به گزارش راهبرد معاصر به نقل از وزارت کشور، رحمانی فضلی وزیر کشور در پنجاه و چهارمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با اشاره به اینکه در دوسال برگزاری جلسات ستاد اقدامات خوبی انجام شد، اظهار کرد: در این مدت اگر شرایط رسانه ای مناسب فراهم نمی شد، وضعیت کشور می توانست نامناسب تر باشد.
وی افزود: در این دوره دو ساله در موضوع تأمین کالای اساسی، بازار، قیمت کالاها، نظارت، بحث خودرو و مسکن، ارز و حتی در خصوص بنزین تصمیمات خوبی در این ستاد اتخاذ شد.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه همواره نگاه پیشگیرانه به مسائل داشتیم، گفت: اصل و مبنای تشکیل این جلسات ایجاد هماهنگی میان رسانه های مختلف و دستگاههای اجرایی و اقتصادی بود تا علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی در جامعه، تلقی و نگاه مردم و افکارعمومی نسبت به شرایط اقتصادی واقع بینانه شود و امکان همراهی و هماهنگی با دولت و دستگاههای اجرایی در مقابل هجمه هایی که صورت میگیرد، فراهم شود.
رحمانی فضلی اشاره کرد: حوزه کاری این ستاد در واقع اطلاع رسانی در حوزه اقتصاد بود اما با نگاه پیشگیرانه و متناسب با احتمال ایجاد نگرانی ها در افکار عمومی در برخی مسائل اقتصادی؛ پیشاپیش نظرات خود را اعلام و موضوع را پیگیری می کردیم که در این حوزه هم اقدامات زیادی انجام شد.
رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در همین راستا با اشاره به اینکه در دوسال هزار مصوبه داشتیم، عنوان کرد: از این میان، بیش از ۷۰۰ مصوبه پیشگیرانه بوده است و این مصوبات پیگیری و اجرا شد.
وی ضمن تشریح شرایط اقتصادی کشور و برخی مشکلات مزمن اقتصاد ایران در بیش از ۷ دهه اخیر به تبعات اقتصادی شیوع کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: تمامی کشورهای دنیا دچار رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا شده اند و در این میان کشور ما هم از این آثار مستثنا نیست، بعلاوه ایران تحت فشار تحریم های ظالمانه نیز قرار دارد و با این همه ، کشور با مقاومت و استقامت و یافتن راه حل ها در داخل کشور، در تلاش برای عبور از این شرایط و از جمله مقابله با تحریم ها است.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه هر کشوری به جای ایران بود بر اثر مجموعه این شرایط توان مقاومت را از دست می داد، گفت: ما مردم خوبی داریم که همراهی می کنند و رهبری هدایت های لازم را انجام می دهند و دولت تلاش می کند تا بتوانیم در برابر مجموعه این دشواری ها، مقاومت را معنی و تفسیر کنیم و بحمد ا.. در مجموع کشور در این مسیر، موفق بوده است.
رحمانی فضلی در همین زمینه با یادآوری مجدد اینکه مستقل از رکود جهانی و آثار آن بر ایران، کرونا در داخل کشور نیز ، تأثیر منفی جدی اقتصادی داشته و موجب تعطیلی بسیاری از فعالیتها و کارها و بروز بیکاری در حوزه های مختلف بوده که آثار اقتصادی زیادی دارد، تصریح کرد: با این همه فضای داخلی کشور، خوب مدیریت شده است.
وزیر کشور با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص دو مقوله تحریم و تحریف گفت: یکی از آسیب های جدی ما در بحث افکار عمومی همین بحث تحریف است. از یک سو رسانه های بیگانه و معاندین سعی در تحریف و قلب اخبار و واقعیت ها دارند و از سوی دیگر فناوری های جدید و اقبال به این فن آوری ها در غیاب سواد رسانه ای، زمینه موج آفرینی های عمدتاً غیر واقعی را برای شبه رسانه ها فراهم کرده و در مجموع موجبات تحریف در تصویر سازی ها برای افکار عمومی را فراهم کرده است.
رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی با تاکید بر اینکه بزرگترین تحریف این است که مردم را ناامید کنیم و اعتماد مردم به مسئولان و نظام را کم کنیم، گفت: در نتیجه این تحریف، مردم تحت تاثیر شبه رسانه ها و رسانه های بیگانه قرار می گیرند.
رحمانی فضلی با مرور برخی روندهای تحریف که نتیجه عملی آن عدم انتقال واقعیت های جامعه به مردم است، تصریح کرد: وقتی در عوض نقد افراد، جایگاه ها و بلکه نهادها و سازمان ها، مورد تخریب قرار می گیرد و زیر سوال می رود، عملاً با تضعیف نهادها و سازمان های مختلف، بخش از نظام و مألاً مجموعه نظام زیرسوال می رود و اعتماد مردم به کل کشور تحت الشعاع قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: با توجه به فرمایشات رهبری، وحدت، انسجام، کارآمدی، امیدسازی و امیدآفرینی، اعتمادسازی و تقویت مقاومت باید مورد توجه قرار گیرد و خط سیر مدنظر ایشان را دقیق پیگیری کنیم.
رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور اظهار کرد: بیان مشکلات برای افکار عمومی، هیچ تلازمی با تصویر سازی از دوگانگی، چندگانگی، دعوا و اختلاف ندارد و نباید اخباری که موجب انشقاق جامعه می شود، پر رنگ شود، در مقابل باید سعی کنیم امید و انگیزه را به جامعه منتقل کنیم.
وی در همین راستا با اشاره به اهمیت نحوه بیان مسائل انتقادی، گفت: در این شرایط، انتقادات باید منصفانه و کارشناسانه باشد و همه نیز بتوانند از خود دفاع کنند.
رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود بر نظارت بیشتر بر بازار و قیمت کالاها تاکید کرد و گفت: به خصوص در کالاهایی که ارزهای دولتی بدان تعلق می گیرد، باید نظارت بیشتری صورت گیرد و رسانه ها هم در مدیریت این امر باید کمک کنند. اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده که باید به مردم اطلاع رسانی شود.
رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسات هم درحوزه افکار عمومی و اطلاع رسانی به وسیله رسانه ها و هم در حوزه پیشگیری از حوادث ایفای نقش شده است و امیدواریم در صورت تداوم جلسات، بیش از پیش موثر واقع شود.