آیا خودرو به بورس کالا می آید؟-راهبرد معاصر
دستگیری سه زورگیر مسافرکش نما در تهران زمان اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی+ جزئیات توییت رییس‌جمهور در حمایت از آذری جهرمی+ عکس واکنش مربی پرسپولیس به قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا در دیدار هیات طالبان با شمخانی چه گذشت؟ ریابکوف: آمریکا شروط روسیه را پذیرفت آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹/ فوت ۹۱ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته کشف روش تشخیص خطر مرگ از کرونا مهریه بالای «۵ سکه» دیگر زندان ندارد/ جزئیات طرح مجلس برای مهریه انتقاد جبرائیلی به تفسیرهای منفعت‌طلبانه از جوانگرایی سومین کلین شیت بیرانوند؛ نمایش بی‌نقص شماره یک میزان مصدومیت علیرضا جهانبخش مشخص شد خبر شوکه کننده برای استقلالی ها آخرین خبرها از خرید واکسن کرونا/ شناسایی هفتمین مورد کرونای جهش یافته در کشور تغییر در نحوه پرداخت یارانه‌ها از سال ۱۴۰۰+ ثبت نام از جاماندگان یارانه‌های نقدی خطیب‌زاده: موضع ایران به آنچه در واشنگتن رخ می‌دهد متکی نبوده است دستگیری عاملان طراحی اپلیکیشن شرط بندی قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ / پرسپولیس به یاران شجاع رسید، استقلال در گروه مرگ کری خوانی بیرانوند با یک فوتسالی! دوره پیش دبستانی ۳ ساله شد+جزئیاتی از نحوه صدور مجوز تا شهریه‌ها قیمت پراید در بازار امروز چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹ / قیمت پرفروش ترین خودروهای سایپا امروز ۸ بهمن ۹۹ واکنش نفت آبادان به مذاکره با مهاجم پرسپولیس جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹ آخرین قیمت سکه، طلا و دلار در بازار چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹ + جدول قیمت انواع سکه پارسیان کادویی امروز چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹ متنفی‌شدن صدور مجوز در سایت ثبت‌نام مجوز تردد بین‌شهری+ جزئیات/ لغو صدور مجوز برای خروج از تهران رئیس سازمان صدا و سیما به جلسه هیئت وزیران دعوت نشد آغاز ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۰+ جزئیات/ میزان تاثیر سوابق تحصیلی روحانی: به تعهدات برگردند، ما هم برمی‌گردیم/قرار نیست عده‌ای مشکلات را حل کنند و عده‌ای چرتکه بیاندازند اعلام میزان عیدی کارکنان + جزئیات وضعیت بازار بورس امروز چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹ قیمت دلار و انواع ارز امروز ۸ بهمن ۹۹ محکومیت رئیس سابق سازمان خصوصی سازی به ۱۵سال حبس+ جزئیات هشدار هواشناسی/ بارش برف و باران آخرین آمار شیوع ویروس کرونا در جهان امروز ۸ بهمن ۹۹ هشدار اسرائیل به بایدن در خصوص بازگشت به برجام توصیه کاخ الیزه به دولت بایدن نخستین ولیعهد تاریخ عمان کیست؟ افزایش حقوق کارگران در ۱۴۰۰+ جزئیات همسان سازی حقوق کلاهبرداری اینترنتی با فروش کالا‌های ممنوعه پاسخ کرملین به افشاگری ناوالنی درباره قصر پوتین ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۷بهمن ۹۹ +جدول دیدار ظریف با لاوروف در مسکو + جزئیات آخرین وضعیت نفتکش ایرانی توقیف شده در اندونزی واکنش رئیسی به انتشار مطالب محرمانه ستاد کرونا در فضای مجازی گزافه گویی نتانیاهو در مورد ایران قوه قضاییه در انتظار شکایت سرباز راهور جزئیات واریز یارانه ۱۲۰ هزارتومانی از زبان ربیعی+ مشمولین یارانه ۱۲۰ هزار تومانی/ آغاز واکسیناسیون کرونایی از دهه فجر روحانی: دولت تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیرد ممنوعیت تردد بین استانی برای تعطیلات ۲۲ بهمن+ جزئیات آخرین قیمت طلای ۱۸ عیارف سکه، دلار و ارز امروز ۷ بهمن ۹۹ ۱۶ فیلم راه‌یافته به جشنواره فجر+ اسامی آخرین اخبار از واردات واکسن کرونای سوئدی/ زمان پایان انتقال ویروس کرونا کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ۴ استان / بازگشت محدودیت‌ها به شهرهای زرد+ جزئیات اسماعیلی: به دنبال مسدود سازی هیچ پیام رسانی نیستیم/حکم نهایی برادر جهانگیری صادر شد اعلام زمان واریز عیدی بازنشستگان ۱۴۰۰+ جزئیات قیمت دلار و انواع ارز امروز ۷ بهمن ۹۹+ کاهش قیمت ارز قیمت کارخانه ای خودرو کاهش می یابد؟ بایدن: جلسه محاکمه استیضاح ترامپ باید انجام شود تخت روانچی: ترور سردار سلیمانی نمی‌تواند بدون مجازات باقی بماند اعلام برنامه قطعی برق در تهران امروز ۷ بهمن ۹۹+ جزئیات زمان رسمی واریز یارانه معیشتی بهمن ۹۹+ جزئیات کسر اقساط آخرین آمار شیوع ویروس کرونا در جهان امروز سه شنبه ۷ بهمن ۹۹ یارانه ثروتمندان ۲ برابر شد؟ روسیه سفیر آمریکا را احضار کرد احمد توکلی: غسال آیت‌الله مصباح یزدی ابَربدهکار بانکی است انتخاب بایدن فرصت جدیدی برای رابطه با ایران است سرلشکر باقری: حین رزمایش دشمن چندین بار اعلام کرد قصد تهاجم ندارد /سرلشکر موسوی: تمامی تحرکات دشمن رصد می‌شود جزئیات شکایت نمایندگان مجلس از ظریف، کلانتری و آخوندی واکنش توئیتری سخنگوی دولت به احضار آذری جهرمی از سوی دادستانی+عکس نمایندگان مجلس از دولت شکایت کردند افزایش قابل توجه حقوق سربازان+ مبلغ جدید زمان برگزاری فینال برنامه «عصرجدید» + جزئیات روحانی: فضای کسب و کار به‌ویژه بازار سرمایه نیازمند ثبات است بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی کرونا سبب مشکلات متعددی می‌شود شریعتمداری: نگاه بایدن به برجام همانند ترامپ بلکه سخت‌تر است آمار تروریست های داعشی چند ملیتی به هلاکت رسیده/ اینفوگرافیک تازه ترین خبرها از نمایشگاه مجازی کتاب تهران نشانه های یقین در کلام امیرالمومنین (ع) این شهید با دستان خودش مزارش را آماده کرد مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور رهبر انقلاب برگزار شد الگوی امام عصر (عج) چه کسی است؟ آخرین اخبار از مرحله نیمه‌نهایی «عصرجدید»+ جزئیات و علت تغییر ساختار برنامه احسان علیخانی پوستر| رهبر انقلاب: مسئولان واکسن مطمئن تهیه کنند لحظه شماری مهمان دورهمی برای اخراج از دانشگاه! حکمت در چه دل‌هایی به بار می‌نشیند؟ پوستر/ شهید پیروز کاریکاتور/ شورای بی کفایت حدیث امام باقر (ع) درباره مقام منتظران موعود افشین واقعی سریال خانه امن کیست؟+ عکس وقتی که ازدواج خانم بازیگر سوژه مهران مدیری شد عملی که از نماز و روزه بالاتر است حدیث امیرالمومنین (ع) درباره عقل دلایل گرانی مرغ/ اینفوگرافی سخنی با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در دوران فتنه لارگانی: بجای دولت ما از مردم عذرخواهی می‌کنیم کاریکاتور | دزدان دریایی آمریکایی کاریکاتور | مسابقه تخم مرغ و دلار! قیمت مسکن در ۸ سال اخیر/ اینفوگرافیک کاریکاتور | تابستان داغ اینفوگرافیک | خانه‌های سر به فلک‌کشیده / ۲ عاقبت منفورترین چهره‌های واقعه کربلا/ اینفوگرافیک کاریکاتور/ چه بوی کبابی میاد! نخستین تصاویر از موشک‌های حاج قاسم و ابومهدی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

آیا خودرو به بورس کالا می آید؟

برخی اخبار به صورت جدی حکایت از احتمال ورود خودرو به بورس کالا میدهد که همچنان چالش هایی پیش روست.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 02
کد خبر: ۵۳۲۰۷
به گزارش راهبرد معاصر، در شرایطی که دولت همچنان زیر بار لغو قیمت‌گذاری دستوری خودروهای داخلی نمی‌رود، مدتی است پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده است. مدافعان این طرح معتقدند با عرضه خودرو در بورس کالا، فروش خودروسازان شفاف‌تر و کشف قیمت نیز انجام خواهد شد.
 
 
پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا اما این پرسش مهم را ایجاد کرده که آیا این روش می‌تواند در مقایسه روش فعلی (قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت) نتایج بهتری را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در پی داشته باشد.
 
 
در حال حاضر شورای رقابت با در نظر گرفتن معیارهایی مانند بهره‌وری و کیفیت و همچنین بررسی اسناد و مدارک مربوط به هزینه تولید خودروسازان، نسبت به تعیین قیمت آنها اقدام می‌کند. بنابراین روش فعلی قیمت‌گذاری با وجود همه انتقادها و ایرادهای وارد به آن، از منظر اینکه قید و بندهایی بابت افزایش قیمت (به دلخواه خودروسازان) دارد، برای بخشی از متقاضیان (چه مصرف‌کنندگان واقعی و چه دلالان) مطلوب است، هرچند از آن به‌عنوان سیاستی خسارت بار یاد می‌شود.
 
 
در چنین شرایطی اگر قرار بر عرضه خودرو به بورس کالا باشد، این پرسش پیش می‌آید که تکلیف قید و بندهای کمی و کیفی (آنچه شورای رقابت لحاظ می‌کند) چه خواهد شد. در پاسخ به این پرسش، موافقان ورود خودرو به بورس کالا معتقدند در پس این اتفاق، ورودی نقدینگی خودروسازان افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند روی کیفیت خودروها نیز اثر مثبتی بگذارد. به گفته آنها، ورود خودرو به بورس کالا از ناحیه مسائل کیفی، ضرری را متوجه مشتریان نخواهد کرد.
 
 
سال‌هاست دولت با سرکوب قیمت قصد دارد بازار خودرو را کنترل کند و این موضوع آن طور که خودروسازان می‌گویند، هم روی کیفیت اثر منفی داشته و هم تولید را در مقاطعی نزولی کرده است. در این دوران گاهی شورای رقابت افسار تعیین قیمت‌ها را در دست گرفته و گاهی نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت و زیرمجموعه‌هایش. در حال حاضر نیز شورای رقابت عنان نرخ‌گذاری را در دست دارد و اگرچه هر سه ماه یک‌بار قیمت‌ها را بازنگری می‌کند، با این حال خودروسازان معتقدند قیمت‌گذاری یا باید کاملا آزاد یا به حاشیه بازار سپرده شود.
 
 
این در حالی است که دولت به هیچ عنوان زیر بار آزادسازی قیمت خودرو نمی‌رود و حتی قائل به فرمول «حاشیه بازار» هم نیست. هرچند هدف دولت از قیمت‌گذاری دستوری، کنترل بازار خودرو است، با این حال این بازار التهابات زیادی را به خود دیده و هم اکنون نیز با رشد قیمت مواجه است. شرایط به شکلی است که نه خودروسازان از عملکرد شورای رقابت و فرمول فعلی قیمت‌گذاری رضایت دارند و نه مشتریان.
 
 
این وسط اما سود هنگفتی از ناحیه اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها که ریشه در نرخ‌گذاری دستوری دارد، به جیب دلالان و واسطه‌گران می‌رود. خودروسازان و بسیاری از کارشناسان در این سال‌ها خیلی سعی کردند دولت را بابت لغو قیمت‌گذاری دستوری قانع کنند، با این حال موفق نشدند.
 
 
از همین رو حالا که بازار سرمایه حسابی داغ شده، خودروسازان و برخی کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بورس می‌تواند روش بهتری در مقایسه با نرخ‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت باشد. به اعتقاد آنها، مشکل اصلی در بازار خودرو دو نرخی بودن است، حال آنکه اگر خودرو وارد بورس کالا شود، با شفافیت قیمتی مواجه خواهیم بود.
 
 
از آن‌سو اما برخی کارشناسان نیز معتقدند عرضه خودرو در بورس تنها به کشف قیمت می‌انجامد و نفعی نه برای خودروسازان خواهد داشت و نه برای مشتریان. به اعتقاد آنها، در حالت خوشبینانه، بورسی شدن «خودرو» شاید به نفع خودروساز تمام شود، اما کلاهی از این نمد نصیب مشتریان نخواهد شد.
 
 
موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا اما بر سر یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن، کشف قیمت یا تک نرخی شدن خودروهای داخلی است. یکی از مشکلات اصلی بازار خودرو در حال حاضر به دو نرخی بودن مربوط می‌شود، موضوعی که رانتی گسترده را به نفع دلالان و واسطه‌گران ایجاد کرده است. از همین رو چه آنها که موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند و چه مخالفان، معتقدند از پس این اتفاق، کشف قیمت انجام خواهد شد، بنابراین دیگر با خودروهای دو نرخی مواجه نخواهیم بود.
 
 
 
رهایی بازار خودرو از دو نرخی
 
تقریبا دو ماه و نیم پیش بود که خبر رسید پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا به رئیس‌جمهوری ارائه شده است. آن طور که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد، «در صحبت‌های مطرح شده با رئیس‌جمهوری، انجمن پیشنهاد داده که با توجه به حمایت دولت از بازار سرمایه، بهتر است تدابیری اتخاذ شود خودروسازان هم به بورس کالا ورود و خودروهای تولید داخل را در این بورس عرضه کنند.»
 
 
وی با بیان اینکه دو راه بیشتر را نمی‌توان برای ساماندهی کامل بازار خودرو در پیش گرفت، تاکید کرد یا باید قیمت‌گذاری دستوری حذف و فروش خودرو در حاشیه بازار انجام شود، یا ظرفیت بورس کالا برای عرضه خودرو مورد استفاده قرار گیرد.
 
 
نعمت‌بخش با تاکید بر اینکه خودروسازان از آمادگی کامل برای عرضه محصولات خود در بورس کالا برخوردارند، تاکید داشت عرضه خودرو در بورس کالا رانت دو نرخی بودن قیمت خودرو را از بین می‌برد و باعث ایجاد شفافیت در بازار خواهد شد.
 
 
ورود خودرو به بورس کالا اما اگرچه سازوکار خاصی نیاز ندارد، اما مستلزم آن است که شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار برود. یکی از فعالان بازار سرمایه که نخواست نامش فاش شود، در این مورد می‌گوید: چند سال پیش نیز ورود خودرو به بورس کالا پیشنهاد شد و حتی کار تا مراحلی نیز پیش رفت، اما خودروسازان چندان تمایلی به آن نشان ندادند.
 
 
وی با بیان اینکه حضور در بورس نیازمند شفافیت است، می‌افزاید: خودروسازان حتی در دور نخست حضور شورای رقابت در قیمت‌گذاری نیز می‌توانستند آن دسته از محصولات‌شان را که مشمول قیمت‌گذاری نبود، در بورس عرضه کنند، اما احتمالا از شفافیت آن هراس داشته‌اند.
 
 
این کارشناس تاکید می‌کند: حالا نیز برای عرضه خودرو در بورس کالا دیر نشده، البته مشروط بر آنکه شورای رقابت از قیمت‌گذاری کنار گذاشته شود. وی در مورد اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا می‌گوید: نکته اول اینجاست که کشف قیمت صورت می‌گیرد و دوم اینکه شفافیت فروش بالا می‌رود. این کارشناس می‌افزاید: با ورود به بورس، دیگر بهانه‌های معمول خودروسازان در فروش قابل قبول نیست.
 
 
وی با بیان اینکه تک‌نرخی شدن خودروهای داخلی اصلی‌ترین اثر عرضه خودرو در بورس کالا است، تاکید می‌کند: البته دولت نباید در روند عرضه خودرو به بورس دخالت کند و مثلا این گونه نباشد که خودروها با نرخ‌های دستوری روانه بورس شوند.
 
 
این کارشناس در نهایت می‌گوید: با تک نرخی شدن خودروها، حداقل اتفاق ممکن این است که دیگر سود هنگفت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها به جیب دلالان و واسطه‌گران نخواهد رفت و تولیدکننده‌ها از آن منتفع خواهند شد.
 
 
وی اما در پاسخ به این پرسش که عرضه خودرو در بورس کالا منجر به کاهش قیمت خواهد شد، می‌گوید: قیمت خودرو منوط به مسائلی مانند عرضه، تورم انتظاری و شرایط کلی اقتصاد کشور است و ممکن است با عرضه به بورس حتی شاهد افزایش قیمت نیز باشیم، منتها حداقل ماجرا این است که مسائلی مانند قیمت‌گذاری دستوری و قرعه‌کشی و رانت جمع خواهد شد؛ این را هم نباید فراموش کرد که با انتفاع خودروسازان از عرضه محصولات‌شان به بورس (عبور از قیمت‌گذاری دستوری)، نقدینگی آنها افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند به رشد تولید و عرضه و در نهایت کاهش یا ثبات قیمت منجر شود.
 
 
مشتری نفعی نمی‌برد
 
اما عرضه خودرو به بورس کالا مخالفانی نیز دارد، مخالفانی که معتقدند این اتفاق به کاهش قیمت منجر نخواهد شد. در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در حالت کلی، بهره‌مندی شرکت‌های خودروساز از بازار سرمایه برای دستیابی به نقدینگی پایدار و نیز عرضه بسامان خودرو به بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
 
وی با بیان اینکه در شرایط تعادل بازار، خودروسازان می‌توانند با عرضه محصولات به بازار سرمایه، حجم قابل توجهی نقدینگی‌ کسب کنند، می‌افزاید: با عرضه خودروهای تازه‌تولید به بورس، ریسک ارزان‌فروشی خودروسازان در عرضه‌های اولیه نیز کاهش می‌یابد، زیرا خودروسازان همواره زیان‌های هنگفتی از نرخ‌گذاری اولیه خودروهای جدید متحمل شده‌اند.
 
 
کریمی سنجری اما معتقد است در حال حاضر به دلیل شکاف قابل توجه بین تولید و تقاضا، شرایط لازم برای عرضه خودروهای داخلی در بورس مهیا نیست، می‌گوید: تحریم و حذف بسیاری از خودروهای مونتاژی از سبد تولید خودروسازان، رقابت را کاهش داده، ضمن آنکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور، خودرو در حال حاضر به کالایی برای حفظ ارزش پول تبدیل شده است.
 
 
وی ادامه می‌دهد: در واقع افت تولید خودرو در کشور و ممنوعیت واردات از یک سو و عطش بیش از حد برای خرید خودرو از سوی دیگر، سبب بر هم خوردن تعادل در مکانیزم عرضه و تقاضای این کالا در بازار شده و در حال حاضر سنگینی کفه تقاضا، افسار قیمت خودرو را در بازار پاره کرده است.
 
 
این کارشناس تاکید می‌کند: در چنین شرایطی عرضه خودرو در بازار سرمایه و از طریق بورس کالا، تنها ممکن است قیمت آن را به نفع شرکت‌های خودروساز اصلاح کند، هرچند این موضوع نیز منوط به آن است که دولت تصمیم بگیرد خودرو با مکانیزم بورس کشف قیمت شود.
 
 
به گفته کریمی، در غیر این صورت و اگر دولت بر ورود خودرو به بورس با قیمت دستوری اصرار داشته باشد، خودروسازان نیز نفعی از این ماجرا نخواهند برد. نکته دیگری که این کارشناس بر آن تاکید می‌کند، عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو است. ازآنجاکه این موضوع سبب رشد قیمت می‌شود، کریمی معتقد است با عرضه خودرو به بورس و وقتی هنوز عرضه با تقاضا نمی‌خواند، باز هم رشد قیمت رخ خواهد داد، بنابراین مشتری نفعی نخواهد برد.
 
 
وی می‌گوید: وقتی عرضه در مقایسه با تقاضا محدود است، قیمت خودرو در بورس کالا افزایش می‌یابد و چون ذات بورس در این است که اصولا محدودیتی برای خرید وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو به‌صورت سبدی، بسیار سودآور خواهد بود بنابراین مصرف‌کننده واقعی باز هم متضرر خواهد شد. وی با در نظر گرفتن این فرض که دولت تصمیم بگیرد شرایط حال حاضر خرید خودرو را برای عرضه خودرو به بورس کالا نیز در نظر بگیرد، می‌گوید: در این شرایط به نظر می‌رسد تنها کارکرد بورس کالا برای بازار خودرو کشف قیمت از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا باشد.
 
 
کریمی تاکید می‌کند: یکی از کارکردهای توسعه نمایندگی‌های فروش خودروسازها در سراسر کشور آسان‌سازی فروش خودرو به مشتری است، بنابراین سخت‌تر کردن شرایط خرید خودرو سبب می‌شود حرفه‌ای‌ها راحت‌تر نسبت به خرید با قیمت‌های پایین‌تر اقدام کنند و نبض بازار را به دست بگیرند. وی در نهایت با بیان اینکه نمی‌توان قضاوت کاملا دقیق و درستی درباره عرضه خودرو در بورس کالا داشت، می‌گوید: در کل اگر قرار باشد فروش خودرو با همه محدودیت‌های فعلی (قیمت‌گذاری دستوری، شرایط شرکت در فروش خودروسازان و...) به بورس منتقل شود، هیچ یک از انتظارات از جمله کنترل بازار، کاهش قیمت و توزیع عادلانه خودرو در بورس کالا محقق نخواهد شد./ دنیای اقتصاد
 
 
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار