به گزارش راهبرد معاصر سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگویی اعلام کرد: شرط نداشتن پلاک فعال در خانواده که مشکلاتی برای برخی از متقاضیان ایجاد کرده بود، برداشته شد که میتواند خبر خوش برای خریداران خودرو باشد.
او ادامه میدهد تنها ملاک در این زمینه نداشتن پلاک فعال برای فرد متقاضی شرکت در طرح فروش فوقالعاده خواهد بود. معمارباشی که به تشریح مصوبات کمیته خودرو پرداخته اظهار کرده است: در طرح فروش فوقالعاده آتی خودروسازان، متقاضیان باید ۱۰ درصد قیمت رسمی خودروی موردنظر را هنگام ثبتنام پرداخت کنند.
معمارباشی درباره نحوه پرداخت ۱۰ درصد قیمت رسمی خودرو از سوی متقاضی در هنگام ثبتنام، میگوید این مبلغ باید در هنگام ثبتنام بهحساب واسطی که توسط شرکتهای خودروساز اعلام میشود، واریز شود.
این مقام وزارت صنعت ادامه میدهد: این ۱۰ درصد مبلغ خودرو از زمان ثبتنام تا زمان اعلام منتخبان قرعهکشی در حساب واسط، در یک حساب بانکی به اسم فرد متقاضی خواهد ماند و در صورت عدم برنده شدن متقاضی در قرعهکشی، این مبلغ که در حساب فرد بلوکهشده بود، قابلبرداشت خواهد شد که این هم میتواند خبر خوش برای خریداران خودرو باشد.
اما تغییر سوم ایجادشده درباره نحوه برگزاری فروشهای فوقالعاده خودروسازان است. پیشتر جعفر سرقینی سرپرست وزارت صمت در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرده بود که مدیران خودروساز برای ایجاد آرامش در بازار موظف شدند تا پایان سال جاری تعداد ۱۵۲ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را در قالب طرحهای فروش فوقالعاده به متقاضیان عرضه کنند.
بعد از اظهارات سرقینی نحوه تقسیم این ۱۵۲ هزار خودرو میان دو خودروساز بزرگ کشور مشخص شد.
تعهد ایران خودروییها از این تعداد خودرو ۱۱۰ هزار دستگاه بود و وزارت صمت تولید و عرضه ۴۲ هزار دستگاه خودرو را به مدیران خودروسازی سایپا تکلیف کرد.
اگر تکلیف تولید و عرضه ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو از سوی سیاستگذار کلان به مدیران شرکتهای خودروساز را با تقسیمبندی یادشده قطعی بدانیم آنگاه با یک حساب سرانگشتی مشخص میشود که غول آبی جاده مخصوص باید بهطور ماهانه ۱۸ هزار و ۳۳۴ دستگاه از انواع محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود را در قالب طرحهای فروش فوقالعاده خود عرضه کند.
غول نارنجی جاده مخصوص نیز با توجه به تعهد ۴۲ هزار دستگاهی خود باید ماهانه ۷ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را در معرض انتخاب متقاضیان طرحهای فروش فوقالعاده خود قرار دهد.
البته آنطور که معمارباشی میگوید بر اساس مصوبه کمیته خودرو شرکتهای خودروساز موظف هستند هر دو هفته یکبار طرح فروش فوقالعاده خود را برگزار کنند.
اظهارات معمارباشی در شرایطی است که وی مشخص نکرده برگزاری فروش فوقالعاده آیا منوط به اتمام تعهدات فروش قبلی است یا خیر؟ در اولین فروش فوقالعاده که در خردادماه سال جاری کلید خورد وزارت صمت اعلام کرد که برگزاری هر فروشی منوط به اتمام تعهدات فروش قبلی است.
بر همین اساس است که ایرانخودرو تاکنون سه فروش فوقالعاده برگزار کرده حالآنکه سایپا به همان اولین فروش خود اکتفا کرده است.
حال این سؤال مطرح است که وزارت صمت الزام فروش هر دو هفته یکبار را با در نظر گرفتن اتمام تعهدات اجباری کرده یا مجوزها از قبل صادرشده و این وزارتخانه تنها در انتظار پایان دو هفته است تا خودروسازان فروش دیگری را آغاز کنند.
دنیای اقتصاد
خودتون میفهمید چه خبری میزنید
وقتی پول نباشه با چی میشه خرید؟
خیلی جالبه ، کار به کجا رسیده
ذلت شرکت در قرعه کشی و بلوکه شدن پول ملت و .... رو خبر خوش مینامند ، کار را به کاردان بسپارید لطفا
من که پراید مدل ۸۳ داریم چرا نباید تو قرعه کشی شرکت کنم لطفا یه شرط اضافه کنین که ما که ماشین فرسوده داریم بتونیم تو قرعه کشی شرکت کنیم
درمورد پیش فروش یه ساله ایران خودرو مابقی مبلغ به روز حساب میشه یا نه
بهتره در بکار بردن عباراتتون در تمجید و اکرام این دو دستگاه زباله ساز تجدیدنظر کنید. غوک بگید بهتره گمونم
آدم در جهنم هم باید پارتی داشته باشه
من موندم اگه عرضه از تقاضا خیلی کمتره پس این همه خودرو صفر جلوی نمایشگاها از کجا میاد؟؟؟ جلوی این مافیای بازار خودرو هم باید گرفته بشه ،
واقعا چه دستهایی پشت برده هست که این خودرو های صفر چطوری سر از نمایشگاهها درمیارن و با قیمت نجومی بازار عرضه میشن !!!؟؟؟