به گزارش راهبرد معاصر، منصور غلامی در نشست بررسی وضعیت آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ که در سالن همایشهای وزارت علوم شد، اظهارداشت: امروز همه دنیا با همه گیری بیماری کووید ۱۹ مواجه هستند. این موضوع پیامدهای زیادی را به همراه داشته و فرصتهای جدیدی را ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: بیماری کرونا، پدیدهای جهانی است و در دنیا به شکل گسترده رواج پیدا کرده است و کشور ما نیز بخشی از آن محسوب میشود که باید به این موضوع توجه ویژه شود.
وزیر علوم گفت: این بیماری کووید ۱۹ دانشگاهها را با چالشهایی روبرو کرده، ولی در صحبتهایی که امروز با همکاران و روسای دانشگاههای مختلف داشتم، توانسته است در مدیریت آموزش دانشگاهها نتایج تاثیرگذاری داشته باشد.
وی افزود: تصمیماتی که در آموزش دانشگاهها گرفته میشود، حتماً آثار آن در خانوادههای دانشجویان نیز میتواند تاثیرگذار باشد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید تلاش کنیم در مجموعه اختیارات خود ریل قانون گذاری را انجام دهیم، گفت: باید در رفع مسائل و مشکلات دانشگاهها کوشا باشیم و نباید فراموش کنیم که نباید سلامت دانشجویان را هم فراموش کنیم.
وی افزود: جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان باید عادتهای جدید را پیش روی فعالیتهای خود قرار دهند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.
وزیر علوم اظهارداشت: با توجه به این که معلوم نیست این بیماری در کشور ما و نیز در دنیا تا چه زمانی ادامه داشته باشد، وظیفه ماست که شرایط را به درستی مدیریت کنیم.
غلامی تاکید کرد: دستاوردهایی که دانشجویان در آموزش مجازی بدست آورده اند، به خوبی توانسته است نشان دهد که دانشجویان توانستند با شرایط کنار بیایند بنابراین دانشجویان میتوانند در نیمسال بعدی به تحصیل خود ادامه دهند.
وزیر علوم با بیان اینکه مبنای ما در نیمسال بعدی آموزش مجازی است، گفت: دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در مقاطع مختلف زمانی در این خصوص حضور پیدا میکنند و تصمیمگیری نهایی برعهده دانشگاههاست.
وی با بیان اینکه باید نگاه کلان به مسئله آموزش مجازی در سطح دانشگاههای کشور داشته باشیم اظهار داشت: با گردآوری و تدوین برنامههای درسی جدید باید بتوانیم به درستی مدیریت کنیم، همچنین معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم باید آموزش و پژوهش را رصد قرار دهند تا بتوانیم آموزش بهتری در نیمسال بعدی داشته باشیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: ما با حساسیت و دقت بیشتری باید مدیریت آموزش را در نیمسال بعدی برنامهریزی کنیم، البته فرصتهای جدیدی در خصوص آموزش مجازی به دست آمده است که اینها همه، خود یک سرمایه محسوب میشود، اما باید از این تجربیات به نحو احسن استفاده شود، ضمن اینکه قطعاً در خصوص آموزش مجازی در نیمسال بعدی، دولت هم حمایتهای لازم را انجام میدهد، زیرا آموزش مجازی توانسته است در ترم گذشته وقت کمتری را از مسئولان بگیرد و هزینه کمتر داشته باشد و در نتیجه خدمات و ظرفیتهای بیشتری را نیز ارائه داده است.
بررسی وضع آموزش عالی در سال تحصیلی جدید
وضع آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ در نشستی مجازی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بررسی شد.
با توجه به شیوع ویروس کرونا، دانشجویان ترم گذشته را در برخی دانشگاهها مجازی و برخی حضوری گذراندند و امروز آخرین تصمیمات برای سال تحصیلی جدید گرفته میشود.
در این نشست مجازی، ۱۲۰ رئیس دانشگاه از سراسر کشور و معاونان وزارتخانه نیز حضور دارند.
بر اساس آخرین تصمیمات، قرار است نحوه آموزش در سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، نحوه برگزاری آزمونها، نحوه برگزاری دفاع دانشجویان از پایان نامهها و طرحهای تحقیقاتی آنها نیز مشخص شود./ صدا و سیما