به گزارش راهبرد معاصر؛ جزییات دریافت الکترونیکی تایر و لاستیک در سامانه جامع تجارت را در ادامه خبر برایتان توضیح داده ایم تا برای ثبت نام و دریافت الکترونیکی تایر دولتی مشکلی نداشته باشید.علیرغم اینکه در سال گذشته واردات تایر با ارز دولتی 4200 تومانی صورت می گرفت، اما با ورود دلالان به این بازار و سودجویی عده ای قیمت تایر و لاستیک به ویژه تایر خودروهای سنگین به یکباره بالا رفت و دولتی ها برای کنترل بازار تصمیم گرفتند تا با راه اندازی درگاه دریافت الکترونیکی در سامانه جامع تجارت راه اندازی شد. در ادامه نحوه ثبت نام و دریافت الکترونیکی تایر و لاستیک در سامانه جامع تجارت را توضیح دادیم.
سامانه صدور حواله تایر برای آن دسته از متقاضیانی است که فاقد کارت هوشمند ناوگان حمل برون شهری از سازمان راهداری و فاقد پروانه فعالیت درون شهری از شهرداری ها و دهیاری ها می باشند.
لازم به ذکر است ناوگان دارای کارت هوشمند می توانند با مراجعه به پایانه ها و سازمان راهداری منطقه خود نسبت به اخذ حواله اقدام نمایند.
همچنین ناوگان دارای پروانه فعالیت درون شهری می بایست با مراجعه به سامانه www.utcms.ir نسبت به اخذ و صدور حواله اقدام نمایند.
• در صورتی که حواله منقضی شود تا زمان تخصیص سهمیه جدید، حواله ای به ناوگان تعلق نمی گیرد.
• مسئولیت انتخاب اشتباه سایز تایر بر عهده متقاضی است و در صورت اثبات این امر متقاضی از سهمیه مراحل بعد محروم می شود.
• در صورتی که عامل فروش بخواهد برای مشتری خود حواله صادر کند باید از مشتری بخواهد که مشخصات خود و ناوگان را در این سامانه وارد کند و پس از صدور حواله، عامل می تواند بعد از ثبت اطلاعات حواله و فروش تایر در سامانه جامع تجارت (www.ntsw.ir) اقدام به تحویل کالا نماید.
• در صورتی که عامل بدون ثبت فروش، تایر را به متقاضی تحویل دهد مسئولیت عدم اعتبار حواله با عامل است.
مجری طرح توزیع سیستمی تایر وزارت صمت با اشاره به نحوه تخصیص حواله تایر سنگین به رانندگان گفت: مکانیزم صدور حواله تایر در حوزه برون شهری به میزان عملکرد خودرو بستگی دارد که از طریق بررسی سیستمی بارنامهها و پیمایش جادهای آنها احصاء شده و مشخص میشود که افراد در چه زمانی میتوانند حوالههای بعدی خود را دریافت کنند.
وی در ادامه افزود: در حوزه درون شهری نیز رانندگان ناوگان حمل و نقل پس از اخذ مجوزهای لازم از جمله پروانه فعالیت درونشهری می توانند با مراجع به سایتhttps://utcms.ir و ثبت نام اولیه، متناسب با کارکرد خودرو خود، به صورت آنلاین اقدام به انتخاب تایر و دریافت حواله کنند.
جمشیدی با اشاره به گروه سومی از رانندگان ناوگان سنگین که بنا به هر دلیلی در هیچیک از سامانههای حمل درون شهری و برونشهری فعالیت نمیکنند، افزود: با توجه به اینکه فرآیند توزیع تایر سنگین کاملاً سیستمی است، لذا حتماً میبایست برای این دسته از رانندگان نیز از سوی وزارت صمت تدبیری اندیشیده میشد، به همین دلیل علاوه بر سامانه سازمان راهداری و سامانه حمل و نقل درون شهری وزارت کشور، درگاه سومی برای این افراد ایجاد شد.
وی با بیان اینکه این درگاه جدید از امروز بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار داشت: رانندگانی که تاکنون بنا به هر دلیلی امکان دریافت حواله تایر از دو درگاه قبلی را نداشتند، میبایست در این درگاه ثبت نام نمایند و بعد از آن، شرایط این افراد توسط سامانه بررسی میشود و در صورتیکه واجد شرایط دریافت لاستیک باشند، میتوانند حواله تایر دریافت کرده و پس از تحویل آن به عامل فروش و ثبت آن در سامانه تایر مربوطه را دریافت کنند.
جمشیدی با اشاره به کمبود برخی از مدلهای تایر سنگین با وجود سیستمی شدن فرآیند توزیع این محصول، افزود: در برخی از مدلها مانند مدل 1224 که در خودروهای سنگین کفی و تریلی مورد استفاده قرار میگیرد، محصولات تولید داخل هماکنون در بازار به میزان کافی موجود است اما با توجه به اینکه قیمت تمامشده برندهای داخلی تقریباً نزدیک به برندهای باکیفیت اروپایی است، رانندگان تمایلی به خرید لاستیک تولید داخل ندارند.
وی با اشاره به علت افزایش قیمت تمام شده تولیدات داخلی افزود: لاستیک وارداتی تماماً با ارز یارانهای 4200 تومانی وارد میشود؛ درحالیکه شرکتهای تولید داخل صرفاً مواد اولیه خود را با ارز یارانهای وارد میکنند و سایر هزینههای تولیدشان با ارز آزاد در حال انجام است.
وی با اشاره به کمبود تایرهای کامیونتی، مینیبوسی و خاوری که به تایرهای رینگ 16 معروف هستند، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل بحران بوجود آمده در حوزه حمل و نقل در سال 97، تا مدتها ثبت سفارش و واردات به برخی مدلهای پرمصرف مانند 315، 385 و بعضاً 1224 معطوف شده بود و به نوعی از واردات این مدل لاستیک غفلت شد. علاوه بر این، تایرهای رینگ 16 تولید داخل هنوز مشمول طرح توزیع سیستمی تایر نشدهاند و زنجیره توزیع آن شفاف نیست؛ به همین دلیل در توزیع آنها با احتکار، گرانفروشی و بازار سیاه روبرو هستیم.
جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: با تاکید وزارت صنعت، مقرر شد در هفتههای آتی تولیدکنندگان داخلی نیز تایرهای رینگ 16 به بالای خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و از این پس وزارت صنعت میتواند مانند سایر مدلهای تایر که تاکنون در سامانه جامع تجارت ثبت میشدند، درخصوص این نوع تایر نیز قاعدهگذاری و اعمال سیاست کند، بدین ترتیب میتوان امیدوار بود مشکل تایرهای خاوری و مینیبوسی نیز بطور کامل مرتفع گردد
ایجاد سامانه جدید برای رانندگانی که تا کنون امکان دریافت حواله تایر نداشتند