مواسات؛ معیار کرامت انسانی-راهبرد معاصر

مواسات؛ معیار کرامت انسانی

مواسات یکی از جلوه های رحمانیت اسلام است که در شرایط سخت و دشوار فعلی بیش از پیش به ترویج و توسعه آن نیازمندیم.
مهدی مسائلی؛ آسیب شناس اجتماعی و دینی و استاد حوزه علمیه قم
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 13
کد خبر: ۴۲۸۲۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ مواسات یکی از مهمترین دستورات دینی به شمار می‌رود که همه مسلمانان را به یاری رسانی یکدیگر، همدردی و کمک مادی و معنوی آنگونه که خود دوست دارند در حق آن ها احسان شود دعوت کرده است. مواسات در همه زمان ها بخصوص در گرفتاری ها و بحران های که در زندگی انسان ها حادث می شود کاربرد فراوانی دارد. دعوت به مواسات که در ماه مبارک شعبان از سوی مقام معظم رهبری خطاب به همه مسلمانان خصوصاً ملت مسلمان ایران عنوان شد، به دنبال کاهش آلام و مشکلاتی است که افراد و به تبع آن جامعه را دچار تنگناها و فرسایش های روحی و روانی می کند.

               

تحقق ابعاد مادی و معنوی مواسات مهم است      

مواسات بسته به نیاز افراد و خواهران و برادران دینی در قالب مادی و معنوی قابل اجراست،‌ ممکن است زمانی نیاز به گفت و گو و همدردی لسانی ضرورت باشد و گاهی متنعم کردن دیگران از  نعمت هایی که در دسترس ما قرار دارد، اما دیگران از آن بهره مند نیستند. اهدای بخشی از نعمت های مادی به دیگران و ارائه کمک معیشتی به نیازمندان در شرایط کرونایی امروز که بسیاری از مردم از بیکاری یا کاهش درآمد رنج می برند شکل برجسته ای از به منصه ظهور رساندن مواسات است. شریک کردن دیگران در نعمت ها و دارایی های خود موجب کاهش فقر اقتصادی و ترویج حس خوب همدردی با نیازمندان در جامعه می شود.

          

کاهش آلام مردم مصداق واقعی مواسات است

بی شک، بخشیدن، کمک کردن، دستگیری و کم کردن رنج دیگران معنای حقیقی مواسات را به تصویر می کشد، مصداق واقعی این موضوع در  ابتدای تاریخ اسلام در زمان هجرت پیامبر اسلام به شهر مدینه قابل اشاره است. از دست دادن توانایی مالی مهاجرین و غربت آن ها در مدینه موجب نیاز به حمایت ساکنان شهر مدینه از آن ها شد، لذا مواسات با تاکید پیامبر اکرم (ص) به بهترین شکل ممکن به اجرا درآمد. شریک کردن مهاجران در اموال خود و بخشش های بی منت و بی چشمداشت زیباترین جلوه های مواسات را به نمایش گذاشت. قطعاً انفاق و بخشش که از مسائل مهم دینی به شمار می روند با مواسات محکمتر می شوند.

              

مواسات مشخصه و معیار کمال انسانی است

مواسات در دین اسلام مشخصه و معیار نشان دادن کمال اخلاق در انسان است. روایت های دینی بر این موضوع تاکید دارند که یکی از نشانه های کمال اخلاق و صفات انسانی به جای آوردن مواسات است که انسان بدون چشم داشتی و تنها به دلیل محبت به برادر دینی به دنبال کاهش آلام و رفع نیازهای وی باشید. دستگیری، بخشش و رفع نیاز از برادر دینی نشانه بارز کمال اخلاقی است، لذا ریشه بسیاری از صفات نیکوی جامعه از مواسات گرفته شده است.

          

مواسات عامل گسترش جهاد حمایتی در جامعه است

رعایت وضعیت مادی مستأجران در شرایط بد اقتصادی، گذشت در برابر تأخیر در پرداخت بدهی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و از کار افتادگان و یتیمان بخشی از موضوعات مهمی است که در شرایط کنونی با توجه به اهمیت به کارگیری مواسات باید مورد توجه همگان واقع شود. بحران کرونا همانند سایر بحران ها نیازمند ترویج مواسات در جامعه است. قطعا بسیاری از آبرومندان جامعه در شرایط فعلی به کمک بیشتری نیازمندند، لذا مواسات ورزیدن در محدوده زندگی خود اعم از خانواده تا بستگان و همسایگان یک ضرورت به شمار می رود. بی تردید نهادینه سازی فرهنگ مواسات در جامعه منجر به یک حرکت جهادی حمایتی قابل توجه از دهک های ضعیف جامعه می شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار