تلاطم در بازار خودرو؛ از قیمت گذاری دستوری تا سیاست های نادرست-راهبرد معاصر
ادعای عجیب ترکی الفیصل: دنبال عادی‌سازی رابطه با اسرائیل نیستیم واکنش ها به بودجه 1400/ به عقب برمیگردیم! خام فروشی تا ۱۴۰۰ مواضع مبهم کشورهای اروپایی برجام در برابر تروریسم علیه ایران افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۰+ جزئیات و مبلغ افزایش حقوق زمان پرداخت یارانه جدید+ مبلغ یارانه جدید و جزئیات رئیسی: جلوی تخلف را باید از سرچشمه گرفت/ کسی بدون دلیل در زندان نماند ظریف: دوباره درباره برجام مذاکره نخواهیم کرد آقای روحانی! منظورتان از موفقیت، کدام شاهکار اقتصادی است؟ پایان رکود اقتصادی؟/ خروج «رشد» از زیرصفر جزئیات ساعت کار بانک‌های خصوصی از ۱۵ آذرماه یارانه معیشتی در سال ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟ + مبلغ جدید/ شروط افزایش یارانه معیشتی در سال ۱۴۰۰+ فیلم افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ + جزئیات ورود ۲۱۷ هزار بازیگر جدید به بورس+ جرئیات نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹+ اسامی برندگان ایران خودرو با کد پیگیری و کد ملی تعطیلی کرونایی کدام گروه‌های شغلی ادامه دارد؟ نحوه استفاده مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از وام ضروری+ شرایط دریافت وام ضروری آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹/ تعداد مبتلایان کرونا در کشور از یک میلیون نفر گذشت ابوظبی به دنبال خرید سامانه پدافندی «گنبد آهنین» از رژیم صهیونیستی بازگشایی مدارس از ۱۵ آذر صحت دارد؟ ارزش روز سهام عدالت پنجشنبه ۱۳ آذر رئیس جمهوری اسبق فرانسه درگذشت+ علت علائمِ بلندمدتِ کرونا در یک‌چهارم از زنان باردار جزئیات بیمه کرونا برای اصناف متضرر از تعطیلی خبر خوب برای سربازان؛ افزایش ۳ برابری حقوق + جزئیات سه رییس جمهور سابق آمریکا به خاطر مردم واکسن کرونا می‌زنند فینال لیگ قهرمانان آسیا به تعویق می افتد؟ آخرین اخبار از جدیدترین طرح فروش فوری سایپا و ایران خودرو آذر ۹۹ واردات خودرو از سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟+ میزان عوارض گمرکی اعلام میزان اعتبار رتبه بندی معلمان برای سال ١۴٠٠+ جزئیات واکنش تازه روحانی به طرح مجلس در خصوص مسائل هسته ای قیمت دلار و ارز امروز پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹ برف و باران کشور را فرا می‌گیرد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹ نحوه فعالیت مدارس در مناطق نارنجی از شنبه+ جزئیات قیمت ربع سکه امروز پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹ نکاتی برای ضدعفونی تلفن همراه کرونایی بهره برداری از طرح‌های ملّی وزارت نیرو در ۳ استان کشور دیاباته به پرسپولیس می‌رسد؟ قیمت پراید در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹ + قیمت پرفروش ترین خودروهای سایپا ۵ رکورد لایحه بودجه ۱۴۰۰+ پیشنهاد ردّ کلیات بودجه جزئیات محدودیت‌های کرونایی هفته آینده در تهران گزارش هواشناسی امروز ۱۳ آذر ۹۹ اینفوگرافیک | ارقام کلیدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ آخرین خبر‌ها از وضعیت کرونا در جهان امروز ۱۳ آذر ۹۹ / کاشفان واکسن غرق در کرونا! واکنش سناتور روس به ترور فخری‌زاده تلاش دولت ترامپ برای انحراف پروازهای عبوری از آسمان ایران تصویب ۵ قطع‌نامه علیه رژیم صهیونیستی در سازمان ملل واکنش فدراسیون فوتبال به صدور رای ۶۰ میلیارد تومانی حضور در دانشگاه در شهرهای قرمز و نارنجی یکسان است ادامه منع تردد شبانه در تهران+ چزئیات نتایج قرعه کشی فروش فوری ۵ محصول ایران خودرو ۱۲ آذر ۹۹+ اسامی برندگان ایران خودرو امروز ۱۲ آذر تعطیلی کرونایی اصناف گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در هفته آینده+ جدول ستاره پرسپولیس جدا می شود؟ هافبک استقلال امروز از بیمارستان مرخص می‌شود ربیعی: وزارت اطلاعات افراد مرتبط با ترور فخری‌زاده را شناسایی کرده است آخرین قیمت طلا قیمت سکه قیمت دلار امروز ۱۲ آذر ۹۹+ جدول و تغییرات قیمت ترامپ تهدید کرد لایحه دفاعی کنگره را وتو می‌کند آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹/ فوت ۳۶۲ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته کدام مشاغل در شهرهای نارنجی مجاز به فعالیت هستند؟ + جزئیات و جدول اصلاح طرح لغو تحریم‌ها پس از ایراد شورای نگهبان+ جزئیات توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه مرکزی هلال احمر برای تمام گروه‌های سنی درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی صحت دارد؟ بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مقام آمریکایی: اسرائیل مسئول ترور فخری‌زاده است جهانگیری: مجلس در مسائل اجرایی دخالت نکند بایدن: بر موضع خود برای بازگشت به برجام ایستاده‌ام ترامپ: ۴ سال دیگر باز خواهم گشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد روحانی: مصوبه دیروز مجلس را مضر می‌دانم /نرفتنم به مجلس به خاطر مصوبه ستاد ملی کروناست تازه‌ترین آمار از همه گیری کرونا در جهان ۱۲ آذر ۹۹/ خروج ایران از فهرست ۱۰ کشور اول فوتی جهان قالیباف: کسری بودجه ام‌المصائب اقتصاد کشور است سخنگوی دولت برای بعد از انتخابات ۱۴۰۰ کمپوت سفارش داد روحانی: دشمن از نرسیدن به هدف خود در توقف اقتصاد ایران عصبانی است واکنش ربیعی به مصوبه مجلس در لغو پروتکل الحاقی ربیعی: دانش هسته‌ای ترورشدنی نیست/ دولت وارد حاشیه ها نمی شود آخرین آرزوی پرویز پورحسینی که برآورده نشد حدیث امام صادق (ع) درباره حضرت معصومه (س) دلایل گرانی مرغ/ اینفوگرافی کارگردان مشهور ایرانی درگذشت+ علت درگذشت و عکس چنگیز جلیلوند، صدای ماندگار دوبله ایران درگذشت+بیوگرافی مجوز پخش سریال‌های ترکیه‌ای با کیست؟ رونمایی از مستند سینمایی «نفت و خون» با محوریت اتفاق تاریخی بزرگ ایران حدیث امام صادق (ع) درباره ارزش علم سخنی با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در دوران فتنه وظیفه مسلمانان در ایجاد وحدت اسلامی چیست؟ عزت‌الله جامعی‌ندوشن درگذشت آغاز کنفرانس وحدت اسلامی با پیام آیت‌الله مکارم و سخنرانی رئیس مجلس حدیث امام باقر (ع) درباره مشورت کردن لارگانی: بجای دولت ما از مردم عذرخواهی می‌کنیم دریافت پول برای بازدید از مزار محمدرضا شجریان ریشه گناهان در کلام امام حسن عسکری (ع) شرط قبولی دعا از زبان حضرت محمد (ص) استفتائات جدید درباره کرونا از رهبر انقلاب کاریکاتور | دزدان دریایی آمریکایی کاریکاتور | مسابقه تخم مرغ و دلار! قیمت مسکن در ۸ سال اخیر/ اینفوگرافیک کاریکاتور | تابستان داغ اینفوگرافیک | خانه‌های سر به فلک‌کشیده / ۲ عاقبت منفورترین چهره‌های واقعه کربلا/ اینفوگرافیک کاریکاتور/ چه بوی کبابی میاد! نخستین تصاویر از موشک‌های حاج قاسم و ابومهدی اینفوگرافیک | تازه‌وارد‌های بازار سرمایه کاریکاتور | همسفران مرگ کاریکاتور | گشایش اقتصادی بعدی در راه است! کاریکاتور | خودزنی اسرائیلی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

تلاطم در بازار خودرو؛ از قیمت گذاری دستوری تا سیاست های نادرست

مشکل اصلی ما قیمت گذاری غلط و تضعیف صنعت خودرو است. اگر قیمت گذاری به درستی انجام می شد کار به اینجا نمی رسید و این همه دلال نداشتیم.
امیرحسین کاکایی؛ کارشناش خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 23
کد خبر: ۴۳۶۰۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ دو سال پیش به تحریمی ناجوانمردانه برخوردیم، اتفاقی که افتاد باعث شد سیاستمداران ما به مرحله انتخاب برسند، ولی در عمل با یک سری فرضیات غلط و یک سری تئوری ها که اشتباه بودند، سیاست گذاری هایی روی داد که نه تنها نتوانست قیمت بازار را کنترل کند، بلکه به شدت صنعت خودرو را زمین زد. تولید خودرو تقریبا به نصف رسید و از طرفی طی دو سال ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان وارد شد و بالای ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود نصیب سوداگران این بازار شد. اتفاقات راهبردی دیگری روی داد، در سال ۹۶ خودرو به گونه ای به تعادل رسیده بود که بعد از سالها به صورت کالایی مصرفی جا افتاده بود. با سیاست های غلطی که انجام شد بازار خودرو به عنوان محل سرمایه گذاری سودآوری در جامعه مطرح شد. هر کسی وارد این بازی شد با ضمانت سود بالای ۵۰٪ روبرو بود. حداقل سود سهم پراید بود که حدود ۳۹ میلیون  خریده می شد و در بازار حدود ۶۰ میلیون تومان به فروش می رسید. بماند که اگر فروش به تاخیر می افتاد امروز با سودی بالای ۵۰ میلیون تومان به فروش می رسید و سود بالای ۱۰۰٪ بود.

 

دولت با این کار سرمایه های سرگردانی را وارد این بخش کرد و ضمن تضعیف تولید، مصرفی مضاعف در بازار خودرو پیش آمد و تنش روز به روز بالا رفت. آنچه که امروز در بازار خودرو مشاهده می شود تحرکات مصرف کنندگان واقعی نیست. بلکه سرمایه گذارانی هستند که از ترس پایین آمدن ارزش سرمایه های خود به دنبال سود هستند. از این رو با سیاست گذاری های غلط کار به اینجا رسید. ما دو سال پیش با دو دو تا چهار تای ساده ای امروز را پیش بینی می کردیم ولی آقایان بر این کار غلط اصرار داشتند و با وجود اینکه نتیجه کار خود را در سال اول دیدند اما خراباکاری همچنان ادامه پیدا کرد و در سال دوم کار را بدتر کردند. وقتی در اوایل بهار سال ۹۸ انجمن قطعه سازان جلسه ای ترتیب داد و از وزیر دعوت کردند. جناب وزیر در آن جلسه گفتند به هر قیمتی تولید کنید. قبلا ده تا پانزده درصد زیان می کردید حالا ۵۰٪ زیان کنید ولی تولید را انجام بدهید فیلم این جلسات موجود است و من با گوش خودم آن را شنیده ام. نتیجه این بود که ۲۰۰ هزار خودرو ناقص در تابستان ۹۸ تولید شد و در انبارها ماند و فقط میلیاردها تومان به صنعت خودرو زیان وارد شد و بازار تشنه و تشنه تر شد.

 

یکی از کارهای غلط، اصرار بر قیمت بود. در بهمن ۹۷ بروز کردن قیمت ها یک ماه طول کشید و ایشان دستور دادند هر چه قبلا فروخته شد به همان قیمت باید فروخته شود و مجددا هزاران میلیارد تومان زیان تحمیل شد و هیچ کسی جوابگو نیست و مشخص نیست این زیان از کجا باید پرداخت شود؟ امروز در نتیجه این سیاست گذاری های غلط و عدم پشتیبانی از تولید با صنعتی در حال ورشکستگی مواجه ایم. این صنعت سال گذشته به آستانه ورشکستگی رسید، ولی با ارزیابی و ترفندهای حسابداری از این محدوده فرار کردند. امسال با این قیمت گذاری دیمی حداقل سی هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد می شود که محل تامین این زیان نیز مثل زیان قبلی که هنوز پرداخت نشده بلکه کاملا نامشخص است. نتیجه این ماجرا چیزی شبیه به ماجرای صندوق ها و موسسات خواهد بود که دولت مجبور شد مشکل را حل کند و خسارتی که دولت به زیان دیده ها پرداخت، از جیب همه ملت ایران رفت. در این خصوص نیز هنوز هم بر زیان دهی اصرار می شود و همه ما بعد باید تاوان آن را از جیب خودمان بپردازیم. ما با صنعتی رو به افول روبرو هستیم. بزرگان این بازی به خوبی متوجه هستند و نیازی به باهوش بودن و تحلیلگر بودن نیست.

 

قرار بر این است که دو خودرو پژو و پراید از دور تولید خارج شوند. یورو پنج باید پیاده بشود و قیمت و هزینه های خودرو و به عبارتی ارزش خودرو بالا خواهد رفت. باید استانداردهای ۸۵ گانه پیاده شود که باز هزینه های خودرو را بالا می برد و ارزش ذاتی خودرو بالا خواهد رفت پس این بازار همچنان پتانسیل سود بالا را در خود دارد. امروز تقاضا بسیار بالاست و از طرفی خودرو کم است. به این ترتیب هر کسی که صبح از خواب بیدار می شود می تواند این بازار را به تنش بکشد. این بازار آنقدر بزرگ است که با گرفتن یکی دو نفر حجم پول بادآورده این دو سال که به براورد من حول و هوش ۱۰۰ میلیارد تومان است تعیین تکلیف نمی شود. این عدد آنقدر بزرگ است که خیلی ها حاضر هستند بخاطر آن کشته شوند. برای اینکه متوجه بشویم این رقم سود خالص یعنی چه باید بدانیم، کل فروش خودروسازان در سال ۹۶ میزان ۷۶ میلیارد تومان بود.

 

دولت چه کاره است که مدیر عامل دو خودرو سازی خصوصی را عوض می کند؟ این مساله بسیار جالب است. اقای تابش در تلویزیون ملی در چند روز گذشته از اساس این موضوع را کتمان کرد و گفت ما مدیر عامل را عوض نمی کنیم ولی در حقیقت امر وقتی مدیر عامل یک خودروسازی به حرف وزیر گوش نمی دهد این مدیر عوض می شود. ما از طرفی بازاری داریم که به شدت از حد تعادل خارج شده است. با برآوردی حداقلی اعلام می کنم تولید ما امروز نصف میزان نیاز بازار است. شاید این کار برای حفظ جذابیت بازار است و به این قیمت که این صنعت به خاک سیاه بنشیند فقط حرف برخی از آقایان را اجرا می کنند. باید فرمول شورای رقابت به طور شفاف در سایت ها منتشر شود تا امثال من بتوانیم کار را دنبال کنیم. چطور ایران خودرو با تورم امسال با این قیمت ها از زیان دهی سال گذشته خارج خواهد شد؟ من می توانم برعکس ماجرا را حساب کنم و با جمع و تفریقی به ضرر ۴۰ هزار میلیارد تومانی برسم. سال گذشته هر خودرو که فروخته شد در حدود سی میلیون تومان ضرر خورد.

 

اگر در مورد کلمه اقتصاد رفتاری کمی مطالعه کنید متوجه می شوید که برخلاف فرضیه اقتصاد کلاسیک بسیاری از مردم لزوما انتخابی عقلانی ندارند بلکه بسیاری از مواقع انتخابی احساسی دارند. کار دلال و بازرگان یکی است و فقط مبانی اخلاقی متفاوتی دارند. کار بازرگانی که ما او را مردی شریف می دانیم این است که کالایی را ارزان بخرد و گران بفروشد. انصاف بحثی شخصی است حال وقتی کالایی فراوان است نمی توان گران فروشی کرد. در قرن ۲۱ با گسترش فضای دیجیتال همه از قیمت ها با خبر هستند و کار فروشنده این است که کالا را از راهی به فروش برساند که بتواند سود بالاتری نصیب خود کند. برخی از دلال ها کار خرید را انجام نمی دهند و فقط واسطه گری می کنند. خریدار ۵۰ میلیون سود می کند و طبیعی است که مردم به این سمت بروند. مشکل اصلی ما دلالان نیستند این کلمه ما را منحرف می کند مشکل اصلی ما قیمت گذاری غلط و تضعیف صنعت خودرو است. اگر قیمت گذاری به درستی انجام می شد کار به اینجا نمی رسید و اینهمه دلال نداشتیم.

 

در سال ۹۶ دلالی وجود نداشت و شما هر روز می توانستید خودرو ثبت نام کنید و یا تحویل بگیرید. ما دلالان را بوجود آوردیم. در برخی از شهرستان هایی که حتی به آنها فکر نمی کنید میزان ورود بسیار بالایی به سایت ایران خودرو و سایپا دارند. بررسی ها نشان داده است که فردی با چند کامپیوتر شانس خود را امتحان می کند. هفته گذشته شانس ثبت نام یک به پنجاه بود. معمولا در چنین شرایطی یک نفر حرفی نمی زند ولی ۴۹ نفر از عدم امکان ورود به سایت حرف خواهند زد و ما اینچنین تعبیر می کنیم که نمی توان به سایت ورود کرد. امروز مشکل ما این است که عرضه از تقاضا کمتر است. چون ما از نظر مالی به عرضه ضربه زدیم از طرفی تحریم ها نیز سر جای خود بود و اشکالات دیگری نیز وجود دارد اگر قیمت ها منطقی بود می شد کمکی به این صنعت کرد ولی امروز ما در حال کاری غیر اقتصادی هستیم. وقتی تولید را بالابرده ایم و هر خودرو سی میلیون تومان زیان می دهد یعنی هر چه بیشتر بدویم بیشتر زیان خواهیم کرد. آیا باید چنین کاری را ادامه داد؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار