به گزارش راهبرد معاصر؛ جشنواره فیلم فجر در حالی روز چهارم خود را پشت سر گذاشت که برخی حاشیههای افتتاحیه همچنان ادامه داشته و بعضی برنامهها و نشستهای جشنواره نیز به احترام علی نصیریان - که در سوگ همسرش است - تحت تأثیر قرار گرفت.
در روز چهارم جشنواره یعنی سیزدهم بهمن قرار بود ضیافتی برای پاسداشت تمام هنرمندان دورههای مختلف جشنواره که جایزه کسب کردهاند و نیز همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی برپا شود که به دلیل همراهی و همدردی هنرمندان و مدیران جشنواره با علی نصیریان به زمانی دیگر موکول شد.
نشست خبری پویانمایی «شب آفتابی» به کارگردانی علی مدنی با حضور عوامل در پردیس ملت برگزار شد. در این نشست ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره نیز حضور پیدا کرد.
یکی از مواردی که میتوانست در همین روزهای ابتدایی جشنواره اطلاعات بهتری به مخاطب براساس فیلمها بدهد، کاتالوگ جشنواره بوده که تاکنون آماده نشده است.
پرمخاطبترین سینماها
محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سانسهای فوق العاده روز سیزدهم بهمن ماه عنوان کرد: طبق اطلاعات، در سینما آستارا «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی و «قسم» ساخته محسن تنابنده، در سینما استقلال «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و در سینما شکوفه «ماجرای نیمروز؛ رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان به سانس فوقالعاده رسیدند. وی افزود: «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در سینما فرهنگ، «سرخ پوست» ساخته نیما جاویدی، «تختی» ساخته بهرام توکلی و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» در سینما آزادی، «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنیزاده در کورش و «جاندار» در مگامال از سانس فوقالعاده برخوردار شدند.
فرجی در پایان و به ترتیب سینما آزادی، کورش و فرهنگ را به عنوان پرمخاطبترین سینماها روز چهارم جشنواره سیوهفتم معرفی کرد.
روزهای نارنجی؛ فیلمی درباره انسان
نشست خبری فیلم «روزهای نارنجی» با حضور آرش لاهوتی (کارگردان و فیلمنامهنویس)، علی مصفا، ژیلا شاهی، صدف عسگری (بازیگران)، علیرضا قاسمخان (تهیهکننده)، شهنام شهباززاده (مجری طرح)، فرشاد محمدی (مدیر فیلمبرداری)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، فاضل ژیان (طراح صحنه و لباس)، شهرام خلج (طراح گریم) و با اجرای احسان کرمی در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
آرش لاهوتی نویسنده و کارگردان «روزهای نارنجی» در ابتدای نشست پرسش و پاسخ پس از نمایش این فیلم در سینمای رسانه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چطور یک شخصیت منفعل در نهایت فیلم منجی و قهرمان می شود گفت: فکر نمیکنم شخصیت مجید یک کاراکتر سوپرقهرمان شد. به نظرم مجید زمان کمی در پیش دارد که تصمیم بگیرد که آیا به آبان کمک کند یا نه. این یک پروسه چندین ساله نیست و فقط باید در دو سه روز این تصمیم را بگیرد و این به نظرم یک واکنش کاملا طبیعی است.
علی مصفا هم درباره پذیرفتن نقشی که در این فیلم ایفا کرده گفت: فیلمنامه خیلی جذاب بود. چند بار با هم صحبت کردیم من گرفتار بودم و نمی توانستم. خانم تهرانی خیلی فیلمنامه را دوست داشت و من را ترغیب کرد سر این کار بیاید. برای من نقش جذابی بود. چو برای خیلیها پذیرفتن این نقش ها سخت است. ولی برای من جذاب بود که این کاراکتر منفعلی که مرد عمل نیست را ایفا کنم. جدا از این خود قصه فیلم هم در کنار قصه هایی که در این روزها می خواندیم و سعی می کردند یک خطوط از پیش تعیین شده ای را دنبال کنند که قبلا جایزه هم گرفته، قصه جدیدی بود. سومین دلیل هم تصویری بود که این فیلم از زن ایرانی می داد و برای من جذاب بود. چون در مقایسه خیلی از فیلم هایی که زن ایرانی را زن تحت ظلم و کتک خور نشان می دهد، جالب بود.
سوال بعدی درباره پایانبندی فیلم بود که آرش لاهوتی گفت: طبیعی است که تمام فیلم ها تحت تاثیر منطق نویسنده اش است. من این احساس را ندارم. اساسا من با سوال زن و مرد مشکل دارم و به نظرم فیلمم درباره یک انسان است. مقتضای درام است که شخصیت اصلی زن می شود یا مرد. در واقع اصلا گمان نمی کنم چنین برداشتی به ذهن مخاطب برسد.
مسخره باز؛ "فنی"، و نه "فرمی"
نشست خبری فیلم «مسخره باز» با حضور همایون غنیزاده (کارگردان)، صابر ابر (بازیگر)، فرزان جلالی (بازیگر خردسال)، علی مصفا (تهیهکننده)، محمدرضا غنیزاده (موسیقی)، محمود کاشانی (صدابردار)، سهیل دانش اشراقی(طراح صحنه)، جواد مطوری (جلوه های ویژه)، ماهان حیدری (مجری طرح)، علی قاضی (مدیر فیلمبرداری)، آرش اتابک (جلوه های ویژه میدانی)، نازنین گودرزی (دستیار کارگردان) و با حضور احسان کرمی مجری برگزار شد.
علی مصفا تهیه کننده فیلم در ابتدا گفت: من در ابتدا می خواهم بگویم که چقدر متاسفم از اینکه آقای نصیریان به دلیل فوت همسرشان همراه ما نیستند. به این فکر میکردیم که این جلسه را برگزار نکنیم و در آن شرکت نکنیم. اما در نهایت تصمیم گرفتیم به خاطر قول و قراری که داشتیم در این نشست حاضر شدیم، اما بسیار متاسفیم برای اتفاقی که برای آقای نصیریان افتاده است.
تهیهکننده فیلم در مورد برنامهای که برای خوب اکران شدن و دیده شدن فیلم مسخره باز دارد گفت: این کار از دست من خارج است و کاری است که خود فیلم باید آن را برعهده داشته باشد. با توجه به بازخورد خوبی که از اکران این فیلم دریافت کردهام چندان نگران این مورد نیستم چون فکر میکنم فیلم این قابلیت را دارد.
در پایان نشست فیلم «مسخره باز» همایون غنی زاده کارگردان این فیلم درباره علی نصیریان گفت: شما گاهی صاحب چیزی می شوید که قبلش از نعمت وجودش اطلاع نداشتید و بعد در خلوت خودتان به این فکر می کنید که اگر همچنان از این نعمت بی بهره می ماندید چه می شد. باور کنید بارها از فکر اینکه ممکن بود تجربه همکاری با آقای نصیریان را نمی داشتم و بعد متوجه نمی شدم که چه نعمتی را از دست دادم می ترسم. نمی دانید چه تجربه ای است و نمی دانید کار کردن با علی نصیریان چه لذتی دارد. واقعا باید قدر ایشان را بدانیم.
از نکات جالب توجه «مسخره باز» و در کنار بازی خوب علی نصیریان، حضور هدیه تهرانی است که نقش بازیگری مطرح به نام «هما» را ایفا میکند. البته غنیزاده که اساساً یک کارگردان شناخته شده تئاتری است در تیتراژ ابتدایی، اثر خود را به هما روستا تقدیم کرده است.
زهرمار؛ زهرمار و تلخ
نشست خبری فیلم «زهرمار» با حضور جواد رضویان، کارگردان، جواد نوروزبیگی، تهیهکننده، سیامک انصاری و شبنم مقدمی، بازیگر و دیگر عوامل این فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در این نشست، جواد رضویان صحبت کرد و گفت: من تازه به این عرصه وارد شدم. از همهتان میخواهم من را بیرحمانه نقد کنید و جانب انصاف را رعایت کنید.
پیمان عباسی نویسنده این فیلم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا این فیلم طنز است یا خیر، گفت: این فیلم، کمدی نیست و زهرمار و تلخ است. اگر لحظاتی از فیلم شیرین است دلیل ندارد که بگوییم طنز است. باید بگویم که این فیلم، قصه کاملا اجتماعی دارد و به معضل مواد مخدر به همین شکل که میبینید، میپردازد.
رضویان در پاسخ به سوالی مبنی بر ضد ارزش بودن این فیلم گفت: به نظرم، این فیلم ضد ارزش نیست. ما میخواستیم به یک سری ارزشها و وجوه انسانی بپردازیم. اگر این ارزشها درنیامده است، من مقصر هستم.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شباهت این فیلم با فیلم رسوایی به کارگردانی مسعود دهنمکی گفت: خیلی به این موضوع باور ندارم. اگر اینگونه باشد، هر دختری با هر آقایی باشد، رسوایی است.
رضویان در پاسخ به سوالی مبنی بر هدف خود از ساخت این فیلم تاکید کرد: در این فیلم، میخواستیم که از چهره واقعی جامعهمان آگاهی بدهیم. تقریبا همه جاهایی که در فیلم دیدید، مستند بود و میتوانم این مکانها را نشان بدهم. فکر میکنم که توقعی بهتر از اطلاعات دادن راجع به جامعهمان وجود ندارد.
در پایان این نشست، جواد نوروز بیگی راجع به هزینه تولید این فیلم صحبت کرد و گفت: هزینه تولید این فیلم 2 میلیارد و 600 میلیون تومان است که در دو مرحله خرج شد. هم در مرحله پیش تولید و هم در مرحله تولید.