صدور مجوز احراز هویت الکترونیکی کارگزاری‌ها-راهبرد معاصر

صدور مجوز احراز هویت الکترونیکی کارگزاری‌ها

مجوز احراز هویت الکترونیکی کارگزاری‌ها با مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده و بر اساس آن دیگر نیازی به مراجعه حضوری مشتری نیست.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 15
کد خبر: ۵۴۹۳۳

به گزارش راهبرد معاصر مجوز احراز هویت الکترونیکی کارگزاری‌ها صادر شده است و بنا بر اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار "شناسایی الکترونیکی مشتریان و انعقاد قرارداد الکترونیکی" قابل انجام است و دیگر نیزبه حضور نیست.

گویا اخیرا نامه مدیریت فناوری اطلاعات سازمان و نامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره شناسایی الکترونیکی مشتریان  و انعقاد قرارداد الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت و هیات مدیره این سازمان اعلام کرده که برای خدمات غیر پایه نیازی به حضور نیست. اما همچنان برای  دریافت خدمات پایه از قبیل کد معاملاتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، همچنان نیازمند مراجعه حضوری است.

احمد جاویدیف» نایب رییس هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفته:  با اشاره به بند ۳ ششصد و شصتمین صورتجلسۀ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار  با لحاظ شرایط و مقتضیات جامعه متأثر از شیوع ویروس کرونا و با اعمال تمهیدات کاملاً اطمینان بخش الکترونیکی (با مسوولیت اشخاص مشمول) شناسایی مشتریان در بازار سرمایه به طور موقت از طریق الکترونیکی و غیرحضوری نیز از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار بلامانع است.

 

مجوز احراز هویت الکترونیکی کارگزاری‌ها

احراز هویت غیر حضوری یا الکترونیکی سامانه سجام چگونه انجام می شود؟

احراز هویت الکترونیکی سجام

پس از ثبت نام در سامانه سجام جهت دریافت کد بورسی، کاربران باید اقدام به احراز هویت کنند تا مطمئن شوند که فقط خود آن شخص قصد ورود به بازار بورس را دارد و از هویت او سو استفاده نشده است. به‌ طور معمول، این فرایند توسط دفاتر پیشخوان انجام می ‌شود که هم می‌ تواند زمان زیادی صرف کند و هم به دلیل شیوع بیماری کرونا، می ‌تواند خطرساز باشد. به همین جهت، سیگنال که اپلیکیشنی در حوزه بورس و سرمایه ‌گذاری است، قابلیت احراز هویت الکترونیکی را به اپلیکیشن خود اضافه کرده است. به کمک این قابلیت، کاربران می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه سجام، اقدام به احراز هویت و در نهایت دریافت کد بورسی کنند.

 

احراز هویت غیر حضوری یا الکترونیکی سجام

جهت استفاده از قابلیت احراز هویت الکترونیکی سجام در اپلیکیشن سیگنال، این اپلیکیشن را برای سیستم ‌عامل اندروید از کافه بازار و پلی استور دانلود کنید. نسخه مخصوص آیفون ‌های اپل نیز از طریق سیب اپ قابل دریافت است. پس از ثبت نام در سامانه سجام، کد پیگیری سجام برای شما ارسال می ‌شود که در ادامه فرایند ثبت ‌نام و احراز هویت غیرحضوری به آن احتیاج خواهید داشت. در طی فرایند احراز هویت الکترونیکی، از شما خواسته می ‌شود که از امضا و اثرانگشت خود عکس گرفته و آن را برای سیگنال ارسال کنید. بعد از آن، از شما خواسته می ‌شود که از خود، ویدیوی سلفی ضبط کرده و در همان حین، جمله خواسته شده در تصویر را بخوانید. تمامی این اطلاعات با استفاده از الگوریتم‌ های هوش مصنوعی بررسی و آنالیز می‌ شوند تا از صحت آن‌ها کاملا مطمئن شد. در ادامه سعی شده مهم ترین نکاتی که طی این فرایند احراز هویت با آن روبرو هستید شرح داده شود:

 

برای احراز هویت غیر حضوری سامانه سجام، چه کارهایی باید انجام دهم؟

برای انجام احراز هویت الکترونیکی، حتما لازم است قبلاً در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌ و احراز هویت نشده‌ باشید. در این صورت وارد بخش استعلام سجام شده و احراز هویت خود را انجام دهید. در صورتی که دارای شرایط فوق هستید، وارد بخش ثبت نام شده، مشخصات موردنیاز را در فرم‌های مربوطه وارد و پس از ارسال تصویر امضاء خود، در نهایت ویدئوی سلفی خود را آپلود کنید و احراز هویت خود را تکمیل کنید.

 

شرایط و قوانین اولیه برای احراز هویت غیر حضوری سجام با اپلیکیشن سیگنال

پیش از شروع احراز هویت سجام در اپلیکیشن سیگنال، باید واجد تمام شرایط زیر باشید و در صورت نبود هریک از این شرایط، امکان انجام احراز هویت میسر نخواهد بود.

 

 

صدور مجوز احراز هویت الکترونیکی کارگزاری‌ها

فرد باید قبلا ثبت‌ نام اولیه در سامانه سجام را انجام داده و کد پیگیری ۱۰ رقمی را دریافت کرده باشد.

متقاضی حتما باید بالای ۱۸ سال باشد.

دارای کارت ملی هوشمند یا رسید آن باشد.

انجام احراز هویت تنها برای افراد حقیقی ایرانی امکان پذیر است.

تمامی اطلاعات ثبت شده توسط افراد حقیقی (عکس، فیلم، مدارک) باید مربوط به خود شخص باشد و احراز هویت نیز باید توسط خودشان انجام شود و در صورت وجود مغایرت در اطلاعات، احراز هویت با مشکل روبرو خواهد شد. البته امکان انجام احراز هویت با گوشی هوشمند شخص دیگر وجود دارد، اما مراحل باید توسط متقاضی طی شوند.

نحوه احراز هویت الکترونیکی سجام با اپ سیگنال

توجه داشته باشید که برای احراز هویت موفقیت آمیز شما باید کلیه اطلاعات موردنیاز که در ادامه ذکر خواهند شد مطابق قواعد اعلام شده و توسط شخص متقاضی تهیه شود. در صورت عدم رعایت این قواعد و رد شدن احراز هویت توسط کارشناس مربوطه، امکان ویرایش اطلاعات وجود نخواهد داشت. فرایند احراز هویت الکترونیکی به شرح زیر است:

 

۱- برای شروع فرآیند احراز هویت ابتدا وارد اپلیکیشن سیگنال شوید و در قسمت سامانه سجام (ثبت نام و احراز هویت) کلیک کنید.

 

۲- در مرحله بعد برای شروع فرآیند احراز هویت روی گزینه “احراز هویت” کلیک کنید.

 

۳- بعد از انتخاب این گزینه صفحه‌ای به شما نمایش داده می ‌شود که باید کد ملی متقاضی به همراه کد پیگیری که در پایان فرآیند ثبت نام برای شما پیامک شده است را در آن وارد کنید.

 

۴- بعد از انتخاب گزینه تایید در مرحله قبل، یک پیامک حاوی کد تایید ۵ رقمی برای شماره همراهی که در مرحله ثبت نام وارد کرده بودید ارسال خواهد شد. این کد را در کادر وارد کرده و تایید را انتخاب کنید.

 

۵- در مرحله بعد شما به مرحله پرداخت هزینه احراز هویت وارد می‌شوید. در نظر داشته باشید که احراز هویت در تلفن‌های هوشمند با اندروید کمتر از ۵ پشتیبانی نمی‌شود. همچنین در صورت عدم تایید فرآیند احراز هویت توسط کارشناس مربوطه هزینه پرداخت شده شما عودت داده نخواهد شد. هزینه احراز هویت ۱۰ هزار تومان است که می‌توانید از طریق درگاه بانکی پرداخت کنید. برای این کار روی گزینه پرداخت کلیک کنید.

 

۶- پس از پرداخت موفقیت آمیز صفحه‌ای با عنوان «پرداخت موفق و اطلاعات تراکنش شما» نمایش داده خواهد شد. در این قسمت حتما روی گزینه برگشت به سایت پذیرنده کلیک کنید و به هیچ وجه از کلید برگشت مرورگر خود استفاده نکنید.

 

۷- در ادامه گزینه بازگشت به فرآیند احراز هویت را انتخاب کنید.

 

۸- پس از بازگشت به محیط اپلیکیشن سیگنال صفحه‌ای به شما نمایش داده می ‌شود که در این قسمت مطابق تصویر راهنما در همان صفحه، سریال پشت کارت ملی هوشمند خود را در کادر مشخص شده وارد کنید. در نظر داشته باشید که در صورتی که برای کارت ملی ثبت نام کرده‌اید اما هنوز این کارت به دست شما نرسیده کد پیگیری رسید درخواست کارت ملی را در این قسمت وارد کنید.

 

 

 احراز هویت غیر حضوری در بورس

۹- در گام بعد، باید عکس متقاضی در سامانه ثبت شود. در این مرحله با کلیک روی علامت (+) و دادن مجوز دسترسی به دوربین تلفن همراه اقدام به تهیه تصویر کنید. برای این موضوع رعایت چند قانون الزامی هست:

 

۱۰- تصویر متقاضی باید کاملا واضح باشد.

 

۱۱- تمام صورت فرد باید قابل رویت باشد. استفاده از ماسک، عینک، کلاه و هر مورد دیگری که باعث پوشاندن بخشی از صورت شود مجاز نیست.

 

۱۲- رعایت شئونات اسلامی برای بانوان الزامی است.

 

۱۳- تصویر باید از روبه‌رو گرفته شود و تصاویر نیم‌رخ قابل‌قبول نیست.

 

۱۴- استفاده از هرگونه افکت تصویری برای تصویر غیرمجاز است.

 

۱۵- توجه داشته باشید که تصویر شما باید در محدوده نمایش داده شده در قاب قرار داشته باشد.

 

۱۶- پس از تایید، پیش نمایش تصویر برای شما نمایش داده می ‌شود. در صورتی که تصویر به درستی نمایش داده نشده یا هریک از معیارهای بالا را ندارد این تصویر را حذف و مجدد اقدام به عکس‌برداری نمایید. در غیر این صورت گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید.

 

۱۷- در مرحله بعد شما باید نمونه امضای خود را ثبت نمایید. برای این منظور روی یک کاغذ سفید امضای خود را بکشید و بعد از انتخاب گزینه (+) عکس آن را ثبت کنید. توجه داشته باشید که کاغذ مورد استفاده باید کاملا سفید و بدون خط یا تصاویر پس زمینه باشد، همچنین امضای شما نباید هیچ گونه خط خوردگی، تاریخ، نام یا نام خانوادگی داشته باشد.

 

۱۸- در صورت تایید پیش نمایش امضا مرحله بعد را انتخاب کنید. در ادامه یک متن کاملاً تصادفی برای شما نمایش داده می ‌شود. ابتدا یک مرتبه متن را بخوانید تا در فرآیند ضبط راحت‌تر باشید. به محض آمادگی برای ضبط گزینه ضبط ویدیو را انتخاب کنید و به نحوی که چهره شما مشابه آنچه در قسمت سلفی گفته شد در مرکز صفحه باشد این متن را بخوانید. توجه داشته باشید که محیط ضبط صدا باید کاملا آرام و صدای شما واضح باشد.

 

۱۹- در مرحله بعد پیش نمایش تمام داده‌های شما ارائه می ‌شود. در صورت تایید این اطلاعات گزینه «تایید اطلاعات» را انتخاب کنید.

 

۲۰- در صورت موفقیت در ارسال و ثبت اطلاعات در سرورهای نرم افزار پیام «درخواست شما با موفقیت ثبت شد و در اسرع وقت بررسی و نتیجه از طریق پیامک به شما اعلام می شود» برای شما نمایش داده می شود.

 

صدور مجوز احراز هویت الکترونیکی کارگزاری‌ها

چند نکته مهم در رابطه با احراز هویت غیر حضوری

فرآیند احراز هویت غیرحضوری با توجه به مجوزهای دریافتی از مراجع ذی صلاح و مطابق تعرفه‌های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می‌گیرد که شامل استعلام تصویر و اطلاعات موجود در پایگاه‌های مربوطه از قبیل سازمان ثبت احوال کشور و راستی آزمایی آن‌ها هست.

احراز هویت غیرحضوری برای هر کد ملی صرفا یک مرتبه امکان پذیر است.

فرایند بارگذاری ویدیو سلفی مجهز به الگوریتم های تشخیص زنده بودن تصویر و تشخیص چهره هست.

با عنایت به دقت زیرساخت ها و سامانه مربوطه، چنانچه فرآیند احراز هویت غیرحضوری به دلیل عدم احراز مطابقت تصویر اخذ شده با تصویر موجود در سازمان ثبت احوال کشور تکمیل نگردد، در این حالت احراز هویت غیرحضوری امکان پذیر نبوده و جهت احراز هویت باید به یکی از مراکز احراز هویت مراجعه نمایید.

احراز هویت غیرحضوری صرفاً برای شخص ایرانی اصیل و بالای ۱۸ سال قابل انجام بوده و برای نمایندگی از قبیل ولی، قیم، وکیل و … صرفاً احراز هویت حضوری قابل انجام هست.

دسترسی به این بخش صرفاً از داخل کشور و برای کاربران داخلی مجاز است.

در صورت عدم موفقیت احراز هویت غیرحضوری، مبلغ پرداخت شده عودت نمی‌گردد.

ورود به سامانه جهت احراز هویت غیرحضوری به منزله آگاهی و پذیرفتن کامل کلیه شرایط، قوانین و مقررات بازار سرمایه هست.

رعایت پوشش موجه و حجاب اسلامی برای کلیه احراز شوندگان الزامی است و در صورت تخلف قطعاً از سوی مرجع احراز هویت غیرحضوری مردود خواهد شد.

در اخذ تصویر و ویدئو، پس زمینه ساده و نور مناسب ضروری است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار