تلاطم در بازار خودرو؛ از قیمت گذاری دستوری تا سیاست های نادرست-راهبرد معاصر
آغاز سخنرانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت ۱۴ خرداد واگذاری سهام عدالت به جاماندگان به کجا رسید؟ چگونگی رفع سختی‌ها در کلام امام معصوم(ع) لزوم بازسازی ۱۲ درصد مدارس کل کشور در خانه هم باید ماسک بزنیم؟ علت مصاحبه وریا غفوری علیه خلیل‌زاده چه بود؟ تنوع علائم بالینی در بیماران مبتلا به کرونا طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا | امروز ۱۴ خرداد ۹۹ چرا مرخصی معلمان کاملا تخلف است!؟ تاریخ و زمان جدید قرعه کشی ایران خودرو و سایپا چرا استقلال به پادوانی پول نداد؟ اعلام شرایط پذیرش سهام عدالت برای وثیقه صدور کارت اعتباری به شبکه بانکی ممنوعیت ورود مسافران به اتوبوس بدون ماسک جزئیات نحوه افزایش حقوق کارمندان شرکت‌های دولتی پرداخت وام ۵۰ میلیونی مسکن به بازنشستگان فاقد مسکن وزیر بهداشت: ۹۰ درصد مردم هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند/ مقابل بازگشایی مدارس مقاومت کردم قیمت روز گوشی موبایل امرو سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۹ روحانی: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به‌طور منظم به سهامداران گزارش دهند شوک ارزی ۹۷، بیشتر از شوک ارزی سال ۹۱+نمودار تکلیف سود سالانه سهام عدالت پس از فروش آن چه می‌شود؟ رسیدگی به اعتراضات معلمان و بازنشستگان+ عکس درخواست احمد توکلی از رئیسی چه بود؟ پمپئو: انقضای تحریم تسلیحاتی، ایراد اساسی برجام بود که مانع آن خواهیم شد اولویت مجلس یازدهم از زبان قالیباف جزییات آغاز معاملات خرید و فروش سهام عدالت چند توصیه مهم به سهامداران عدالت قیمت خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز سه شنبه ۱۳ خرداد ۹۹ + جدول مرگ رهبر طالبان بر اثر ابتلا به کرونا صدور دستور آماده‌سازی ارتش برای طرح اشغال واکنش رئیس اتحادیه مشاوران املاک به درج قیمت مسکن در سایت‌ها اعلام زمان قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده محصولات سایپا هواشناسی امروز ۱۳ خرداد/ بارش باران و وزش باد شدید در ۹ استان قالیباف: خط امام ضامن استقلال و عزت ماست/ خداباوری و مردم باوری دو رکن اصلی مکتب امام(ره) دولت دست در جیب بانک مرکزی نکند تورم مهار می‌شود/ در دو سال گذشته یک دلار هم ارز به بازار تزریق نکردیم وام ۱۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان کشوری تکلیف مجلس یازدهم از زبان علی نیکزاد مادورو عازم ایران می‌شود ترامپ: ارتش را به خیابان‌ها می‌فرستم مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی: حقوق افتخاری ۳۴ میلیون است متوسط رشد اقتصادی در دولت روحانی «نزدیک صفر» بوده است+نمودار واکنش ایران به اتهام مقامات صهیونیستی در باره حملات سایبری علیه این رژیم درخواست گانتس برای فراهم کردن مقدمات الحاق کرانه باختری طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا | امروز ۱۳ خرداد ۹۹ اعلام جزئیات بازگشایی دانشگاه و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم حمایت پارلمان اروپا از سرکردگان گروهک تروریستی حرکه النضال گفت‌و‌گوی تلفنی مشاور ترامپ با نتانیاهو درباره اشغال شهرک‌های کرانه باختری ریاست ترامپ به پایان رسید شرط وزیر بهداشت برای اجرای طرح ترافیک در تهران مأموران شهرداری دستور قضایی تخریب آلونک آسیه پناهی را نداشتند ببینید | قرعه‌کشی در جاده مخصوص تخریب آلونک‌ها به جای برخورد با کاخ‌سازی غیرقانونی فیلم/ اجرای خواننده عصر جدید مجید معظمی اعتبارنامه کدام نمایندگان ادوار گذشته رد شده است؟ سخنان استاندار پایتخت درباره زلزله تهران مشاهده ارزش روز سهام در سامانه بورسی سهام عدالت فیلم/ حمله طرفدار دیوانه ترامپ با کامیون به معترضان! سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سی و یکمین سالروز رحلت امام خمینی(ره) آیا قدرت محمود واعظی در دولت بیش از ریاست دفتر رئیس‌جمهوری است؟ جدیدترین جزئیات از پرونده جنجالی رومینا دنیا صدای مظلومیت شما را شنید/ سیروس عسگری دو سه روز آینده به کشور بازمی‌گردد اعلام زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها پیام سرلشکر باقری به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی تماس محرمانه تل آویو و ریاض در خصوص بیت‌المقدس اعلام تصمیم روحانی در مورد طرح ترافیک وزیر بهداشت: دخالتی در ساعات بازگشایی صحن رضوی نخواهیم کرد / پس از ۱۰ روز مجددا شرایط را ارزیابی می‌کنیم سردار شکارچی: دولت آمریکا پایه‌های دموکراسی دروغین خود را متزلزل کرده است ترامپ به دنبال تروریست معرفی کردن معترضان در آمریکاست سرلشکر جعفری:‌ تلاش‌های حاج قاسم موجب رشد چشمگیر نیروی قدس و مقاومت اسلامی در منطقه شد خودداری عراق از پرداخت پول به منطقه کردستان این کشور «جو بایدن» باز هم از«دونالد ترامپ» جلو زد ادعای واشنگتن علیه ایران و روسیه گزارش هواشناسی ۱۲ خرداد ۹۹/ پیش بینی باران ۲ روزه در ۲۷ استان موج سوم کرونا در راه است؟ اعلام میزان افزایش حق عائله مندی بازنشستگان کشوری افزایش دستمزد کارگران به کجا رسید؟ کاریکاتور | ماساژ برای رنگین‌پوستان دفترچه‌های درمانی تأمین اجتماعی نیاز به تمدید ندارند فیلم‌هایی که وام ۳۰۰ میلیونی می‌گیرند+ اسامی کاریکاتور | اقتدار تحریم‌شکنان کاریکاتور | سلطان واقعی خودرو کیست؟ کاریکاتور | از نیل تا فرات آیت الله مکارم شیرازی امروز را عید فطر اعلام کردند راهپیمایی روز قدس در فضای مجازی کاریکاتور | کپرسوختگان را صاحب خانه می‌کنیم تفسیر قرآن رهبر انقلاب| تفاوت تبلیغ اسلامی با پروپاگاندای غربی+فیلم حاج‌آقا مجتبی تهرانی:‌ فرصت باقی‌مانده از رمضان را قدر بدانیم +فیلم کاریکاتور | خدمتگزاری با چشمان بسته! ادامه پخش سریال «زیرخاکی» از امشب کاریکاتور/ بی تدبیری در بازار خودرو ۳ هزار میلیارد تومان سود به جیب دلالان ریخت کاریکاتور/ در بورس چه خبر است؟ اینفوگرافیک/ آشنایی با روش‌های مدیریت سهام عدالت کاریکاتور | فرصت‌طلبان خونخوار اینفوگرافیک/ دستورالعمل برگزاری مراسم شب‌های قدر در دوره کرونا توصیه های رهبر انقلاب برای استفاده بهتر از شب‌های قدر توقف پخش برنامه «دورهمی» کاریکاتور/ حذف صفر از پول ملی تأثیری در اقتصاد ندارد خوشحالی خانم بازیگر از هک شدن اینستاگرامش سیاست دوگانه سیما در مواجهه با سلبریتی‌ها و محمود کریمی روح الله زم با ماسک و دستکش در دادگاه/ تصاویر کاریکاتور | بازگشت کاخ سفید به برجام برای افزودن تحریم‌ها در سالگرد خروج آمریکا از برجام! درگذشت ریشی کاپور بازیگر مشهور هندی بازتاب‌های ادامه‌دار به ماجرا‌های آقای «نون خ» حاشیه جدید و عجیب برای دو بازیگر «پایتخت» علت پایان غیرمنتظره «نون. خ۲» چه بود؟ آخرین مهلت فروش 30 درصد سهام عدالت وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه چه کسی از هوآوی می ترسد؟/ فهم نگرانی‌های امنیتی از اینترنت نسل 5 مبارزه با سایه‌ها در تاریکی؛ فهم و تقابل با زورگویی فضای سایبر تحریم بانک مرکزی ایران چه معنایی دارد؟ تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

تلاطم در بازار خودرو؛ از قیمت گذاری دستوری تا سیاست های نادرست

مشکل اصلی ما قیمت گذاری غلط و تضعیف صنعت خودرو است. اگر قیمت گذاری به درستی انجام می شد کار به اینجا نمی رسید و این همه دلال نداشتیم.
امیرحسین کاکایی؛ کارشناش خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 23
کد خبر: ۴۳۶۰۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ دو سال پیش به تحریمی ناجوانمردانه برخوردیم، اتفاقی که افتاد باعث شد سیاستمداران ما به مرحله انتخاب برسند، ولی در عمل با یک سری فرضیات غلط و یک سری تئوری ها که اشتباه بودند، سیاست گذاری هایی روی داد که نه تنها نتوانست قیمت بازار را کنترل کند، بلکه به شدت صنعت خودرو را زمین زد. تولید خودرو تقریبا به نصف رسید و از طرفی طی دو سال ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان وارد شد و بالای ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود نصیب سوداگران این بازار شد. اتفاقات راهبردی دیگری روی داد، در سال ۹۶ خودرو به گونه ای به تعادل رسیده بود که بعد از سالها به صورت کالایی مصرفی جا افتاده بود. با سیاست های غلطی که انجام شد بازار خودرو به عنوان محل سرمایه گذاری سودآوری در جامعه مطرح شد. هر کسی وارد این بازی شد با ضمانت سود بالای ۵۰٪ روبرو بود. حداقل سود سهم پراید بود که حدود ۳۹ میلیون  خریده می شد و در بازار حدود ۶۰ میلیون تومان به فروش می رسید. بماند که اگر فروش به تاخیر می افتاد امروز با سودی بالای ۵۰ میلیون تومان به فروش می رسید و سود بالای ۱۰۰٪ بود.

 

دولت با این کار سرمایه های سرگردانی را وارد این بخش کرد و ضمن تضعیف تولید، مصرفی مضاعف در بازار خودرو پیش آمد و تنش روز به روز بالا رفت. آنچه که امروز در بازار خودرو مشاهده می شود تحرکات مصرف کنندگان واقعی نیست. بلکه سرمایه گذارانی هستند که از ترس پایین آمدن ارزش سرمایه های خود به دنبال سود هستند. از این رو با سیاست گذاری های غلط کار به اینجا رسید. ما دو سال پیش با دو دو تا چهار تای ساده ای امروز را پیش بینی می کردیم ولی آقایان بر این کار غلط اصرار داشتند و با وجود اینکه نتیجه کار خود را در سال اول دیدند اما خراباکاری همچنان ادامه پیدا کرد و در سال دوم کار را بدتر کردند. وقتی در اوایل بهار سال ۹۸ انجمن قطعه سازان جلسه ای ترتیب داد و از وزیر دعوت کردند. جناب وزیر در آن جلسه گفتند به هر قیمتی تولید کنید. قبلا ده تا پانزده درصد زیان می کردید حالا ۵۰٪ زیان کنید ولی تولید را انجام بدهید فیلم این جلسات موجود است و من با گوش خودم آن را شنیده ام. نتیجه این بود که ۲۰۰ هزار خودرو ناقص در تابستان ۹۸ تولید شد و در انبارها ماند و فقط میلیاردها تومان به صنعت خودرو زیان وارد شد و بازار تشنه و تشنه تر شد.

 

یکی از کارهای غلط، اصرار بر قیمت بود. در بهمن ۹۷ بروز کردن قیمت ها یک ماه طول کشید و ایشان دستور دادند هر چه قبلا فروخته شد به همان قیمت باید فروخته شود و مجددا هزاران میلیارد تومان زیان تحمیل شد و هیچ کسی جوابگو نیست و مشخص نیست این زیان از کجا باید پرداخت شود؟ امروز در نتیجه این سیاست گذاری های غلط و عدم پشتیبانی از تولید با صنعتی در حال ورشکستگی مواجه ایم. این صنعت سال گذشته به آستانه ورشکستگی رسید، ولی با ارزیابی و ترفندهای حسابداری از این محدوده فرار کردند. امسال با این قیمت گذاری دیمی حداقل سی هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد می شود که محل تامین این زیان نیز مثل زیان قبلی که هنوز پرداخت نشده بلکه کاملا نامشخص است. نتیجه این ماجرا چیزی شبیه به ماجرای صندوق ها و موسسات خواهد بود که دولت مجبور شد مشکل را حل کند و خسارتی که دولت به زیان دیده ها پرداخت، از جیب همه ملت ایران رفت. در این خصوص نیز هنوز هم بر زیان دهی اصرار می شود و همه ما بعد باید تاوان آن را از جیب خودمان بپردازیم. ما با صنعتی رو به افول روبرو هستیم. بزرگان این بازی به خوبی متوجه هستند و نیازی به باهوش بودن و تحلیلگر بودن نیست.

 

قرار بر این است که دو خودرو پژو و پراید از دور تولید خارج شوند. یورو پنج باید پیاده بشود و قیمت و هزینه های خودرو و به عبارتی ارزش خودرو بالا خواهد رفت. باید استانداردهای ۸۵ گانه پیاده شود که باز هزینه های خودرو را بالا می برد و ارزش ذاتی خودرو بالا خواهد رفت پس این بازار همچنان پتانسیل سود بالا را در خود دارد. امروز تقاضا بسیار بالاست و از طرفی خودرو کم است. به این ترتیب هر کسی که صبح از خواب بیدار می شود می تواند این بازار را به تنش بکشد. این بازار آنقدر بزرگ است که با گرفتن یکی دو نفر حجم پول بادآورده این دو سال که به براورد من حول و هوش ۱۰۰ میلیارد تومان است تعیین تکلیف نمی شود. این عدد آنقدر بزرگ است که خیلی ها حاضر هستند بخاطر آن کشته شوند. برای اینکه متوجه بشویم این رقم سود خالص یعنی چه باید بدانیم، کل فروش خودروسازان در سال ۹۶ میزان ۷۶ میلیارد تومان بود.

 

دولت چه کاره است که مدیر عامل دو خودرو سازی خصوصی را عوض می کند؟ این مساله بسیار جالب است. اقای تابش در تلویزیون ملی در چند روز گذشته از اساس این موضوع را کتمان کرد و گفت ما مدیر عامل را عوض نمی کنیم ولی در حقیقت امر وقتی مدیر عامل یک خودروسازی به حرف وزیر گوش نمی دهد این مدیر عوض می شود. ما از طرفی بازاری داریم که به شدت از حد تعادل خارج شده است. با برآوردی حداقلی اعلام می کنم تولید ما امروز نصف میزان نیاز بازار است. شاید این کار برای حفظ جذابیت بازار است و به این قیمت که این صنعت به خاک سیاه بنشیند فقط حرف برخی از آقایان را اجرا می کنند. باید فرمول شورای رقابت به طور شفاف در سایت ها منتشر شود تا امثال من بتوانیم کار را دنبال کنیم. چطور ایران خودرو با تورم امسال با این قیمت ها از زیان دهی سال گذشته خارج خواهد شد؟ من می توانم برعکس ماجرا را حساب کنم و با جمع و تفریقی به ضرر ۴۰ هزار میلیارد تومانی برسم. سال گذشته هر خودرو که فروخته شد در حدود سی میلیون تومان ضرر خورد.

 

اگر در مورد کلمه اقتصاد رفتاری کمی مطالعه کنید متوجه می شوید که برخلاف فرضیه اقتصاد کلاسیک بسیاری از مردم لزوما انتخابی عقلانی ندارند بلکه بسیاری از مواقع انتخابی احساسی دارند. کار دلال و بازرگان یکی است و فقط مبانی اخلاقی متفاوتی دارند. کار بازرگانی که ما او را مردی شریف می دانیم این است که کالایی را ارزان بخرد و گران بفروشد. انصاف بحثی شخصی است حال وقتی کالایی فراوان است نمی توان گران فروشی کرد. در قرن ۲۱ با گسترش فضای دیجیتال همه از قیمت ها با خبر هستند و کار فروشنده این است که کالا را از راهی به فروش برساند که بتواند سود بالاتری نصیب خود کند. برخی از دلال ها کار خرید را انجام نمی دهند و فقط واسطه گری می کنند. خریدار ۵۰ میلیون سود می کند و طبیعی است که مردم به این سمت بروند. مشکل اصلی ما دلالان نیستند این کلمه ما را منحرف می کند مشکل اصلی ما قیمت گذاری غلط و تضعیف صنعت خودرو است. اگر قیمت گذاری به درستی انجام می شد کار به اینجا نمی رسید و اینهمه دلال نداشتیم.

 

در سال ۹۶ دلالی وجود نداشت و شما هر روز می توانستید خودرو ثبت نام کنید و یا تحویل بگیرید. ما دلالان را بوجود آوردیم. در برخی از شهرستان هایی که حتی به آنها فکر نمی کنید میزان ورود بسیار بالایی به سایت ایران خودرو و سایپا دارند. بررسی ها نشان داده است که فردی با چند کامپیوتر شانس خود را امتحان می کند. هفته گذشته شانس ثبت نام یک به پنجاه بود. معمولا در چنین شرایطی یک نفر حرفی نمی زند ولی ۴۹ نفر از عدم امکان ورود به سایت حرف خواهند زد و ما اینچنین تعبیر می کنیم که نمی توان به سایت ورود کرد. امروز مشکل ما این است که عرضه از تقاضا کمتر است. چون ما از نظر مالی به عرضه ضربه زدیم از طرفی تحریم ها نیز سر جای خود بود و اشکالات دیگری نیز وجود دارد اگر قیمت ها منطقی بود می شد کمکی به این صنعت کرد ولی امروز ما در حال کاری غیر اقتصادی هستیم. وقتی تولید را بالابرده ایم و هر خودرو سی میلیون تومان زیان می دهد یعنی هر چه بیشتر بدویم بیشتر زیان خواهیم کرد. آیا باید چنین کاری را ادامه داد؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار