حمله به صعده برای پیروزی در الحدیده-راهبرد معاصر

حمله به صعده برای پیروزی در الحدیده

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 2018 July 10
کد خبر: ۴۳۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ محور ریاض، با وجود گذشت نزدیک به 2 ماه از تلاش برای اشغال شهر راهبردی الحدیده، نه تنها نتوانسته وارد این شهر شود، بلکه به نقطه شروع باز گشته است. توضیح آن که، رسانه های محور ریاض، اکنون از "آزادسازی" التحیتا خبر می دهند. این شهر که تقریبا در 70 کیلومتری جنوب الحدیده واقع شده، نقطه ای است که طارق صالح، 28 اردبیهشت، اعلام کرده بود آن را "فتح" کرده و از آن، به سوی الحدیده پیش خواهد رفت. بر این اساس، اکنون نبرد برای محور ریاض، نه در مجاورت الحدیده، بلکه در نقطه ای است که دو ماه پیش ادعای اشغال آن را داشته است.


با مشاهده گزارش هایی این چنینی و همچنین، تائید درماندگی ائتلاف سعودی از سوی خبرگزاری رویترز، قطعی شده که ریاض و متحدان، طرفی از عملیات اشغال الحدیده نبرده اند در نتیجه، به تاکتیک دیگری روی آورده اند تا از طریق آن، راهی برای ورود به الحدیده باز کنند. البته این راه، جدای از مسیری است که از طریق مارتین گرینفیس، نماینده سازمان ملل در امور یمن پیگیری می شود که طی آن، خاندان سعودی به دنبال، تحویل گرفتن الحدیده از انصارالله، با دیپلماسی هستند.


طی روزهای گذشته، اخباری از منابع میدانی یمن منتشر شده که حکایت از عملیات محور ریاض در صعده (شمال یمن) دارد. این منطقه، دژ و خاستگاه انصارالله است و سقوط آن در واقع، پشته نیروهای حوثی و متحدان در نبرد با سعودی ها را خالی می کند. در همین راستا، عربستان با همکاری برخی نیروهای متحد یمنی، به صعده یورش آورده و توانسته برخی از مناطق این استان را اشغال کند. این که درست در چنین موقعیتی (شکست در الحدیده)، عملیات در شمال یمن کلید بخورد، اتفاقی نیست. عربستان می خواهد از این طریق، به انصارالله فشار بیاورد تا از الحدیده دست بکشد، وارد مذاکره شود تا صعده را حفظ کند.


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده