مبارزه با قاچاق کالا، لازمه جهش تولید-راهبرد معاصر
آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

مبارزه با قاچاق کالا، لازمه جهش تولید

آلبرت بغزیان: مبارزه با قاچاق هیچ راهی به غیر از اراده دولت برای مبارزه و مقابله با قاچاقچیان ندارد. هنگامی که وزارت اقتصاد خود را به خواب بزند یا نهادهای نظارتی مسئولیت چنین مواردی را گردن نگیرند، آیا نمی توان گفت در سالی که جهش تولید نامیده شده این نهادها به مطالبه رهبر توجهی نداشته اند؟ آیا نمی توان گفت این نهادها به تولید داخلی با شدت ضربه می زنند و با دلار حتی ٢۵ هزار تومانی هم کالایی وارد می کنند که از تولید داخل به صرفه تر است؟! مثل پوشاک و لوازم خانگی.
آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 31
کد خبر: ۵۶۹۵۹

مبارزه با قاچاق کالا، لازمه جهش تولید

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با الهام از مطالبه مقام معظم رهبری در مبارزه با قاچاق کالا گفت: اولین موضوعی که در مساله قاچاق کالا به کشور از سوی مسوولین باید پذیرفته شود این است که آیا در کشور اصلا  قاچاقی وجود دارد یا خیر؟ چرا که برخی مسوولین به گونه ای رفتار می کنند که گویی اصلا قاچاقی وجود ندارد و آمارهای قاچاق تهمت یا افتراست!

 

وی در این باره افزود: اگر از وزارت اقتصاد و گمرک بپرسیم که کالاهای قاچاقی که وارد کشور می شود آیا از  گمرکات و مبادی رسمی وارد می شود بلافاصله منکر اين موضوع می شوند و تاکید می کنند که هیچ کالایی بدون مجوز و به صورت غیرقانونی وارد کشور نمی‌شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح نمود : برخی مسوولان ادعا می کنند کالای قاچاق از طرف اسکله‌ها و مبادی ورودی غیر رسمی وارد کشور می شود، مبادی که ناظران وزارت اقتصاد یا گمرکات نظارت چندانی بر این مبادی ندارند. به نظر می‌رسد وسعت مرزهای دریایی و اسکله‌های دریایی در برخی مرزها منجر به قاچاق کالا می شود، اما بخش اعظم کالا از مرزهای غربی و شرقی از سمت عراق و کویت و افغانستان و پاکستان وارد کشور می شود، بنابراین می توان گفت اسکله ها و مناطق مرزی دریایی به شدت رهاست که نمی توان آمار روشنی از آن در قاچاق کالا به کشور عنوان کرد.

 

آلبرت بغزیان گفت: به هر حال اگر قرار بر کنترل مرزها آن هم دریایی باشد، نیازمند وجود گشت دریایی و بالگرد هستیم، مرزهای زمینی هم پلیس زمینی می خواهد تا کالای قاچاق را مشخص و شناسایی کنند. مشخص بودن مبادی ورود کالا در جلوگیری از ورود کالای قاچاق بسیار تعیین کننده و مهم است، اما به دلایلی اراده ای برای جلوگیری از قاچاق کالا به کشور وجود ندارد.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی در روز روشن از طریق مبادی رسمی کالای قاچاق را به صورت کانتینری وارد کشور می کنند، به این دلیل که قاچاق ها متعلق به برخی نهادهای دولتی و سازمان هایی است که مسوولین رده بالا در آن ذی نفوذ هستند کانتینرها باز نمی شود و به قول برخی مسوولین قاچاق کالا در ایران سازمان یافته است.

 

استاد اقتصاد با انتقاد از وزارت اقتصاد و سازمان های نظارتی گفت: وقتی می دانیم کالا به صورت قاچاق وارد کشور می شود و نمی توانیم مانع ورود کانتینرهایی شویم که کالای قاچاق را وارد کشور می‌کنند ما هم در این قاچاق و تبعات اقتصادی منفی که بر تولید تحمیل می شود شریک هستیم. وقتی مسئولان وزارت اقتصاد هم در برابر این روند کوتاه می آیند یا دچار رودربایستی می شوند عملا از خط قرمز مقام معظم رهبری عبور کردند چرا که ایشان به صراحت فرمودند: هیچ خط قرمزی برای مسئله قاچاق کالایی که مشابه آن در کشور تولید می شود یا امکان تولید دارد وجود ندارد! اما باز هم شاهد قاچاق از مرزهای زمینی و هوایی و دریایی هستیم.

 

بغزیان یک راهکار برای مبارزه با قاچاق کالا به کشور عنوان کرد و گفت: مبارزه با قاچاق هیچ راهی به غیر از اراده دولت برای مبارزه و مقابله با قاچاقچیان از هر نهاد و وزارت خانه ای ندارد. هنگامی که وزارت اقتصاد خود را به خواب بزند یا نهادهای نظارتی مسئولیت چنین مواردی را گردن نگیرند، آیا نمی توان گفت در سالی که جهش تولید نامیده شده این نهادها به مطالبه رهبر توجهی نداشته اند؟ آیا نمی توان گفت این نهادها به تولید داخلی با شدت ضربه می زنند و با دلار حتی ٢۵ هزار تومانی هم کالایی وارد می کنند که از تولید داخل به صرفه تر است؟! مثل پوشاک و لوازم خانگی. به هر حال باید ابزار اراده برای مقابله با واردات کالاهای قاچاق در نظر گرفته شود ضمن اینکه تقویت تولید داخلی هم بسیار حائز اهمیت است. باید قبول کنیم وقتی تولید ایرانی کیفیت ندارد یا به انبوه نمی رسد آن هم تولید با کیفیت، و به اندازه کافی نمی تواند بازار داخلی را پوشش دهد، به صورت رسمی یا به صورت غیر رسمی کالای قاچاق وارد کشور می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این زمینه توضیح داد: به هر حال دولت باید با حمایت از تولیدکننده حضور وی را در بازار رقابتی ممکن پذیر کند و تولید کننده هم برای افزایش کیفیت کالای خود تلاش کند نه مثل صنعت خودرو که با تمام حمایت های صورت گرفته پراید ٢٠ میلیون تومانی ۱۱۰ میلیون تومان به مصرف کننده ایرانی فروخته می شود! به هر حال تا زمانی که برای این موضوع مهم اراده ای نباشد نمی توانیم مطالبه رهبر معظم انقلاب را در بحث مبارزه با ورود کالای قاچاق به داخل کشور حل کنیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار