به گزارش راهبرد معاصر؛ اسماعیل آذر درباره ضرورت حذف تماشاگر در ضبط برنامههای استودیویی با وجود شیوع ویروس کرونا یادآور شد: اگر برنامهای جذاب باشد، میتواند از نقش تماشاگر بکاهد. بهتر آن است در این شرایط حضور تماشاگر اتفاق نیفتد.
او با بیان این که تعدا تماشاگران برنامهها در حین ضبط خوب است که انبوه باشد، در عین حال گفت: شاید یک برنامه با تماشاگران کم یا بدون تماشاگر نتواند آن چه را باید تنفیذ کند، اما در هر صورت باید به ضرورتها توجه کنیم و بینندگان هم نسبت به این موضوع که صداوسیما نمیتواند به دلیل این ویروس ساری تماشاگری داشته باشد، آگاه باشند.
آذر در ادامه درباره رویکرد تلویزیون برای ایجاد فضایی شاد برای مخاطبانش در عین گوشزد کردن نکات ایمنی و بهداشتی برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا اظهار کرد: وقتی از طنز صحبت میکنیم دو موضوع را باید مد نظر داشته باشیم؛ یک نوع طنز هست که بیننده تلویزیون یا شنونده رادیو لبخندی بر لبانش میآید و شاد میشود و در همان لحظه این شادی به فرجام میرسد. اما نوع دیگری از طنز هم هست که به انسانها مواردی را یادآوری میکند که برای همیشه شادیشان تامین شود که ساخت چنین برنامههایی کار سادهای نیست. کاری است که در آن فلسفه، شعر، تجربههای شخصیتهای بزرگ جهان و ... جای دارد و سهل نیست؛ کاری است که برای ارائه آن پشتوانه علمی لازم است. این نوع شادیها در حقیقت به بیننده نگرش را اعطا میکند که آن نگرش میتواند برای همیشه زندگیاش را شاد نگه دارد و ما در تلویزیون به این نوع شادی نیازمندیم.
آذر درباره عملکرد صداوسیما برای اطلاع رسانی در خصوص مقابله با ویروس کرونا متذکر شد: ما نباید یادمان برود که باید به صداوسیما اطلاعات بدهند تا آن اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد و در حال حاضر اطلاعات قوی به صداوسیما میرسد. اما نکته این است که تلویزیون باید برنامههای خود را مفرحتر و شادابتر کند؛ تحت هر شرایطی کمدینهای تراز اول را وارد کار کند و از آنها طرح بگیرد و مرتباً قالب طنز را رعایت کند.
او یادآور شد: این ویروس ویرانگر اگر در قلم هنرمندان قرار گیرد کاری با آن میکنند که به جای این که ما بترسیم آن را در مسیر مضحکه خودمان قرار دهیم. در نتیجه تلاش هنرمندان برای شاد نگه داشتن جامعه میتواند به بالا بردن نیروی روحی و جسمی هموطنان عزیزمان کمک کند.
منبع: ایسنا