حاجی میرزایی: سناریوهای بازگشایی مدارس-راهبرد معاصر
وضعیت شرکت‌های بورسی سهام عدالت امروز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹ آمریکا یک ناوهواپیمابر به خلیج فارس اعزام کرد بیانیه ستاد کل نیرو‌های مسلح: تجارب دفاع مقدس دستیابی به فروپاشی رژیم صهیونیستی را تسهیل می‌کند زمان واریز سهمیه سوخت شهریور ماه ساعت رسمی کشور تغییر می یابد+ زمان تغییر مشاهده دارایی سهام عدالت با کد ملی+ جزئیات آخرین مهلت پذیره‌نویسی صندوق ETF پالایشی دومین بسته اینترنت هدیه معلمان فعال شد آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹ جدیدترین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹ الکس نوری به استقلال می‌آید؟ ادامه موج مخالفت مردم امارات با سیاست‌های آل‌نهیان+ عکس اعمال شب اول ماه صفر چیست؟ تاریخ و ساعت دیدار استقلال و الشرطه/ صعود و حذف استقلال در چه صورتی قطعی می‌شود؟ ازدواج بازیگر سریال لیسانسه ها + عکس زمان دقیق همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات اقتصاد رها شده و شخص رئیس جمهور مسئول است/ دولت با "بازی تفکیک وزارت صمت" وقت را تلف کرد قیمت سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز بی‌ثباتی‌ قیمت‌ها از سرگردانی نقدینگی‌ها آب می‌خورد ولایتی: مکانیزم ماشه بازی تبلیغاتی ترامپ است وضعیت بازار خودرو در پایان تابستان؛ پراید چقدر قیمت خورد؟ نرخ ارز صرافی ملی امروز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹ قیمت خودرو‌های داخلی امروز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹+ قیمت بازار آقای ترامپ وعده انتقام ما قطعی و جدی است روشی متفاوت برای قیمت‌گذاری خودرو زمان آغاز معامله دو شرکت استانی سهام عدالت آمار کرونا در جهان امروز ۲۹ شهریور ۹۹/ ۹۵۶ هزار نفر قربانی کرونا در جهان فال روزانه امروز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹ موج سوم کرونا در کشور/ پاییز سیاه و مرگبار در راه است؟! هشدار روحانی درباره شیوع بیماری جدید / مراقبت‌های کرونایی در سراسر کشور تشدید شود فرانسه اتهام آمریکا علیه حزب‌الله را رد کرد آیا حذف کارت سوخت و قرارداد با توتال تصمیم نظام بود؟ زاهدی: به رخنه جریان نفوذ در آموز‌ش‌وپرورش باور دارم تروئیکای اروپا: هر اقدامی برای بازگرداندن تحریم‌های ایران فاقد اثر قانونی است درخواست ۶ سناتور آمریکایی برای تحریم کل بخش مالی ایران چگونه سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟ جزئیات و زمان عرضه اولیه «وسپهر» نحوه مشاهده دارایی سهام عدالت با کد ملی شورای امنیت درخواست آمریکا برای ایجاد کمیته ناظر بر اجرای تحریم‌ های ایران را نمی پذیرد نتیجه دیدار پرسپولیس و التعاون ادعاهای ترامپ درباره پیوستن کویت به روند سازش با رژیم صهونیستی اختلاف در خاندان آل‌سعود بر سر رابطه با اسرائیل نامه مهم ۳ کشور اروپایی به شورای امنیت درباره تحریم‌های ایران مادورو: پامپئو در تور نظامی خود در آمریکای جنوبی شکست خورد جزییات ثبت نام تماشاچیان عصر جدید در سایت asrejadid.ir عکس مهران رجبی و همسرش قیمت ربع سکه امروز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹ قیمت پراید در بازار امروز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹ حکم قطع انگشت دست سه کودک به جرم سرقت صحت دارد؟ جدول زمانی آموزش تلویزیونی دانش‌آموزان در روز شنبه ۲۹ شهریور پیامد توزیع واکسن آنفلوآنزا با کارت ملی چیست؟ آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز جمعه ۲۸ شهریور ۹۹ زمان اعلام نتایج آزمون سراسری+ آدرس سایت پمپئو: انتظار می‌رود تمامی کشور‌ها از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران پیروی کنند انگلیس: برجام به قوت خود باقی‌ می‌ماند دیپلمات اروپایی: یک کشور به تنهایی عمل کرد و اتحاد ما از هم گسست امیرعبداللهیان: نمایش بحرین و امارات تبلیغاتی است آخرین اظهارنظر وزیر آموزش و پرورش درباره فعالیت مدارس جزئیات رایگان شدن بیمه تامین اجتماعی آخرین مهلت ثبت نام ازمون استخدامی اموزش و پرورش+ جزئیات و سایت ثبت نام خبر خوش شریعتمداری برای کودکان محروم از تحصیل حاج علی شمقدری دوافروش درگذشت / پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و بیوگرافی ترامپ باز هم ایران را به «حمله ۱۰۰۰ برابر شدیدتر» تهدید کرد نوبخت: تخصیص منابع حاصل از فروش سهام دولتی به طرح های عمرانی حریرچی: کل کشور در وضعیت قرمز کرونایی است محور‌های مواصلاتی کشور باز و تردد در آن‌ها جریان دارد آرزوهای بزرگ دختر نوجوانی که در سینما یک شبه ره صد ساله رفت هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره ابتلای هفتگی به کرونا در اروپا مواضع گروسی درباره همکاری های اخیر آژانس و ایران برگزاری جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی روحانی انتخاب «سوگا یوشیهیده» را به عنوان نخست وزیر ژاپن تبریک گفت بیانیه رئیس مجلس/ حکام خیانتکار منطقه شریک تمام جنایات صهیونیست‌ها هستند پاسخ تند نماینده مجلس به طرح مکانیسم ماشه امریکا جهانگیری: کالا‌های اساسی با ارز دولتی نباید گران شوند قیمت مسکن در ۸ سال اخیر/ اینفوگرافیک توضیح واعظی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاها و ماموریت روحانی به جهانگیری شعبده بازی ناشیانه بی‌بی‌سی با ماجرایی کهنه در دفاع مقدس کاریکاتور | تابستان داغ آخرین وضعیت سلامتی حجت‌الاسلام انصاریان در بیمارستان + عکس حواشی سریال «مختارنامه»؛ از بازیگر اصلی نقش مختار تا سکانس حذف شده از واقعه عاشورا مهره سعودی ایران اینترنشنال چگونه پرچم‌دار سینمای ایران می‌شود؟ ماجرای مسابقه جنجالی شبکه «آی‌فیلم» چه بود؟ اینفوگرافیک | خانه‌های سر به فلک‌کشیده / ۲ عاقبت منفورترین چهره‌های واقعه کربلا/ اینفوگرافیک ایران، سوگوار علمدار کربلا / داغ «حاج قاسم» دوباره زنده شده است شبیه‌ترین فرد به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فیلم مصاحبه و گریه بازیگر نقش حرمله در سریال مختار نامه اعمال و مستحبات روز تاسوعا نوید محمدزاده بهترین بازیگر جشنواره اورنبورگ شد شجریان از بیمارستان مرخص می‌شود کاریکاتور/ چه بوی کبابی میاد! پاداش عزادار سیدالشهدا (ع) از منظر امامان نخستین تصاویر از موشک‌های حاج قاسم و ابومهدی نارضایتی شدید سیدجواد هاشمی از شرایط اکران فیلمش اینفوگرافیک | تازه‌وارد‌های بازار سرمایه آخرین وضعیت جسمانی محمدرضا شجریان کاریکاتور | همسفران مرگ مرگ مغزی محمدرضا شجریان صحت دارد؟ کاریکاتور | گشایش اقتصادی بعدی در راه است! کاریکاتور | خودزنی اسرائیلی کاریکاتور | پلیس آدمکش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال اینفوگرافیک | خانه متری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم نماهنگ/ «تکرار تایتانیک» کاریکاتور | جشن تولد ۵۰ سالگی کاریکاتور | ماسک بزنیم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

حاجی میرزایی: سناریوهای بازگشایی مدارس

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگویی با روزنامه ایران گفت: کلاً سیاست آموزش و پرورش این است که کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 09
کد خبر: ۵۴۰۶۵
به گزارش راهبرد معاصر؛ در مدارس غیردولتی شاید به دلیل تعداد دانش‌آموزان ما بتوانیم فاصله اجتماعی را در این مدارس رعایت کنیم. بنابراین هر جایی که امکان رعایت فاصله وجود داشته باشد ما به صورت حضوری برگزار می‌کنیم.
 
 
گفت و گوی روزنامه ایران با محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش را در ادامه متن زیر می خوانیم: وزیر آموزش و پرورش روزهای سخت و دشواری را سپری می‌کند. محسن حاجی میرزایی در شرایطی باید کمتر از یک ماه دیگر متفاوت‌ترین زنگ سال تحصیلی جدید مدارس را به صدا در آورد که خانواده‌ها سؤال‌های بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش دارند. آنها از یک‌سو به خاطر شیوع بیماری کرونا نگران سلامت فرزندانشان در مدارس هستند و از سوی دیگر دغدغه درس و مشق دانش‌آموزانشان را دارند. در کنار همه اینها بررسی و تدوین سناریوهای آموزشی مدارس در سال تحصیلی جدید هم حالا دیگر دغدغه اصلی مسئولان آموزشی کشور شده است. البته همه این موضوعات در گفت‌وگوی خبرنگار «ایران» با وزیر آموزش و پرورش مورد بحث قرار گرفت. محسن حاجی میرزایی هفته گذشته در آستانه روز خبرنگار میهمان روزنامه ایران بود. در فرصتی که برای گفت‌وگو با او داشتیم تلاش کردیم تا بخشی از سؤالات و دغدغه‌های خانواده‌ها را با وزیر آموزش و پرورش در میان بگذاریم. اینکه زمان بازگشایی مدارس چه روزی است؟ آیا آموزش‌ها مجازی است یا حضوری؟ آیا از مشکلات خانواده برای ثبت‌نام در مدارس دولتی آگاه است؟ همین طور از دغدغه دانش‌آموزان پشت کنکوری پرسیدیم. از او درباره برنامه وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان مناطق محروم سؤال کردیم و اینکه چه برنامه‌ای برای ساماندهی مدارس غیردولتی دارد که پول‌های کلانی از خانواده‌ها می‌گیرند و... در زیر گفت‌وگو را می‌خوانید:
 
 
این روزها یکی از مهمترین دغدغه خانواده‌ها و دانش‌آموزان پشت کنکوری برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها است. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از داوطلبان نگران سلامتشان در هنگام برگزاری این آزمون مهم علمی هستند و البته چند باری هم به خاطر شرایط حساس کشور کنکور به تعویق افتاد آقای وزیر درخواست اصلی داوطلبان این است که آیا مسئولان برگزار کننده می‌توانند به نحوه شایسته پروتکل‌های بهداشتی را اجرایی کنند و اینکه آیا با رعایت این پروتکل‌ها می‌توان تضمین داد که سلامت داوطلبان حفظ شود و نکته مهمتر اینکه می‌توانیم برگزاری کنکور را به تعویق بیندازیم؟
 
البته من موافق برگزاری کنکور در زمان خودش بودم. علت این موافقت این است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان برای مدت طولانی خودشان را برای کنکور آماده کرده‌اند و هر چقدر این زمان با تأخیر مواجه شود ممکن است فشار بیشتری به داوطلبان به لحاظ روحی و روانی وارد شود. همچنین داوطلبان نمی‌توانند در یک مدت طولانی درس بخوانند. آنها نیاز به استراحت و آرامش دارند. موضوع دیگر این است که ما پیش‌بینی نمی‌کنیم در دو هفته بعد و یک ماه دیگر وضعیت از این روزهایی که در آن قرار داریم بهتر شده باشد. بنابراین باید کنکور برگزار شود. موضوع مهمتر رقابت داوطلبان برای رشته‌های خوب دانشگاه است. درست است که ٨٥ درصد از رشته محل‌های دانشگاهی ما بدون کنکور است اما برای آن تعداد دانشگاه‌هایی که رقابت برای شان وجود دارد نیازمند برگزاری کنکور هستیم که بتوانیم با یک روشی این رقابت را سازماندهی کنیم. ببینید در اینجا باید تأکید کنم که ما باید زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم. من و شما در حال کار کردن هستیم و سعی می کنیم پروتکل‌ها را هم رعایت کنیم جامعه باید یاد بگیرد که از خودش مراقبت کند ما نمی‌توانیم فارغ از فعالیت، کار و تلاش به انتظار روزی بنشینیم که همه چیز مرتب باشد. مصلحت این است که افراد پروتکل‌ها را رعایت کنند قطعاً مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش حداکثر تلاششان را می‌کنند که پروتکل‌ها رعایت شود. برگزارکنندگان هر کمکی که از ما بخواهند قطعاً مشارکت و همکاری می‌کنیم.
 
 
وزارت آموزش و پرورش در ماه گذشته امتحانات نهایی را به صورت حضوری برگزار کرد. خوشبختانه با رعایت پروتکل‌ها این امتحان برگزار شد و مشکلی هم نداشتیم. در کنار این مسائل در اینجا می‌خواهم به‌طور خاص درباره کنکور صحبت کنم. اینکه اصولاً پدیده کنکور چه نوع پدیده‌ای است و آثارش روی نظام آموزشی ما چیست؟ اعتقادم بر این است که کنکور تأثیر مثبتی روی نظام آموزشی ما ندارد و به نوعی اهداف نظام آموزش و پرورش را متأثر و به گروگان می‌گیرد. در پایان ١٢ سال تحصیل دانش‌آموزان یک نظام ارزشیابی گذاشته‌ایم که تنها توانایی‌های محدودی را آزمایش می‌کند یعنی بخش مهمی از توانایی‌های دانش‌آموزان با تست سنجیده می‌شود این در حالی است که ما در طی دوره تحصیل از اهداف دیگری صحبت می کنیم که این اهداف ممکن است در کنکور جدی گرفته نشود. ما به دانش‌آموزان در پایان تحصیلاتشان دیپلم می‌دهیم. دیپلم یک مدرک است و افرادی که دیپلم می‌گیرند باید توانایی مشارکت در زندگی اجتماعی را داشته باشند نباید مسیری را دربرابر دانش‌آموزان قرار دهیم که برای بدست آوردن شغل و یک آینده روشن صرفا با شرکت در کنکور و قبولی در دانشگاه باشد. نباید نظام منزلت اجتماعی و اشتغال را بر پایه مدارک دانشگاهی استوار کنیم. جامعه به نیروی کار و نیروی ماهر نیازمند است. بنابراین باید تلاش کنیم که در دوره آموزشی ظرفیت‌های دانش‌آموزان را توسعه دهیم و در انتهای ١٢ سال در کنار کنکور باید صنعت هم مورد درخواست دانش‌آموز باشد. در این صورت است که کنکور از این جایگاهی که امروز دارد تنزل می کند.
 
 
البته در این باره خیلی از کارشناسان تعلیم و تربیت گفتند که کرونا فرصتی است برای حذف کنکور. آیا شما هم با آنها هم نظرید و اینکه اعلام شد کنکور سراسری دانشگاه‌ها در ورزشگاه‌ها برگزار می‌شود برخی از داوطلبان گفتند تکلیف ما که در استان‌های جنوبی هستیم چیست؟ آنها گفتند چطور ممکن است در آب و هوای شرجی و گرم ٤ ساعت روی صندلی بنشینیم و امتحان بدهیم تکلیف این داوطلبان چه می‌شود؟
پدیده کنکور راه حل سریع ندارد. ما باید به تدریج و با افزایش ظرفیت‌های مشاغل دیگر و توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان زمینه اشتغال آنها را جز از مسیر دانشگاه فراهم کنیم تا متقاضیان کنکور کاهش پیدا کند. اما درباره پروتکل‌های کنکور مسئولیت برگزاری برعهده وزارت علوم و سازمان سنجش است. وزارت آموزش و پرورش مسئولیتی در برگزاری کنکور ندارد اگر جایی نیاز به کمک باشد حتماً کمک خواهیم کرد. این را بگویم که ورزشگاه‌ها تنها جاهایی نیستند که برای آزمون در نظر گرفته شده‌اند تعداد حوزه‌های امتحانی افزایش پیدا کرده است تا بتوانیم فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. روزهای برگزاری آزمون بیشتر شده است به جای اینکه صبح و بعدازظهر باشد فقط صبح‌ها برگزار می‌شود. این اقدام باعث می‌شود که حوزه‌های امتحانی ضدعفونی شوند. فقط ورزشگاه‌ها نیستند در شهرهایی که سالن‌های متعددی وجود دارد و همین طور مدارسی که سالن‌های بزرگی دارند هم به پایگاه‌های برگزاری کنکور تبدیل می‌شوند.
 
 
موضوع مهم دیگری که این روزها خانواده‌ها با آن مواجه هستند بحث ثبت نام دانش‌آموزان است. برخی از خانواده‌هایی که فرزندانشان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کردند پرونده دانش‌آموزانشان را از این مدارس گرفته‌اند و برای ثبت‌نام به مدارس دولتی بردند دلیل این خانواده‌ها هم این بود که به خاطر شرایط کرونا ممکن است آموزش‌ها مجازی باشد با این حال مدارس دولتی هم اعلام کرده اند ظرفیت لازم برای ثبت‌نام‌ها را ندارند برنامه شما دراین‌باره چیست؟
 
کلاً سیاست آموزش و پرورش این است که کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کند. در مدارس غیردولتی شاید به دلیل تعداد دانش‌آموزان ما بتوانیم فاصله اجتماعی را در این مدارس رعایت کنیم. بنابراین هر جایی که امکان رعایت فاصله وجود داشته باشد ما به صورت حضوری برگزار می‌کنیم. به مؤسسان مدارس غیردولتی گفتم اگر شرایط تغییر کند باید گزینه‌های پیشنهادی مدارس غیردولتی هم تغییر کند. با این حال اگر کلاس‌ها حضوری بود باید کیفیت به‌گونه‌ای عالی باشد اگر هم مجازی باید کیفیت به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها با آرامش بتوانند در مدارس ثبت‌نام کنند. به خانواده‌های عزیز هم می‌گویم ما در برگزاری سال تحصیلی جدی هستیم. ما نمی‌توانیم منتظر روزهایی باشیم که قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌دانیم شرایط چگونه می‌شود. به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم که مراقب سلامت بچه‌هایشان هستیم و تصمیماتی نخواهیم گرفت که این تصمیمات سلامت دانش‌آموزان را به خطر بیندازد. قطعاً با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گیری خواهد شد.ما برای این سال تحصیلی وضعیت‌های متفاوت را پیش‌بینی کردیم البته این برنامه در صورت اجازه ستاد اجرایی خواهد شد و ستاد باید اجازه دهد که ما کلاس‌ها را حضوری یا غیرحضوری برگزار کنیم و اگر اجازه دهد که با تعداد کمتری برگزار کنیم حتماً این کار را خواهیم کرد. یکی از برنامه‌ها این است که دانش‌آموزان را در دو نوبت زوج و فرد به مدرسه بیاوریم و در جاهایی که اصلاً امکان حضور وجود ندارد از برنامه تلویزیونی و بسته‌های خودآموز استفاده می‌کنیم. ما خودمان را متعهد می‌دانیم که آموزش را برای تک تک دانش‌آموزان که ثبت نام می‌کنند ارائه دهیم البته رعایت سلامت آنها برای ما مهم است و اجازه نمی‌دهیم که سال تحصیلی دانش‌آموز ما تباه شود ما آموزش را تعطیل نمی‌کنیم.
 
 
برنامه شما برای آن دسته از خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندانشان در مدارس دولتی حاضر شوند و مدرسه ظرفیت ندارد چیست؟
 
ما که نمی‌توانیم افراد را مجبور کنیم در مدارس دولتی یا در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند. این انتخاب خانواده‌ها است و ما هم موظف هستیم که متناسب با مراجعه دانش‌آموزان از آنها استقبال کنیم این کار انجام می‌شود اگر در برخی از مناطق با تراکم دانش‌آموز روبه‌رو شویم باید تدابیر دیگری بیندیشیم.
 
 
از صحبت‌های شما این چنین برداشت می شود که سال تحصیلی از ١٥ شهریور ماه شروع می‌شود؟
بدون شک سال تحصیلی از ١٥ شهریور ماه آغاز می‌شود. اما کیفیت تحصیل متناسب با شرایطی است که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌کند ما وضعیت‌های مختلف را پیش‌بینی کرده ایم و متناسب با آن وضعیت‌ها تدبیر اندیشیده‌ایم.
 
 
آقای حاجی میرزایی امسال با توجه به وضعیت کرونا و آموزش‌های مجازی مدارس غیردولتی افزایش ١٥ درصدی شهریه‌ها را داشته‌اند خیلی از خانواده‌ها این افزایش را عادلانه نمی‌دانند.
 
ببینید مدارس غیر دولتی یک شورا دارند که در آنجا برای قیمت‌ها تصمیم‌گیری می‌شود در این شورا هم یک رشدی را متناسب با رشدی که در سایر بخش‌ها اتفاق می‌افتد در نظر می گیرند. عمده هزینه های مدارس غیردولتی هزینه‌های مربوط به معلم است و این مدارس ترجیحشان این است که آموزش‌ها را با کیفیت لازم ارائه دهند.
 
 
یکی از مسائل جدی غیرانتفاعی‌ها بحث نظارت بر عملکرد آنها است. باید قبول کنیم نظارت جدی بر عملکرد آنها نمی شود بسیاری از مدارس غیرانتفاعی پول‌های کلانی را از خانواده‌ها می‌گیرند و در همین بحث نظارت گفته می‌شود چون مدیران بالایی و میانی آموزش و پرورش مدرسه غیرانتفاعی دارند نظارت‌ها جدی نیست.
 
 
درباره این موضوع دو کار انجام شده است.گروهی را مأمور کردیم تا مصادیق تعارض منافع در آموزش و پرورش را شناسایی کنند این کار انجام شد و بر اساس این دستور کسانی که در حوزه‌ای تصمیم‌گیر هستند خودشان نباید ذینفع باشند و هیچ مشارکتی در این حوزه نباید داشته باشند برای این اقدام دو ماه زمان تعیین کردیم که این دو ماه در چند روز آینده تمام می‌شود. بنده قطعاً مراقبت می‌کنم که هیچ جایگاهی دارای تعارض منافع نباشد. درباره بررسی مدارس غیرانتفاعی و پول‌هایی که گرفته می‌شود شورایی در مدارس غیردولتی با عنوان شورای نظارت که بر عملکرد مدارس وجود دارد که این شورا نظارت بر مدارس غیردولتی دارد. ما در همین سال ٧ مدرسه متخلف را شناسایی کردیم و اجازه فعالیت به این مدارس را ندادیم. ما حتی مدارسی را داریم که لغو امتیاز شدند مدارسی که یک ، دو و سه سال خدماتشان را تعدیل کردیم کاملاً بر نظارت مدارس غیردولتی جدی هستیم.
 
 
آقای وزیر در روزهایی که مدارس به خاطر کرونا تعطیل شدند شما اپلیکیشن شاد را برای آموزش مجازی به دانش‌آموزان معرفی کردید در همان روزها انتقادهایی به شبکه شاد شد که این شبکه در مناطق محروم کارایی ندارد حالا بعد از گذشت ٥ ماه شما اعلام کردید که سه میلیون دانش‌آموز عضو شبکه شاد نیستند. در سال تحصیلی جدید برای این دانش‌آموزان چه برنامه‌ای دارید تا از چرخه آموزش خارج نشوند؟
 
ما با وضعیتی مواجه شدیم که یکباره مدارس تعطیل شدند و دانش‌آموزان امکان حضور در مدرسه را نداشتند در آن شرایط چه باید می‌کردیم؟ هیچ راه حل جامعی وجود نداشت که بتوانیم همه دانش‌آموزان را بدون مشکل تحت آموزش قرار دهیم. اگر دانش‌آموزان می‌توانستند به مدرسه بروند شاد مطرح نمی‌شد. وقتی نمی‌توانند در کلاس حاضر باشند باید با روش‌های دیگر آموزش را ادامه می‌دادیم. در فاصله یک ماه شبکه شاد طراحی شد و بیش از ١٤ میلیون نفر عضو شبکه شدند این شبکه برای ادامه آموزش یک راه حل بود و البته ٦٥ تا ٧٠ درصد مسأله ما را حل می‌کرد. در اینجا لازم است بگویم که نه در ایران، بلکه در هیچ کشور دیگری راه‌حل یکسانی برای آموزش همگانی مجازی وجود ندارد که کل دانش‌آموزان را با آن بتوانیم پوشش دهیم. ایران هم که یک جغرافیای پهناوری دارد. بیش از ١١٠ هزار مدرسه داریم که در سراسر ایران پراکنده هستند و هرکدام از این مدارس هم شرایط خاص خودشان را دارند ما از طریق شاد این امکان را فراهم کردیم که ارتباط بین معلمان با دانش‌آموزانشان برقرار شود. برای آن دسته از دانش‌آموزانی که دسترسی ندارند دو اقدام را انجام دادیم اول اینکه تعدادشان را کاهش دهیم. به چه طریق این تعداد کاهش پیدا می‌کند؟ از این طریق که ما در مناطق کم‌جمعیت کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار می‌کنیم. ٣٥ درصد از مدارس ما زیر ٥٠ دانش‌آموز دارند. بنابراین تعداد دانش‌آموزانی که در یک کلاس هستند را می‌توان با رعایت پروتکل‌ها کنار هم قرار داد بنابراین در سال تحصیلی جدید کلاس‌های کم جمعیت را تشکیل می‌دهیم . وقتی کلاس‌ها حضوری باشد عملاً دانش‌آموزان از شبکه شاد بی‌نیاز می شوند. از سوی دیگر با نهادهای حمایتی صحبت کردیم که برای دانش‌آموزان تبلت و یا گوشی تهیه کنند. در برخی از مناطقی که امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها وجود ندارد تبلت و گوشی ارائه می‌کنیم. علاوه بر این در مناطقی که اینترنت نباشد ما از طریق تولید بسته‌های آموزشی به صورت خودآموز آموزش را انجام می‌دهیم. از آموزش تلویزیونی کمک می‌گیریم از ١٥ شهریور همه دوره‌های تحصیلی از طریق تلویزیون پخش خواهد شد. به طریق مختلف تلاش می‌کنیم حتی یک دانش‌آموز از آموزش عقب نماند.
 
 
علی‌رغم تلاش‌هایی که آموزش و پرورش برای تحصیل دانش‌آموزان کرده اما زیرساخت‌های آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته فراهم نبود. امسال آیا مشکل زیرساخت‌ها حل شده است؟
 
مسأله، زیرساخت‌های فنی شبکه شاد بود که مسئولیتش برعهده ما است و سعی کردیم مشکلات را برطرف کنیم. خب در سال تحصیلی قبل ٤ خدمت روی شبکه شاد انجام می‌شد که برای سال تحصیلی جدید به ١١ خدمت رسیده است تا شروع سال تحصیلی این خدمات متنوع عرضه خواهد شد. مثلاً امکان حضور و غیاب، امکان تکلیف دادن و تکلیف گرفتن، امکان آزمون گرفتن، امکان ارتباط زنده دانش‌آموز با معلم و برعکس همه این خدمات برقرار خواهد شد. از نظر فنی شبکه شاد روز به روز و هفته به هفته کامل‌تر و کارآمدتر خواهد شد اما بخشی از آن مربوط می‌شود به بستر اینترنت کشور که وزارت ارتباطات تلاش بسیاری کرده است. تا الان طبق اعلام وزارت ارتباطات ٩٠ درصد مناطق روستایی ما دسترسی به شبکه ملی ارتباطات را دارند و برای بقیه هم اقدام خواهیم کرد البته خواستیم که سرعت اینترنت مورد نیاز و پهنای باند هم بیشتر شود.
 
 
در بحث دانش‌آموزی موضوع بسیار مهم افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس است. در طول سال تحصیلی خبرهای تلخی از دانش‌آموزان می‌شنویم؛ اینکه ناامیدی بین دانش‌آموزان هم افزایش پیدا کرده. آقای وزیر منتقدان می‌گویند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس رها شده است وکسی هم جرأت ورود به این بحث را ندارد. بفرمایید مدیران شما در این بخش چه کارهایی انجام می‌دهند؟
 
به نکته بسیار مهمی اشاره کردید واقعیت آسیب‌های اجتماعی واقعیت تلخی است که باید حتماً بررسی شود. آموزش و پرورش با کمک تعدادی از دستگاه‌ها یک طرحی را به عنوان نظام مراقبت اجتماعی طراحی کرده است که در این طرح دانش‌آموزان را تحت غربالگری قرار می‌دهد. دانش‌آموزانی که در معرض آسیب‌ها هستند شناسایی می‌شوند و به نهادهای امدادی معرفی می شوند اگر دانش‌آموزی در معرض اعتیاد باشد از طریق مجموعه‌های مسئول پیگیری می‌شود اگر نیاز به حمایت‌های اجتماعی داشته باشد از طریق بهزیستی و کمیته امداد کارش پیگیری می‌شود. برنامه جدی ما در آموزش و پرورش اجرای نظام مراقبت‌های اجتماعی است. البته این کار آغاز شده و به تدریج به همه مدارس می‌رسد. اصولاً امید به آینده مهمترین سرمایه جامعه است که برای تحرک و پویایی، جامعه به آن نیاز دارد و ما هم مسئولیت داریم که امید را در ذهن و فکر دانش‌آموزان تقویت کنیم و قطعاً برنامه‌های آموزشی و پرورشی و فرهنگی ما چنین مسئولیتی را دنبال می‌کند.
 
 
در رابطه با رتبه‌بندی، دولت اقداماتی را انجام داد اما همچنان معلمان انتظار دارند که این لایحه به مجلس برود آیا شما این لایحه را آماده کردید؟
 
ما لایحه رتبه‌بندی را برای معلمان اجرا کردیم و در قانون هم تأکید شده که دولت مکلف است نظام رتبه‌بندی را اجرا کند که این اقدام انجام شد باید بگویم که افزایش حقوق فرهنگیان شاید در 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده است البته نمی‌خواهم بگویم که این افزایش‌ها خیلی زیاد بوده است چون شرایط تورمی است اما در مقایسه با گذشته اتفاق‌های خوبی در ارتباط با حقوق فرهنگیان افتاده است و دولت کمک‌های خیلی خوبی را به فرهنگیان کرده است البته برخی از نمایندگان مجلس هم متقاضی تدوین لایحه‌ای جداگانه برای رتبه‌بندی هستند که پیگیری می‌شود اگر ما الزام قانونی داشته باشیم حتماً این کار را می‌کنیم.
 
 
در ارتباط با بحث فرهنگیان مسأله بیمه تسهیلاتی که شما ارائه می‌دهید بسیار مهم است. همان‌طور که می‌دانید معلمان مشکلات معیشتی بسیاری دارند درست است که افزایش حقوق داشته‌اند اما با توجه به شرایط اقتصادی این افزایش چندان به چشم نمی‌آید شما تاکنون برای پرداخت تسهیلات به معلمان چه کردید؟
درباره بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان یک اقدام مهم و چند تغییر جدی داشتیم مثلاً قبلاً زمانی که افراد هزینه‌ای را می‌پرداختند برای گرفتن هزینه‌ها زمان طولانی سپری می شد و ما این زمان را به کمتر از یک هفته کاهش دادیم و فکر می‌کنم هم‌اکنون هزینه‌ها را افراد به روز دریافت می‌کنند. نکته دوم این است که خدمات پزشکی را افزایش دادیم. تعداد مراکز ارائه خدمات را هم افزایش دادیم. برای تسهیلات مسکن هم گفتیم اگر هر فرهنگی خانه ندارد و قبلاً از تسهیلات مسکن استفاده نکرده می‌تواند متقاضی مسکن باشد. تاکنون ٣٢٠ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ٧٥ هزار نفر توسط وزارت راه و شهرسازی تأیید شدند که از خدمات مسکن استفاده نکردند. درباره ساخت مسکن بگویم در مناطقی که زمین داریم خودمان زمین می‌دهیم و درجایی که زمین نداشته باشیم وزارت راه و شهرسازی زمین در اختیار ما می‌گذارد و سعی می‌کنیم زمین فرهنگیان رایگان باشد تا بتوانند خانه‌های ارزانتری را بسازند زمین حدود ٢٠ هزار نفر از متقاضان معلوم شده است و امیداوریم تا اسفند ماه به این افراد خانه بدهیم.
 
 
سال تحصیلی گذشته موضوع حذف مشاهیر و نویسندگان در کتاب ادبیات واکنش معلمان را به همراه داشته است و البته کتاب تاریخ هم با تغییرات بسیاری مواجه شد. شما وعده دادید به این موضوع رسیدگی کنید.
 
بفرمایید در سال تحصیلی بعد آیا حذفیات وارد کتاب‌های درسی می‌شود؟
 
من به‌طور کامل این موضوع را تکذیب می‌کنم چون هیچ حذفیاتی در کتاب‌ها انجام نشده است و عبارت حذف مشاهیر از کتاب‌های درسی واقعیت ندارد. ببینید ما قبلاً یک نظام جدید آموزشی داشتیم که الان این نظام تغییر کرده است و کتاب‌ها در این نظام تغییر پیدا کرده‌اند. در نظامی که دانش‌آموزان آموزش می‌بینند تدوین کتاب‌ها از اهداف مصوب تبعیت می‌کند و در اهداف مصوب مهم این است که محتوایی که تناسب دارد با آن هدف انتخاب شود این چنین نیست که یک نویسنده‌ای یا یک شاعری یا یک قهرمانی از تاریخ و ادبیات حذف شود ممکن است از این درس حذف شود و در درس دیگر باشد. از این شعر حذف شود و در شعر دیگر باشد. اینها هیچ جهت‌گیری سیاسی ندارد البته این را هم بگویم این اتفاق در زمان من نیفتاده است به‌طور کلی کتاب ‌های درسی در طول این سال‌ها تغییر کرده است.
 
 
آقای وزیر با توجه به اینکه امسال آموزش مجازی داریم شرایط ثبت نام اتباع در مدارس به چه صورت است؟ آماری دارید که چه تعداد از اتباع در سال تحصیلی جدید در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند؟
 
هم‌اکنون بیش از ٥٠٠ هزار نفر از اتباع کشورهای دیگر در مدارس کشور تحصیل می‌کنند و تمایز مهمش در این است که این دانش‌آموزان در کنار بچه‌های ایرانی تحصیل می‌کنند ما دانش‌آموزان اتباع را جدا نکردیم در برخی مدارس جنوبی تهران تعداد اتباع مدرسه بیشتر از دانش‌آموزان ایرانی بوده است. حتی یکی از مدارسی که خودم سر زدم مدیر مدرسه کارهای مهمی برای تغذیه رایگان آنها و کمک‌های معیشتی به خانواده آنها می‌کرد. یعنی حضور در مدرسه تنها بستری برای آموزش نیست بلکه دانش‌آموزان اتباع کمک هایی هم دریافت می‌کنند. مدیران مدارس برای این دانش‌آموزان کفش و لباس تهیه می‌کنند و هر روز هم تغذیه می‌دهند.
 
 
ما بدون هیچ محدودیتی امسال هم آموزش را در اختیار اتباع کشورهای دیگری که در ایران زندگی می‌کنند قرار می‌دهیم. شاید یکی از گلایه‌های ما این است که کمیساریای بین‌المللی باید از این دانش‌آموزان حمایت کند برخی از کشورها تعداد کمی از این دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهند اما خدمات بهتری هم دریافت می‌کنند ما درخواستمان این است که حالا که وارد فضای مجازی شده ایم و آموزش‌ها را مجازی ارائه می‌دهیم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بیاید و برای همه این دانش‌آموزانی که مربوط به همه کشورها هستند تبلت مناسب تهیه کند ما حتی برای واردات اینها هم دچار مشکل هستیم متأسفانه نه تنها تحریم مسائل اقتصادی را در برگرفته بلکه بهداشت، سلامت و آموزش ما را هم تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین ما این آموزش را به اتباع می‌دهیم و در هر شرایطی هم این آموزش ادامه دارد. اما وقتی که آموزش به سمت آموزش‌های غیرحضوری می‌رود و موضوع دسترسی به تبلت مطرح می‌شود محرومترین‌ها بیشتر آسیب می‌بینند و اینکه احتمالاً ترک‌تحصیل در این اقشار بیشتر است برای محافظت از تحصیل این دانش‌آموزان درخواست می‌کنم مجموعه سازمان‌های بین‌المللی کمک کنند.
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار