چرا اخبار و شایعات فضای مجازی برای مردم جذاب است؟-راهبرد معاصر

چرا اخبار و شایعات فضای مجازی برای مردم جذاب است؟

بهروز محمودی بختیاری معتقد است التهاب‌های اجتماعی سال ۹۸ باعث شد انگیزه‌های مطالعاتی افراد از متون مکتوب به سمت اخبار و شایعه‌های فضا‌های مجازی رانده شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 14
کد خبر: ۳۸۱۷۶

به گزارش راهبرد معاصر، این زبان‌شناس و دانشیار پردیس هنر‌های زیبای دانشگاه تهران درباره وضعیت ادبیات در سال ۹۸ و تاثیر وقایع اجتماعی بر آن اظهار کرد: مشکل ما در سال ۹۸ این بود که التهاب‌های اجتماعی سال ۹۸ باعث شد انگیزه‌های مطالعاتی افراد از متون مکتوب به سمت اخبار و شایعه‌های فضای مجازی رانده شود و این به باور من باعث شد کتاب را کمتر از قدیم در دست مردم ببینیم.

 

او با بیان این‌که چند «التهاب» و «بحران» در جامعه باعث این شد که انگیزه‌های فرهنگی و مطالعاتی در افراد تغییر کند گفت: حالا که باید فصل خرید کتاب، تفرج کردن و استفاده از فضا‌های فرهنگی باشد، همه این‌ها به خاطر شیوع بیماری جدید متوقف شده است. برای همین متاسفانه این شرایط برای هیچ‌کس مطلوب نیست و باید شکیبا بود تا این دوران متوقف شود. من فکر می‌کنم بخش اصلی ارزشیابی بعد از نمایشگاه کتاب خواهد بود.

 

محمودی بختیاری ادامه داد: واقعیت این است که مردم بیش از این‌که وقت‌شان را در کتابخانه‌ها یا پشت میزشان برای کتاب خواندن بگذرانند، در فضا‌های مجازی اخبار را رصد می‌کنند و من فکر می‌کنم این چیز خوبی نیست. ما باید به سمت کتابخانه‌های دیجیتالی حرکت کنیم تا حالا که افراد این‌قدر به فضای مجازی آلوده شده‌اند، متون مطلوب را مطالعه کنند، نه اخبار و شایعه‌ها را./ ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده