اهانت به ساحت پیامبر (ص)؛ روایتی از آزادی بیان وارونه-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ بین المللی و استاد دانشگاه

اهانت به ساحت پیامبر (ص)؛ روایتی از آزادی بیان وارونه

آنچه که امروز به نام آزادی بیان اتفاق افتاده و در این قالب قرآن سوخته می‌شود و به ساحت مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اهانت می شود متاسفانه دقیقاً خلافِ اسناد ناظر به آزادی است، آزادی بیان و عقیده ای که نباید سبب آزادی اهانت به دیگران شود. بند ۲ ماده ۲۰ میثاق بین المللی حقوق مدنی سیاسی تاکید دارد که آزادی حق است، منتها هر گونه فعل و رفتاری که موجب نفرت افکنی نژادی ملی و مذهبی شود ممنوع است و نباید به این نقطه برسد.
یحیی جهانگیری سهروردی؛ مبلغ بین المللی و استاد دانشگاه
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 13
کد خبر: ۵۸۶۶۷

«اهانت به ساحت پیامیر (ص)؛ روایتی از آزادی بیان وارونه

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ افراطی گری و اهانت به مقدسات سایر مذاهب همانند قرآن سوزی یا اهانت به پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در دنیای غرب هم با کنش‌های مخالفی رو به رو شد. واکنش های غیر مسلمانان در غرب به تداوم و لجاجت بر سر اینگونه رفتارهای ضد انساني و اخلاقی و عناد ورزی نشان دهنده طرد شدن افراطی گرایانی که به انحاء مختلف تلاش می کنند علیه اسلام وارد عمل شوند است. امروزه افراط گرایی زخمی بر دل و جان اخلاق، دین و معنویت وارد کرده که به اشکال مختلف خود را در سطح جهان نشان می دهد، گاه در جهان اسلام با داعش ظهور می‌کند و گاه در جهان غرب با قرآن سوزی و اهانت به ساحت آخرین پیامبر خدا.


بی تردید چنین حرکت های خبیث و سخیفی را نبايد به پای نزاع بین اسلام یا مسیحیت گذاشت بلکه مساله رادیکالیزم افراطی است که بدون شناخت ادیان اتفاق می افتد. لذا جای آن است که دردمندان برخيزند تا برای حل این مشکل که امنیت و صلح را از جهان گرفته‌ امروز به گفت و گو بنشینیم همدیگر را بشناسیم تا جهالت ها سبب نشود بغض ها بر سر هم آوار شود و شاهد رفتارها و حرکات مذموم و غیر اخلاقی و غیر انسانی باشیم.


واکنش های مردم در جهان غرب نشان داد آنها هم مایل به انجام چنین افعال و اعمالی در کشور و شهر خود نیستند و نگران چنین رفتارهای غیر عقلانی هستند، به همین سبب دولت سوئد مانع این کار شد و اجازه نداد و عده ای رادیکال که اتفاقا در اقلیت به سر می برند به جای گفت و گو و فهم درست ادیان، به مقدسات سایر ادیان مثل مقدسات اسلامی اهانت کنند.

 

آنچه برخی در جهان غرب از آن به عنوان آزادی بیان همان اسناد بین المللی که بر داشتن آزادی بیان تاکید می کند، اشاره دارند این نکته را برجسته کرده است که اگر حدود همین آزادی بیان رعایت نشود خود مساله و اصل آزادی را نابود می کند اگر آزادی بدون ترمز باشد، آزادی دیگران سلب می شود. وقتی می گويم حق مالکیت است، یعنی مالکیت سهم‌ خودت است اما به این معنا نیست که نمی توانیم مالکیت دیگران را سلب کنیم چرا که با حق مالکیت در تعارض است.


وقتی از حق آزادی انسان سخن گفته می شود به معنای آزادی انسان است، اما آزادی انسان نباید منجر به تهدید دیگران شود آزادی بیان و عقیده دیگران نباید آزادی بیان و عقیده سایر افراد جامعه را محدود کند به همین خاطر اسناد بین المللی که بر آزادی بیان تاکید دارند به این مساله اشاره کردند که نباید آزادی دیگران محدود یا سلب شود.


آنچه که امروز به نام آزادی بیان اتفاق افتاده و در این قالب قرآن سوخته می‌شود و به ساحت مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اهانت می شود متاسفانه دقیقاً خلافِ اسناد ناظر به آزادی است، آزادی بیان و عقیده ای که نباید سبب آزادی اهانت به دیگران شود. بند ۲ ماده ۲۰ میثاق بین المللی حقوق مدنی سیاسی تاکید دارد که آزادی حق است، منتها هر گونه فعل و رفتاری که موجب نفرت افکنی نژادی ملی و مذهبی شود ممنوع است و نباید به این نقطه برسد. به دلیل همین اسناد بین المللی است که انگلستان در دو دهه گذشته قانونا توهین به مقدسات را ممنوع اعلام کرده است هرچند در عمل این قانون را محدود به دین خاصی کرده اند اما دغدغه مهمی که در همه ی دنیا باید دنبال شود جلوگیری از توهین به مقدسات است.در بند ۲۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر هم بر این مساله تاکید شده که آزادی ها هم باید مختصات اخلاقی و نظم عمومی را رعایت کند، آزادی نباید سبب از بین رفتن اخلاقیات و نابود نظم عمومی شود. در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده که نباید آزادی ها موجب مزاحمت دیگران شود بنابراین توهین به قرآن و مقدسات دیگران دقیقاً ایجاد مزاحمت برای دیگران و نابود کردن اخلاق عمومی و جریان نظم عمومی است.
حقوق بین المللی تاکید دارد آزادی انسان ها نباید احترام به حقوق دیگران را نادیده بگیرد این مساله هم در کنار موضوع نظم عمومی و اخلاق عمومی لازم الاجراست، این امر ثابت می‌کند که به توجه به حقوق دیگران و مقدسات عنوان یک مسئله مهم در دنبا شناخته شده و به طور رسمی اعلام شده است، حتی در آمریکا هم توهین به مقدسات ممنوع است. حتی آنهایی که دغدغه آزادی دارند تلاش می کنند که مبادا آزادی موجب سلب آزادی و یا ایجاد تنفر و ترغیب کینه ورزی بین دیگران شود.


نکته ی مهمی که ما باید بدان توجه کنیم استفاده از ظرفیت‌های نهادهای بین المللی است تا مانع بروز اتفاقاتی اینچنینی شوند. متاسفانه این اتفاقات دائما در حال تکرار است، هر چند ما در داخل مواضع رسانه‌ای می‌گیریم اما پیشنهاد می‌کنم کار خوب این است که ی از ظرفیت‌های نهادهای بین‌المللی برای محکومیت و ممنوعیت اهانت به مقدسات اسلام استفاده شود، چرا که نباید پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم را پیامبر خودمان بدانیم، بلکه حضرت محمد صلی الله علیه و آله پیامبر اسلام و آخرین رسول خدا برای همه مردم جهان است، پیام حضرت محمد به تمام جهانیان این است که با اخلاق باید زندگی کرد. امروز همه انسان‌ها باید یاد بگیرند که پیامبر اسلام، پیام اخلاقی و انسانی را برای بشر به ارمغان آورد، بنابراین بنده بر این باورم که ما هم کم در این مساله مقصر نیستیم چرا که سعی نکردیم حضرت محمد مصطفی را پیامبر خود معرفی کنیم در حالی که ایشان را باید پیامبر همه دنیا به مردم به دنیا معرفی می کردیم.


اینکه نتوانستیم درباره کتاب و فیلم نفیس تولید کنیم و چهره بلند ایشان را به دنیا معرفی کنیم مقصر هستیم. امروزه متاسفانه چهره پیامبر را برخی تفکرات غلط به گونه ی دیگری به دنیا معرفی می کنند ، تفکرات غلطی که برخی جریان های رادیکال به دنیا معرفی کردند بسیار خطرناک است لذا امروز جا دارد ما ورژن اسلام ناب با چهره واقعی پیامبر اسلام را به دنیا معرفی کنیم. مطمئنا با نهادینه سازی این فرهنگ کار انجام خواهد شد، ضمن اینکه علاوه بر نهادینه سازی شخصیت والای آن عزیز جان و جان جهان در عرصه بین المللی از ظرفیت نهادهای بین المللی نیز برای معرفی شخصیت با ارزش پیامبر اسلام به همه انسانها بنحو احسن استفاده کنیم.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار