جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش قرعه کشی ایران خودرو آغاز شد + آمار تالار شیشه‌ای قرمز شد/ یازدهمین افت پیاپی بازار سرمایه طلای بورسی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد وزیر راه: کاهش تراز آب خزر معیشت ساحل‌نشینان و کشتیرانی را تهدید می‌کند مدیرکل صمت استان تهران: امسال سال سختی برای بخش صنعت است دستور بانک مرکزی برای فعالیت شبانه‌روزی ۴ بانک مجوز پرواز هواپیما‌های MD به نجف صادر شد

عرضه خودرو در بورس خوب است یا بد؟

کارشناس صنعت خودرو گفت: با عرضه خودرو در بورس قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و خودروسازان از زیان خارج شود، اما مصرف کنندگان متضرر می‌شوند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۰ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 30
کد خبر: ۴۸۳۵۳

به گزارش راهبرد معاصر؛  کریمی سنجریکارشناس صنعت خودرو درباره پیشنهادات مطرح شده برای عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: بورس جایی برای عرضه خودرو نیست، خودرو کالایی مصرفی است که دولت‌ها وظیفه دارند همانند سایر کالا‌ها آن را تامین کنند.

 

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مگر سایر کالا‌ها همانند لبنیات یا لوازم خانگی در بورس عرضه می‌شوند که خودرو را در بورس عرضه کنیم، افزود: کالا‌هایی که قیمت تمام شده و سود مشخص دارند باید در معاملات معمولی در کف بازار خرید و فروش شوند.

 

وی گفت: اینکه روش‌هایی را برای مدیریت بازار خودرو پیش می‌گیریم که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل و از عرضه و تقاضا تاثیرپذیری می‌گیرد و با توجه به شباهت آن به مقوله بورسی، پیشنهاد کنیم که در بورس عرضه شود این یعنی رفتار و مدیریت ما موجب تغییر ماهیت این کالا شده است.

 

کریمی سنجری با بیان اینکه این روش مناسب نیست و روش‌های مناسب تری وجود دارد، تصریح کرد: چرا متولیان امر روی توزیع متمرکز هستند و به دنبال حذف فروش رانتی و یارانه‌ای نیستند و چرا باید اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار وجود داشته باشد.

 

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اختلاف قیمت موجب شده متقاضی غیر واقعی برای این کالا ایجاد شود.

 

وی بیان کرد: برای مدیریت بازار باید روی تولید، قیمتگذاری و مدیریت عرضه و تقاضا به نحوی عمل شود که تقاضای کاذب بازار حذف شود.

 

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: اینکه عرضه یک کالا را در تنگنا قرار دهیم و بعد با همین استدلال بخواهیم آن را به عنوان کالای سرمایه‌ای در بورس عرضه کنیم.

 

کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر خودرو در بورس عرضه و قیمت گذاری شود دیگر محدودیت عرضه و تقاضا وجود ندارد و هر فردی به هر تعدادی که بخواهد می‌تواند خریداری کند، این کار نه در دنیا تجربه شده و تجربه خوبی است.

 

وی افزود: بانک مرکزی حدود دو ماه است به خودروسازان و قطعه سازان ارز نمی‌دهد و هیچکدام از مدیران صنعت خودرو معترض نمی‌شوند و اعلام نمی‌کنند که با این روند خودرو‌های ناقص کف کارخانه افزایش می‌یابد.

 

کریمی سنجری تاکید کرد: تا زمانی که سمت عرضه را تقویت نکنیم و تقاضا‌های غیر واقعی بازار را با مدیریت صحیح حذف نکنیم به نتیجه نمی‌رسیم.

 

کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: حدود ۶ میلیون نفر برای خرید ۲۵ هزار دستگاه خودرو نام نویسی کردند تا فقط از یارانه‌ای که برای این خودرو‌ها در نظر گرفته شده بود استفاده کنند.

 

وی درباره اصرار خودروسازان برای عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: اگر خودرو در بورس قیمت بخورد هر چند قیمت‌گذاری دستوری حذف می‌شود و بر اساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین می‌شود و ممکن است .

 

خودروسازان از زیان خارج شود، اما مصرف کنندگان متضرر می‌شوند.

 

کریمی سنجری با بیان اینکه نباید مسائل را تا این حد پیچیده کرد و این دوران گذار است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ خودروسازان با تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل اینکه مزیت قیمتی برای مردم نداشت نمی‌توانستند خودرو‌های خود را بفروشند.

 

کارشناس صنعت خودرو گفت: اصلی‌ترین دلیل استقبال مردم برای خرید خودرو اختلاف قیمت به وجود آمده بین بازار و کارخانه است که به دلیل مشکل تولید است که گذارا است و دائمی نیست.



منبع:میزان

ارسال نظر
آخرین اخبار