به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری در ۹ اردیبهشت ماه مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، به مشمولان این سهام این فرصت داده شد تا مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم را برای سهام خود انتخاب کنند. پس از آن و در ۶ خردادماه امکان فروش ۳۰ درصد از این سهام و همچنین در ۱۹ مردادماه امکان فروش ۳۰ درصد دیگر، یعنی در مجموع ۶۹ درصد از سهام عدالت برای آن دسته از مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند فراهم شد.
البته افراد مستقیما اجازه فروش سهام خود را ندارند و برای فروش باید سفارش خود را نزد کارگزاری یا بانک ثبت کنند. در نهایت کارگزاریها بنا به تشخیص خودشان (درمورد زمان و قیمت) اقدام به فروش سهام کرده و وجه حاصل از فروش را به حساب سهامدار واریز میکنند.
این فرآیند درحالی باید طی شود که همچنان صدای اعتراض بسیاری از سهامداران درمورد عدم واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالتشان به گوش میرسد. صدای اعتراض این افراد تا حدی بالا رفت که فرهاد دژپسند-وزیر امور اقتصاد و دارایی- از فروشندگان سهام عدالت خواست چنانچه با تأخیر غیرمعمول در واریز مبلغ حاصل از فروش سهام عدالتشان مواجه شدند، مشکل خود را در بخش ارتباط مستقیم با وزیر امور اقتصادی و دارایی که در پورتال این وزارتخانه به نشانی mefa.gov.ir تعبیه شده است، برای پیگیری واحد ارتباطات مردمی این مرکز با درج مشخصات فردی، شماره تماس و کد هویت ملی مطرح کنند.
علاوه بر این، فروشندگان سهام عدالت پس از طرح مشکل خود در پورتال این وزارتخانه، برای آگاهی از نتیجه درخواست مطروحه در پورتال این وزارتخانه، میتوانند با شماره تلفن ۳۳۹۶۷۳۰۰- ۰۲۱ تماس بگیرند.
این مباحث درحالی مطرح شده است که همچنان بسیاری از مخاطبان ایسنا در تماس با این خبرگزاری اعتراض خود را ابراز کرده و بر این موضوع تاکید کردهاند که بین یک تا سه ماه است که سفارش فروش خود را نزد بانکها یا کارگزاریها ثبت کردهاند اما پولی به حسابشان واریز نشده است.
البته این فقط یک روی ماجرا است و روی دیگر این سکه از گله دیگر سهامداران درمورد نحوه فروش سهام عدالت حکایت دارد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که یکی از دلایل نزول اخیر شاخص کل بورس نحوه فروش سهام عدالت و رقابت کارگزاریها در فروش سهام عدالت بوده است که در نهایت باعث کاهش ارزش سهام عدالت نیز شد.
هرچند ممکن است بسیاری از فروشندگان پول خود را دریافت کرده باشند اما انتظار میرود سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت و شرکت سپردهگذاری مرکزی پاسخگوی مطالبه مردم باشند.
تنها پاسخ شرکت سپردهگذاری مرکزی درمورد این ماجرا مربوط به ۱۹ تیرماه است که اعلام کرد با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت به صورت حضوری و الکترونیکی در بازار سرمایه احراز هویت نشدهاند و تنها از طریق ارائه شماره شبای بانکی و تلفن همراه به نام خود احراز هویت آنها انجام شده است، لذا هموطنان و مشمولانی که اطلاعات هویتی آنها با کوچکترین مشکلی روبهرو بوده از مرحله سفارش گیری حذف شدهاند؛ بنابراین سفارش فروش تعدادی از مشمولان سهام عدالت به دلیل نقایص فوق کنسل شده و سهام آنها اصلا به فروش نرفته تا پول آن را دریافت کنند، زیرا برای بانک، کارگزاری و شرکت سپردهگذاری مرکزی باید مسجل شود که درخواست فروش سهام عدالت حتماً از سوی سهامداران وارد سامانهها شده است نه شخص دیگر.
منبع: ایسنا