قیمت ارز را خیابان فردوسی تعیین می کند نه بانک مرکزی!-راهبرد معاصر
علی قنبری، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

قیمت ارز را خیابان فردوسی تعیین می کند نه بانک مرکزی!

علی قنبری: خیابان فردوسی تعیین کننده است و بانک مرکزی وظیفه دارد وارد عمل شود و از تقویت پول ملی حمایت کند اما متاسفانه زور بانک مرکزی به فردوسی نمی رسد.
علی قنبری؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 08
کد خبر: ۴۹۴۲۸

قیمت ارز را خیابان فردوسی تعیین می کند نه بانک مرکزی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ با آغاز سال 99 ، شیوع ویروس کرونا باعث افزایش موج بیکاری و شدت گرفتن مسائل معیشتی شد. همچنین شاهد التهاب در بازارهای خودرو، مسکن، بورس و مهمترین ان بازار ارز بودیم، بازاری که بر اساس آن نرخ دلار در ابتدای سال نزدیک به 14 تومان بود و امروز که تنها نزدیک به چهار ماه از سال می گذرد به 22 هزارتومان رسید و این نشان دهنده ضعف شدید مدیریت بانک مرکزی است. غفلت مسئولین از پاسخگویی به این بحران ارزی ادامه دارد در این میان، هرکس ریشه مشکلات اخیر را به دیگری موکول می کند؛ بانک مرکزی به دولت، دولت به بانک مرکزی و حتی به دلالان خیابان فردوسی مربوط می سازند.

 


درهمین رابطه علی قنبری تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره دلیل افزایش قیمت دلار گفت: این افزایش به دلیل درخواست بازار و عدم کفایت عرضه است. مسائل متعددی از جمله شرایط تحمیلی تحریم باعث این مساله است. التهابات منطقه و وضعیت موجود کشور و اقتصاد تحت تاثیر کرونا به افزایش تقاضا و کمبود عرضه دامن زده است. این شرایط خارج از عرف و روال طبیعی بازار است اما چون شرایط غیر طبیعی است این وضعیت بوجود آمده است. البته عملکرد برخی از مسئولین نیز در این مسائل دخیل است. درخواست هایی که قبلا برای دلار 4200 تومان داده شد و موافقت بانک مرکزی و هزینه شدن این ارز برای وارداتی که عملا بخش عمده آن تا امروز محل سوال است از جمله دلایل التهابات بازار و مشکلات موجود است.


این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال، قیمت ارز را امروز بانک مرکزی تعیین کننده است یا خیابان فردوسی تصریح کرد: خیابان فردوسی تعیین کننده است و بانک مرکزی وظیفه دارد وارد عمل شود و از تقویت پول ملی حمایت کند اما متاسفانه زور بانک مرکزی به فردوسی نمی رسد.


وی با اشاره به صحبت رییس بانک مرکزی درباره کاهش قیمت ارز تا 18 هزار تومان گفت: امروز اعتمادی نسبت به مسئولین وجود ندارد و سرمایه اجتماعی کشور به حداقل رسیده است. شاید در این شرایط هر چه مسئولین کمتر حرف بزنند بهتر باشد. همین حرف آقای همتی تاثیر چندانی در تعیین نرخ ارز در کشور ندارد. در دنیا حرف رییس بانک مرکزی تعیین کننده است اما در کشور ما مساله به این صورت نیست.


قنیری تصریح کرد: متاسفانه امروز در بازارهای کشور تعادلی وجود ندارد و باید این تعادل را ایجاد کرد. قیمت ها در بازار مسکن به شکل سرسام آوری بالا می روند. بورس بدون حساب و کتاب و بی هیچ دلیل منطقی رشد می کند و باید از این وضعیت احساس خطر کرد. اگر این حباب ها زمانی بشکند قیمت سهام پایین می آید و مسائلی نظیر اتفاقات شوم موسسات اعتباری برای سرمایه های مردم پیش می آید.


این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: به نظر من، مسئولین باید به فکر تعادل در بازارها باشند و سیاست های پولی و مالی در جهتی باشد که بین بازارها ایجاد تعادل کند. در اقتصاد برای ایجاد ثبات باید تعادل در تمام بازارها بوجود بیاید. امروز متاسفانه نه بازار بورس ما ارتباطی منطقی و تعادلی با سایر بازارها دارد و نه بازار مسکن و نه سایر بازارها تعادلی با هم ندارند و هر بازاری ساز خود را می زند. متاسفانه سیاست های پولی و مالی با مسائل موجود هم خوانی ندارد و تصمیمات مسئولین به جای تاثیرات مثبت تاثیر گذاری منفی دارد. در عدم تحقق تصمیمات مسئولین تا حد زیادی ایراد کار در سرمایه های اجتماعی و عدم اعتماد مردم به مسئولین و تصمیمات آنها است.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار