آینده لیست واحد اصولگرایان؛ شکست یا پیروزی؟-راهبرد معاصر
سرانجام وحدت شورای ائتلاف و جبهه پایداری؛

آینده لیست واحد اصولگرایان؛ شکست یا پیروزی؟

اختلاف اصلی اصولگرایان برای وحدت روی یک لیست مشترک(لیست واحد اصولگرایان)، بیشتر معطوف به تعداد سهمیه احزاب مختلف بود. این رویکرد در ارائه لیست که مبتنی بر سهمیه احزاب و به نوعی با عدم توجه به وزن فکری و شایستگی افراد است شاید قرابت چندانی با سازوکارهای انتخاباتی برآمده از اصول انقلاب اسلامی نداشته باشد.
میلادخدائی؛ دبیر سرویس سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 February 20
کد خبر: ۳۶۴۱۳

آینده لیست واحد اصولگرایان؛ شکست یا پیروزی؟

 

به گزارش راهبرد معاصر، اصولگرایان پس از چند دور مذاکرات فشرده به لیست نهایی رسیدند. این مذاکرات با حضور نمایندگان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی(شانا) و جبهه پایداری انقلاب اسلامی دنبال شد و پس از توافق بر سر مسائل اختلافی، طرفین روی کلیات به توافق رسیده و در نهایت لیست نهایی تهیه و تدوین شد. اکانت توئیتری منتسب به قالیباف هم خبر این لیست واحد میان اصولگرایان و جبهه پایداری را تایید کرد.

 

آینده لیست واحد اصولگرایان؛ شکست یا پیروزی؟

 

در روزهای اخیر تب و تاب زیادی در دل اصولگرایان و طرفداران آنها برای ارائه لیست واحد اصولگرایان وجود داشت و بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان این امر محقق شد. اتفاقی که موجب خوشحالی اصولگرایان شد و امیدواری به پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم را برای آنان افزایش داد. لیستی که اکثر جریانات اصولگرایی را در دل خود جا داده است و به نوعی با در نظر گرفتن سهمیه همه‌ی احزاب، وحدت حداکثری میان اصولگرایان را محقق ساخته است. اما ذکر نکاتی در مورد مدل لیست واحد اصولگرایان ضروری به نظر می‌رسد.

 

 

چگونگی وحدت روی لیست واحد اصولگرایان

در اخبار روزهای اخیر و حتی در روزهای پیش از آن، شنیده بودیم اختلاف اصلی اصولگرایان برای وحدت روی یک لیست مشترک(لیست واحد اصولگرایان)، بیشتر معطوف به تعداد سهمیه احزاب مختلف است. این رویکرد در ارائه لیست که مبتنی بر سهمیه احزاب و به نوعی با عدم توجه به وزن فکری و شایستگی افراد است شاید قرابت چندانی با سازوکارهای انتخاباتی برآمده از اصول انقلاب اسلامی نداشته باشد. مسئله جوانگرایی از نکاتی است که ضرورت آن در بستن لیست واحد اصولگرایان مورد تاکید طرفداران جبهه انقلاب قرار گرفه است اما در عمل می‌بینیم متاسفانه در مواردی به جای جوانان کاربلد و شایسته و در تراز ماموریت‌های جدی و مهم گام دوم انقلاب، رئیس دفتر بعضی مسئولین شانا یا داماد و دوست و... جای جوانان شایسته را پر کرده‌اند. در نهایت و به هر ترتیب با کاهش سهمیه جبهه پایداری از 13 به 6 نفر، نظر این شاخه از جریان اصولگرایی هم تامین و لیست واحد اصولگرایان محقق شد. نکته قابل توجه اینکه جبهه انقلاب باید مراقب باشد که آرمان‌های انقلاب عزیز اسلامی فدای باندبازی، قدرت‌طلبی و سهم‌خواهی افراد نشود زیرا مساله انقلاب والاتر از رضایت اشخاص، نهادهاو احزاب گوناگون است.

 

لیست واحد اصولگرایان؛ لیست کاغذی یا واقعی؟

مسئله‌ی قابل توجه دیگر آنکه عده‌ای معتقدند لیست واحد اصولگرایان یک اتحاد کاغذی است و اختلافات میان احزاب اصولگرا به ویژه شورای ائتلاف و جبهه پایداری/ قالیباف و آقاتهرانی به قدری هست که این اتحاد به ثمر ننشیند و در نهایت طرفداران دو گروه به لیست‌های اولیه حزب مطبوع خود و یا سایر لیست‌های نزدیک به آن رای دهند. اصلا با لیست ائتلاف اصولگرایان که به شکل گسترده در سطح شهر تهران تبلیغ شده است چه خواهند کرد؟ یحتمل عده‌ای از مردم با در دست داشتن تراکت و پوسترهای منتشر شده از لیست‌های قبلی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جبهه پایداری در پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد و در آن صورت فرمت جدید لیست واحد اصولگرایان به حاشیه رفته، عملا تغییری در نتیجه انتخابات رخ نمی‌دهد و لیست واحد اصولگرایان کارکرد خودش را از دست می‌دهد.

 

نارضایتی حمید رسایی و وحید یامین پور از لیست نهایی شورای ائتلاف و جبهه پایداری

انتشار لیست واحد اصولگرایان در روز جاری، با واکنش تند برخی از افراد مشهور و معروف اصولگرایی قرار گرفت که در میان مردم هم پایگاه اجتماعی قابل قبولی دارند. «حمید رسایی» که تا پیش از این نام خود را در لیست اولیه شورای ائتلاف و لیست نهایی جبهه پایداری می‌دید، با انتقاد از لیست واحد اصولگرایان، اظهاراتی را در رد ساز و کار تهیه این لیست در فضای مجازی منتشر کرد. وی طی بیانیه‌ای در همین مورد نوشت: «آقایان به مردم توضیح دهید چرا برخی کاندیداهای مطرح با سابقه روشن و قابل افتخار که تمام این ویژگی‌های مد نظر رهبری را برخوردارند، در لیست پایداری و ائتلاف و حالا در لیست مشترک شما نیستند اما داماد یکی از اعضای ائتلاف و لابی مالی آن فرد در لیست قرار دارند؟ مگر رهبر انقلاب معرفی کنندگان لیست را از باندبازی و رفیق بازی منع نکردند؟»

فرد دیگری که که به ساز و کار شورای ائتلاف و جبهه پایداری و همچنین افراد حاضر در لیست واحد اصولگرایان منتقد است، «وحید یامین پور» است. یامین پور که از قضا از ظرفیت اجتماعی خوبی در جامعه انقلابی برخوردار است، پس از قرار گیری در لیست جبهه پایداری، در لیست نهای اصولگرایان قرار نگرفت. وی در پیامی توئیتری نوشت:

 

آینده لیست واحد اصولگرایان؛ شکست یا پیروزی؟

 

 

به نظر می‌رسد عدم توجه به نظرات بدنه اجتماعی جبهه انقلاب از مشکلات جدی لیست واحد اصولگرایان باشد که نهایتا آن را مورد خدشه قرار می‌دهد.

 

آینده مجلس یازدهم

اصولگرایان در روزهای اخیر برای وصول به وحدت تلاش‌های فراوانی داشتند که در نهایت هم منجر به ارائه لیست واحد اصولگرایان شد، اما اختلافات افراد و احزاب سیاسی برای وحدت روی لیست واحد از ان جهت قابل توجه است که خبر از تشتت و تکثر آراء در مجلس آینده و فرهم شدن اسباب بروز اختلافات جدی در تصمیمات مجلس یازدهم می‌دهد. همچنین وقتی اصولگرایان برای ارائه لیست واحد اینگونه دچار چندگانگی شدند، یحتمل برای تشکیل هیئت رئیسه و انتخاب روسای کمیسیون‌های مجلس آینده اختلافات تعمیق خواهد شد و حاشیه‌هایی بروز خواهد کرد.

جالب اینکه اختلاف نظرهای مذکور فقط در مورد تهران مطرح شد و با ورود نمایندگان سایر حوزه‌های انتخابیه احتمالا شرایط وخیم‌تر هم خواهد شد.همه اینها نشان می‌دهد مجلس ایده‌آل و یکدستی که مد نظر اصولگرایان بود در انتخابات مجلس یازدهم محقق نخواهد شد.

 

اثرات انتخابات مجلس یازدهم در نتیجه انتخابات 1400

اختلاف نظر قالیباف با آقاتهرانی، آقاتهرانی با یامین‌پور، یامین‌پور با محصولی و ... اختلافاتی از این دست که کم هم نیستند، در مجلس آینده محل تحولات مهمی خواهد بود. حذف حمید رسایی از لیست پایداری و اعلام استقلال وی از همه‌ی لیست‌های انتخاباتی نشانه‌هایی است که میتواند زمینه‌ساز انشعاب گروه‌هایی تازه از جریان اصولگرایی در مجلس آینده را فراهم آورد. تحولات منتج از انشعابات احتمالی، در تعیین نتیجه انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری در 1400 و همچنین انتخابات شورای شهر تهران اثرگذار خواهد بود.

در مجموع می‌توان گفت اصل وحدت امری مهم و راهبردی است اما چگونگی دست‌یابی به آن نیز کم‌اهمیت‌تر از اصل ان نیست.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار