دلایل ریزش بورس/ بازار در حال استراحت است؛ سهام‌داری کنید-راهبرد معاصر

دلایل ریزش بورس/ بازار در حال استراحت است؛ سهام‌داری کنید

دکتر مهدیه ضیائیان نوشت: باید توجه داشت برای ادامه مسیر رشد بورس دست به دست شدن و گردش مالکیت سهام شرکت‌ها نکته مهمی است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 18
کد خبر: ۴۳۲۱۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ کتر مهدیه ضیائیان، پژوهشگر اقتصادی: بعد از صعود طلایی شاخص بورس از روز سه شنبه هفته گذشته با افت شاخص بورس مواجه شدیم که این خود شامل دلایل متعدد میشود :

 

یکی از دلایل ریزش شاخص لزوم اصلاح موقت شاخص تا محدوده روانی یک میلیون واحدی است. این موضوع همواره در تاریخ بازار سرمایه وجود داشته است، زمانی که شاخص عدد مهمی را رد می‌کند، ممکن است تا سقف قبلی کاهش یابد و مجددا صعودی شود یا در هنگام از دست دادن عدد مهمی، ممکن است تا سقف عدد مذکور افزایش یابد و مجددا نزولی شود.

 

دلیل دیگر بازگشایی نمادهای سایپا و ایران خودرو میباشد که سبب ریزش بازار سرمایه شد و همچنین تغییرات در وزارت صمت هم در روند بازار تاثیرگذار بود.

 

دلیل دیگر روند افزایش چشمگیر در بازار طلا و دلار بود که عده ای را ترغیب کرد تا از بازار سرمایه خارج شوند و به سمت بازار طلا و دلار روی آورند .

 

اما در نهایت موضوعی که ریزش بازار را تشدید می‌کند حضور افراد آماتور است. این افراد تجربه‌ای در بازار سرمایه ندارند و زمانی که می‌بینند بازار کمی نزولی است، هیجانی رفتار کرده و اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند.

 

از سوی دیگر با توجه به رشد خوبی که گروه‌های بانکی و پالایشی از ابتدای سال تجربه کردند، انگیزه فروش و شناسایی سود در میان سهامداران این دو گروه مخصوصا جدیدالورودها از سوی دیگر نسبت به سایر گروه‌ها بالاتر بود. با توجه به اینکه این دو گروه لیدر محسوب می‌شوند، همواره چشم سایر سها‌داران به روند رشد این دو گروه است.

 

باید توجه داشت برای ادامه مسیر رشد بورس دست به دست شدن و گردش مالکیت سهام شرکت‌ها نکته مهمی است./ نود اقتصادی

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار