر فراری
نامزدها
فورد در برابر فراری
مرد ایرلندی
جوجو خرگوشه
جوکر
انگل
ویل فرل و جولیا لویی دریفوس جایزهی این بخش را هم دادند. این دومین اسکار «فورد در برابر فراری» است که باز هم در بخش فنی آن را دریافت کرد. فیلم جیمز منگولد دربارهی کن مایلز است که رانندهی فورد میشود تا بعد از سالها در مسابقات لمنز ماشینهای فراری را شکست بدهند.
حواشی اسکار ۲۰۲۰
-حضور آل پاچینو و رابرت دنیرو کنار هم روی فرش قرمز برای دوستداران سینما قابی هیجانانگیز و دوستداشتنی را رقم زد. بازی رابرت دنیرو در نقش فرانک شیران در فیلم حماسی و درخشان اسکورسیزی یعنی «مرد ایرلندی» نادیده گرفته شد، اما آل پاچینو و جو پشی برای نقشهای مکمل نامزد شدند. این اولینباری است که دنیرو و پاچینو در فیلمی از اسکورسیزی کنار هم بازی کردند و آخرین بازی این دو ستارهی بزرگ سینما کنار هم مربوط به فیلم «مخمصه» ساختهی مایکل مان بود.
-مراسم اسکار امسال با یک اجرای موزیکال از فیلم «روزی زیبا در محله» آغاز شد. فیلمی که در آن تام هنکس نقش فرد راجرز مجری افسانهای تلویزیونی برای کودکان را بازی میکند. بعد اجرای موسیقی با حضور و رقص کاراکترهایی با لباس فیلمهای «ما» (us)، «دلمایت اسم من است»، «جوکر» و «نیمهی تابستان» ادامه پیدا کرد. امسال یکی دو فیلم موزیکال خوب مثل «راکت من» و «دلمایت اسم من است» داشتیم. فیلم «جودی» هم به کنسرتهای جودی گارلند اشاره داشت.
-استیو مارتین و کریس راک دو کمدین معروف در ابتدای مراسم روی صحنه آمدند تا با شوخیهایشان مراسم را گرم کنند. آنها با نامزدهای مراسم شوخی کردند از جمله با طولانی بودن فیلم «مرد ایرلندی» مارتین اسکورسیزی.
-یکی از نکات جالب اجرای ترانهی «یخ زده ۲» بود که به جز خوانندهی اصلی خوانندگان زیادی روی سن آمدند تا بخشهایی از آن را به زبانهای غیرانگلیسی از تایلندی و فیلیپینی گرفته تا روسی و اسپانیایی بخوانند و نشان بدهند سینما متعلق به همهی زبانهاست. اجرایی که با تشویق فوقالعادهی حضار روبهرو شد. البته بلافاصله توییتهایی در اعتراض منتشر شد که گویا یخ و برفی در آفریقا وجود ندارد. این توییت در اعتراض به نبودن خوانندهی سیاهپوست در میان خوانندگان و خواندن به همهی زبانها جز کشورهای آفریقایی صورت گرفت.
-امینم هم روی صحنه آمد و قطعهی موسیقی مشهور فیلم «۸ مایل» را اجرا کرد و همه را به وجد آورد. ۱۸ سال از زمان ساخته شدن فیلم موزیکال «۸ مایل» میگذرد. امینیم سالی که برای «۸ مایل» نامزد و برندهی اسکار شد به مراسم نیامده بود.
شب درخشش «انگل»
در جریان نودودومین دوره جوایز اسکار فیلم «انگل» به کارگردانی بونگ جون هو از کرهجنوبی جایزه بهترین فیلمنامه ارژینال را دریافت کرد. این فیلم نماینده کرهجنوبی در اسکار است و خیلی کم پیش میآید که یک فیلم خارجی اسکار فیلمنامه ارژینال را بگیرد و از این رو کار بونگ جونگ هو استثنایی است. «انگل» نخستین فیلم آسیایی است که برنده این جایزه میشود. اصغر فرهادی پیش از این با فیلم «جدایی نادر از سیمین» تا یک قدمی دریافت این جایزه پیش رفته بود.
«انگل» جایزه بهترین فیلم بینالمللی (غیرانگلیسیزبان سابق) را هم دریافت کرد. البته از آغاز مشخص بود که رقبای بونگ جون هو در این بخش شانسی ندارند.
جایزه بهترین فیلم بینالمللی (غیرانگلیسیزبان سابق) را هم به «انگل» دادند. البته از آغاز مشخص بود که رقبای بونگ جون هو در این بخش شانسی ندارند.
«انگل» از کرهجنوبی و «رُما» از مکزیک تنها فیلمهای غیرانگلیسیزبانی هستند که جایزه بهترین کارگردانی اسکار را به خانه بردهاند. بونگ جون هو هنگام دریافت اسکار بهترین کارگردانی با نقلقولی از کارگردان «گاو خشمگین» به مارتین اسکورسیزی ادای احترام کرد. کارگردان «انگل» گفت: «وقتی جوان بودم و درس سینما میخواندم، به جملهای برخوردم که در دلم حک شد: «همیشه شخصیترین خلاقترین است» این جمله را اسکورسیزی بزرگ گفته است.»
برد پیت و کنایه به سناتورها
برد پیت اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را از آن خود کرد. او در سخنرانی پس از دریافت جایزهاش با ظرافت به جمهوریخواهان تاخت. جمهوریخواهان در جریان استیضاح ترامپ در سنا حاضر نشدند جان بولتون را به عنوان شاهد به دادگاه استیضاح احضار کنند. او در این باره گفت: «به من برای سخنرانی ۴۵ ثانیه فرصت دادهاند که البته ۴۵ ثانیه بیشتر از زمانی است که سنا برای جان بولتون در نظر گرفت.»
یک جایزه دیگر برای «جوکر»
یکی از جایزههای مشخص اسکار جایزهای بود که برای بهترین بازیگری نقش اول مرد به واکین فینیکس دادند. این بازیگر تا اینجای در تمام مراسم سینمایی جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرده است و بعید بود که اسکار را به فردی غیر از او بدهند.
اسکار «داستان اسباببازی» را دوست دارد
در این دوره از جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند عنوانی بود که به «داستان اسباببازی ۴» رسید. داستان وودی و همراهانش شاید برای دیگر مراسم سینمایی جذاب نباشد، اما اسکار نشان داد که داستان «اسباب بازی» را با صداپیشگان هنرمندی مثل تام هنکس دوست دارد.
راجر دیکنز و کار خارقالعادهاش در «۱۹۱۷»
پربحثترین ویژگی «۱۹۱۷» از زمان اکران تا کنون فیلمبرداری بوده است. راجر دیکنز در این فیلم موفق شد، کاری را به سرانجام برساند که رویایی سم مندس کارگردان بود. مندس میخواست تماشاچی هنگام دیدن فیلمش به این گمان بیفتد که تمام اثر در یک برداشت ضبط شده است. حالا با اسکاری که راجر دیکنز گرفت به نظر میرسد این مهم به انجام رسیده است.