حتی 1% از قبایل یمن هم با منصور هادی نیستند-راهبرد معاصر

حتی 1% از قبایل یمن هم با منصور هادی نیستند

شیخ یکی از قبایل یمنی در گفتگوی اختصاصی با راهبرد معاصر، از نگاه قبایل یمنی به بحران کشورشان می گوید و معتقد است که قبایل بیشتر به انصارالله گرایش دارند تا ائتلاف سعودی و منصور هادی.
شیخ عبدالملک؛ بزرگ قبیله المآخذی یمن
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 03
کد خبر: ۶۰۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ یمن، این فقیرترین کشور جهان عرب، اکنون نزدیک به چهار سال از حصر و قحطی و بیماری های واگیر را می گذراند. ائتلاف سعودی، با حمله این کشور، موارد متعددی از نقض فاحش حقوق بشر به صورت دسته جمعی را به نمایش گذاشته اما از سوی هیچ یک از قدرت های بین المللی و منطقه ای، آن طور که باید و شاید مورد مواخذه قرار نگرفته است. اکنون، یمن هم به آوردگاهی برای مقابله با محور مقاومت تبدیل شده و دو محور دیگر منطقه، یعنی ریاض و آنکارا، به دنبال آن بودند که سهم خود را از آب گل آلود این کشور شکار کنند.

 

شکی نیست که در این آشوبناک فقیر، قبایل نقش مهمی ایفا می کنند. بسیاری چنین تحلیل می کنند که سرنوشت بازی های سیاسی و حتی نظامی در یمن، در اختیار قبایل است. از این رو، آگاهی از نگاه قبایل به جنگ و بازیگران فعال در آن، می تواند به تحلیل درست از اوضاع یمن کمک بزرگی برساند. در همین رابطه با شیخ عبدالملک المآخذی، یکی از شیوخ قبایل یمن گفتگویی داشتیم و از وی در مورد انصارالله، منصور هادی و نگاه قبایل کشورش به ائتلاف سعودی پرسیدیم. در ادامه، گفتگوی اختصاصی شیخ عبدالملک المآخذی با راهبرد معاصر را می خوانید.

 

 

جناب شیخ عبدالملک المآخذی، در ماه های گذشته شاهد بودیم که سفر برخی افراد که ادعا می شده از شیوخ قبایل صعده، خاستگاه انصارالله در یمن، به ریاض و بیعت آن ها با ائتلاف سعودی، از سوی رسانه های وابسته به محور ریاض بازتاب گسترده ای یافت. نظر شما به عنوان شیخ یکی از قبایل یمنی چیست؟

 

من که شیوخ قبایل یمنی هستم هرگز تا آن موقع، آن ها را ندیده بودم و فکر هم نمی کنم برای صعده باشند. حتی اگر برخی از آن ها از صعده باشند، در یمن مرسوم است که هر شیخ در یمن تنها قوم و خویش خود را پشت سر دارد؛ بنابراین نمی توان آن ها را نماینده مردم اهالی صعده دانست. اگر تمامی قبایل یمنی در صعده ضد انصارالله بودند، اصلا این سازمان ایجاد نمی شد.

 

این افراد احتمالا از مزدوران سیاسی عربستان هستند که حالا می خواهند برای ریاض خوراک رسانه ای جور کنند هرچند که دستشان نزد ملت یمن، شیوخ قبایل و اهالی واقعی صعده رو شده است. عربستان قصد دارد با انتشار چنین اکاذیبی القا کند که مشایخ آزادگان به مشایخ سازشگر پیوسته اند. آن چه که ریاض از آن غافل شده این است که اگر در میان مشایخ 10 مزدور پیدا شود، هزاران آزاده هم وجود دارند.

 

 

 

چه میزان از قدرت سیاسی یمن را در اختیار قبایل این کشور می دانید؟ آیا دولت قدرت بیشتری دارد یا قبایل؟

 

قبایل در یمن، محور سیاست هستند. یمن یعنی قبایل. دولت ها نمی توانند بدون موافقت قبایل دوام بیاورند و همیشه رقابت های سیاسی برای جلب رضایت قبایل وجود داشته است.

 

 

 

بزرگترین قبایل متحد با انصارلله کدامند؟

 

قبایل یمنی عمدتا در اتحاد با انصارالله هستند به ویژه قبایل شمالی که تقریبا همگی در اتحاد با انصارالله بوده و هستند.

 

 

در خصوص منصور هادی چطور؟ کدام قبایل با وی متحدند؟

 

منصور هادی را یک بازیگر مستقل نمی بینم. او مهره عربستان است. در یمن هیچ قبیله ای نیست مگر این که از تجاوز ائتلاف سعودی ضربه خورده باشد. هیچ قبیله، قریه، شهر، یا گوشه ای نیست که شهیدی در نتیجه حملات هوایی نداده باشد. هر شهیدی که تقدیم می شود، ده ها تن از هم قبیله ای هایش به دشمنان عربستان تبدیل می شوند.

بر این اساس، من چندان شانسی برای وجود یک قبیله متحد بزرگ برای منصور هادی نمی بینیم. حتی گمان نمی کنم که 1% قبایل هم با او متحد باشند.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده