چرا تقویت پیام رسان های داخلی ضرورت دارد؟-راهبرد معاصر
نمایندگان مجلس یازدهم در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهند:

چرا تقویت پیام رسان های داخلی ضرورت دارد؟

یکی از اهداف پنهان پیام رسان های خارجی تلاش برای تغییر نرم سبک زندگی ایرانی- اسلامی در میان جامعه، به ویژه جوانان است. از سوی دیگر دسترسی این پیام رسان ها به اطلاعات شخصی مردم آسیب زاست. از این ضرورت تقویت پیام رسان های داخلی معنا پیدا می کند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 26
کد خبر: ۴۷۷۶۴

چرا تقویت پیام رسان های داخلی ضرورت دارد؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز یکشنبه (۱ تیر) روز پر حاشیه ایی برای وزیر جوان کابینه رقم خورد روزی که انتقادات فراوانی درباره فضای مجازی مطرح بود و آذری جهرمی نتوانست برخی از این نمایندگان را قانع کند و پرونده فضای مجازی از جمله اینستاگرام دوباره مطرح شد و نمایندگانی که در این باره سوال داشتند براین باور هستند اگر اینستاگرام با این روند پیش برود حتما بحث فیلتر شدن را پررنگ می کنند و باید به دنبال بستر سازی برای ایجاد فضای مجازی بومی در داخل کشور باشیم. درهمین باره خبرنگار راهبرد معاصر با نمایندگان معترض در این باره به گفت و گو پرداخته است.

 

عدم موافقت مجلس با روند ادامه فعالیت اینستاگرام

موسی غضنفرابادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با راهبرد معاصر گفت: درباره اینستاگرام بحث فیلترینگ مطرح نیست بحث این است که پیام رسان های داخلی تقویت شود. آقای وزیر ارتباطات  گفتند که از پلت فرم های دیگر استفاده نمی شود و هجوم بر استفاده از اینستاگرام زیاد شده است ولی حرف مجلس این است که پیام رسان های داخلی تقویت شود تا نیازی به مراجعه به اینستاگرام و تلگرام و سایر پیام رسان ها نداشته باشیم. ما منکر مزایای پلت فرم های خارجی نیستیم ولی زیان آن ها بیشتر است. لذا درخواست ما این است که از پیام رسان ها و پلت فرم های داخلی استفاده شود و این نیاز به تقویت پیام رسان های داخلی دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال، که مجلس یازدهم برای تقویت شبکه ملی اطلاعات چه برنامه هایی در نظر دارد؟ تصریح کرد: هر چه که هست باید تقویت شود. اطلاعات ما نباید در دست خارجی ها باشد. لزومی ندارد دیگران اطلاعات شخصی افراد را بررسی کنند. ما پیگیری می کنیم و تلاش خواهیم کرد تا اینترنت ملی و پیام رسان های داخلی و فضای مجازی داخلی تقویت شود و حتی در دورترین نقاط کشور اینترنت پر قدرت و پر سرعت وجود داشته باشد و همه بتوانند از این امکان بهره بگیرند. کرونا نشان داد این ابزار می تواند بهترین وسیله آموزش باشد. ولی باید از خسارت ها و زیان ها جلوگیری کنیم.

 

این نماینده مجلس درباره  احتمال استفاده از فیلتر شکن با این روند بالا نمی رود گفت: اگر روند به همین صورت پیش برود مجلس با روند ادامه فعالیت اینستاگرام به شکل فعلی موافق نخواهد بود. ابتدا شبکه های داخلی باید تقویت شوند. در این صورت مردم خود به خود به سمت استفاده از برنامه های داخلی می روند و در این صورت مسدود کردن شبکه اینستاگرام مشکلی در داخل ایجاد نمی کند.

 

غضنفرابادی ادامه داد: باید برای این کار برنامه ریزی شود. اگر کسانی وجود دارند که دلشان برای جوانان و اعتقادات و آینده این مملکت می سوزد باید به این حوزه توجه کنند. ضمن اینکه این پیام رسان ها درامدزایی دارد و هر چه در این بخش هزینه کنیم بازدهی خواهد داشت.

 

فضای مجازی رها شده است

در همین باره محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس می خواهد شورای عالی فضای مجازی به جد در این حوزه ورود کند ما متاسفانه امروز می بینیم جلسات شورای عالی فضای مجازی برگزار نمی شود و توجهی نسبت به این موضوع وجود ندارد و فضای مجازی رها شده و دولت متاسفانه برنامه ای برای این حوزه ندارد. حتی دولت در چنین شرایطی اخیرا از تلوزیون اینترنتی رونمایی کرد این مساله قوز بالای قوز است در حالیکه مدیریتی بر شبکه مجازی وجود ندارد و بار دیگری بر این مشکل افزوده می شود.

 

وی در ادامه افزود: دولت باید در این خصوص با جدیت ورود کند بیش از هزار سرور خارجی در ایران کار می کنند و درامد های هنگفتی برای خود دارند و توجهی به محتواهای تولید شده ندارند. لذا مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع ورود می کند و از بعد نظارتی اقدام خواهد کرد و از دولت می خواهد برای این موضوع برنامه داشته باشد. ما امروز شاهد هجمه ای فرهنگی از طریق فضای مجازی و به ویژه اینستاگرام هستیم.

 

آصفری در پاسخ به این پرسش، مجلس یازدهم برای تحقق برنامه های شبکه ملی اطلاعات چه برنامه هایی دارد؟ گفت: مساله انتشار اطلاعات مردم از طریق فضای مجازی باعث شده مجلس به جد در این حوزه ورود کند. وزارت ارتباطات باید در قبال انتشار اسناد محرمانه مردم و خانواده ها پاسخگو باشد. مجلس، وزارت ارتباطات را ملزم می کند تا در خصوص انتشار اخبار خانواده ها برنامه ای جدی داشته باشد. این وظیفه بر عهده وزارت ارتباطات است. این نهاد جز فضای مجازی کار دیگری برای دنبال کردن ندارد. ساختار مخابراتی امروز وجود دارد و شبکه ها ایجاد شده و تمام کارهای زیرساختی تا امروز به انجام رسیده است و وزارتی به این عریض و طویلی اگر برای فضای مجازی برنامه ای نداشته باشد چه خروجی خواهد داشت؟! این قابل قبول نیست که وزارت ارتباطات در خصوص فضای مجازی خود را عقب بکشد و کاری در این خصوص نداشته باشد امروز در بحث فضای مجازی فراکسیونی شکل گرفته و طرح ها و لوایح موجود را دنبال خواهد کرد. وضعیت موجود فرهنگ لابالی گری را در خانواده ها اشاعه می دهد. مساله با فیلتر کردن حل نمی شود باید ابتدا محتوا تولید کرد و برنامه داشت و شبکه های داخلی را حمایت کرد. شبکه هایی چون سروش و... نتوانستند علی رغم اخذ اعتبارات دولتی جایگزینی برای شبکه های خارجی باشند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار