به گزارش راهبرد معاصر افزایش قیمت خودرو دوباره بر سر زبان ها افتاده است . کارشناسان از موج جدید افزایش قیمت خودرو صحبت می کنند و دلایل متععدی برای آن دارند. کمتر از 48 ساعت پی از اعلام شورای رقابت درباره ارائه مجوز به خودرو سازان برای افزایش قیمت در هر فصل بازار خودرو شاهد افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و افزایش قیمت محصولات سایپا بود. البته این افزایش قیمت در ادامه افزایش های قبلی بود. چند روز پیش خودروسازان اعلام کردند که به دلیل افزایش قیمت ارز قیمت قطعات تولیدی خودرو افزایش می یابد و به همین دلیل باید در روزهای آینده منتظر قیمت جدید خودروهای داخلی بود. همین موضوع دلیلی بر مجوز شورای رقابت برای افزایش خودرو در هر فصل شد. شیوا رئیس شورای رقابت گفته است که خودروسازان می توانند هر سه ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولات آنها تغییر کند.
در اولین قدم شورای رقابت به سایپا مجوز افزایش قیمت را داد تا قیمت محصولات خود از جمله سایپا، کوییک، ساینا و وانت پراید را بالا ببرد. این افزایش قیمت پس از ارائه گزارشات سایپا در مورد افزایش هزینه های تولید به شورای رقابت بوده و این شورا برای افزایش قیمت خودرو این شرکت مجاب شده است. احتمالا این اتفاق به زودی درباره محصولات ایران خودرو نیز خواهد افتاد.
پیش از این قیمت خودروهای داخلی 10 تا 23 درصد در اردیبهشت ماه امسال با مجوز شورای رقابت افزایش یافت اما این افزایش قیمت چندان خوشایند شرکت های خودرو سازی داخلی نبود و سرانجام شورای رقابت و خودرو سازان به این تفاهم رسیدند که به جای افزایش قیما یکباره افزایش قیمت به صورت پله ای و در بازه های زمانی کوتاه اتفاق بیافتد.
بر این اساس پس دور اول افزایش قیمت خودرو در اردیبهشت ماه به زودی باید منتظر دور دوم افزایش قیمت خودرو باشیم.
طی یکی دو سال اخیر بهدلیل افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایههای سرگردان و کاهش ارزش ریال و کاهش تولید و عرضه خودرو به بازار، خودرو را از کالای مصرفی به کالایی سرمایهای تبدیل کرده که تقاضا برای آن به شدت بالا رفته است. ضمن اینکه اختلاف فاحش قیمتی کارخانه و باازر آزاد را نباید فراموش نکرد که تا چه حد در التهابات بازار و پرزور کردن دلالان تاثیر داشته است. این در حالی است برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که با توجه به واقعیت بازار و ناهمخوانی آمار تولید و عرضه خودروسازان، چنانچه اختلاف قیمت خودرو میان کارخانه تا بازار از بین رفته یا حداقل کم شود، ممکن است عرضه فعلی زیاد هم باشد.
این در حالی است که اندک فروشندگان خودرویی هم که در این شرایط قصد فروش خودرو خود را دارند، پیش از آن نرخ ارز را روی تابلوی صرافیها رصد میکنند. نرخ ارز از مهمترین عاملانی است که در تعیین قیمت خودرو نقش مهمی را ایفا میکند و به گفته فعالان بازار خودرو تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد بازار خودرو نیز روی آرامش را نخواهد دید.
قیمت تیبا 2 از 60 میلیون و 620 هزار تومان به 77 میلیون و 800 هزار تومان رسیده که رشد بیش از 17 میلیون تومانی را نشان میدهد. کوئیک معمولی نیز که 79 میلیون و 400 هزارتومان قیمت داشت، حالا محصولی 94 میلیون و 400 هزار تومانی به حساب میآید و این یعنی، 15 میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است. همچنین قیمت ساینا آپشنال نیز از 78 میلیون تومان به 91 میلیون و 200 هزار تومان رسیده تا صعودی بیش از 13 میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده باشد. همچنین قیمت وانت پراید نیز از 48 میلیون و 540 هزار تومان به 65 میلیون و 400 هزار تومان رسیده که 12 میلیون تومان رشد را نشان میدهد.
شورای رقابت اما با افزایش قیمت 15 میلیون تومانی تیبا 2 پلاس نیز موافقت کرده تا قیمت این محصول به 90 میلیون و 800 هزار تومان برسد. ساینای رینگ فولادی نیز که 61 میلیون و 240 هزار تومان قیمت داشته، حالا محصولی 76 میلیون و 200 هزار تومانی به شمار میرود.
قطعه سازان اعلام کردند که با توجه به تغییرات نرخ ارز قیمت قطعات تولیدی خودرو افزایش یافته و بر همین اساس نیز انتظار می رود قیمت خودروهای داخلی در هفتههای آتی افزایش یابد.
شنیده ها حاکی از آن است که به احتمال قوی قطعه سازان خواهان افزایش 65 درصدی قیمت قطعات در قراردادهای میان خود با خودروسازان باشند. البته بعید به نظر می رسد که خودروسازان زیر بار چنین قراردادهایی بروند و به احتمال قوی با افزایش قیمت 40 درصدی یا کمتر موافقت خواهد شد.در هر دو حالت احتمال افزایش قیمت بیش از 30 درصدی خودروها بسیار بالاست. البته تجربه نشان داده که شورای رقابت معمولاً افزایش قیمت محدودی را برای خودروهای داخلی اعمال می کند و حال که قرار است سالی 4 بار قیمت خودروهای داخلی مورد بازبینی قرار گیرد شورای رقابت دامنه محدودتری را نیز برای تغییرات قیمتی اعمال خواهد کرد.
کمتر از ۴۸ ساعت میگذرد و شاهد افزایش قیمت محصولات سایپا هستیم. شرکت سایپا بعد از ارائه مستندات درخواست افزایش قیمت محصولات خود را اعلام کرد که در نهایت مورد موافقت ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است.
براساس قیمتهای جدید شرکت سایپا در تیرماه امسال تیبا دو از ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، کوئیک معمولی از ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان به ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ساینا آپشنال از ۷۸ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
اما خبرهای غیررسمی که از این بازار به گوش میرسد، حکایت از این دارد که ایران خودروییها هم در گران کردن محصولات از رقبا عقب نماندند. یک منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت محصولات ایران خودرو خبر داد و گفت: قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا خواهند کرد.
اما قیمت گذاری خودرو درب کارخانه بی متولی شده و ریش و قیچی افزایش قیمت هم دست خودروسازان افتاده است. افزایش قیمت به کنار، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر قیمت گذاری خودرو در بازار شده است که تابش رئیس سازمان حمایت در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از جواب دادن به این سوال امتناع کرده و این قیمت گذاری را گردن نگرفته است.
در سالهای اخیر به دلیل افزایش تورم، کاهش ارزش ریال و سرمایههای سرگردان، خودرو از کالایی مصرفی به کالایی لوکس و سرمایهای تبدیل شده و تقاضا برای آن به شدت بالا رفته است. از سوی دیگر کاهش تولید هم مزید بر علت شده تا این جهش قیمتها سرعت بیشتری به خود بگیرد.
پراید که روزی با قیمت ۵۰ میلیون تومان نقل محافل بود حالا با قیمت ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان هنوز هم مشتری دارد. از اختلاف قیمت فاحش بین کارخانه و بازار هم نباید غافل بود که خود آن به کارخانه چاپ پول دلالان تبدیل شده است.
جالب است که خودروسازان به همین افزایش سه ماهه بسنده نکردند و قیمتها در همین ماهی که گذشت ۲ بار افزایش قیمت داشته به طور مثال کوییک سایپا اول تیراژ ۶۹ میلیون تومان، بعد به ۸۹ میلیون تومان رسید و حالا به ۱۰۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. رشدی ۴۰ میلیون تومانی فقط در عرض یک ماه!
بازاری آشفته که نه خریداران در آن تکلیف مشخص دارند نه فروشنده، تنها شرایطی که پر سود برای دلالان به وجود آورده است. خریداران واقعی با سری بی کلاه نگران روزهای پیش رو هستند.