کاهش شاخص بورس چه پیامدهایی برای اقتصاد کشور در بر دارد؟-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» ابوالقاسم حکیمیان، کارشناس بازار سرمایه

کاهش شاخص بورس چه پیامدهایی برای اقتصاد کشور در بر دارد؟

ابوالقاسم حکیمیان: در شرایطی که باید نقدینگی موجود به یک بازار مطمئن برای رونق تولید هدایت می شد، افت بورس یک بار دیگر به خروج نقدینگی از بازار سرمایه کمک کرد لذا سرمایه ها و نقدینگی ها از این بازار به آن بازار دست به دست می شوند. در وضعیت کنونی که نقدینگی عامل مهمی در افزایش تورم است، حمایت دولت از بورس عامل مهمی در  ثبات بازار به شمار می رود.
ابوالقاسم حکیمیان؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 28
کد خبر: ۶۰۶۳۸

ریزش بورش چه پیامدهایی برای اقتصاد کشور در بر داشت؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ خاصیت بازار سرمایه فراز و فرود است. هیچ بازار سرمایه ای در دنیا دستوری اداره نمی شود، چرا که ریزش و صعود بخشی از بازار سرمایه به شمار می رود. سقوط و ریزش بازار سرمایه از نیمه مرداد ماه سال جاری همانند صعود و روند افزایشی غیر قابل قبولی که از ابتدای سال آغاز شد، هیچ کدام به نفع بازار و اقتصاد کشور نبود. در شرایطی که باید نقدینگی موجود به یک بازار مطمئن برای رونق تولید هدایت می شد، افت بورس یک بار دیگر به خروج نقدینگی از بازار سرمایه کمک کرد لذا سرمایه ها و نقدینگی ها از این بازار به آن بازار دست به دست می شوند. در وضعیت کنونی که نقدینگی عامل مهمی در افزایش تورم است، حمایت دولت از بورس عامل مهمی در  ثبات بازار به شمار می رود.

 

حمايت از بورس در شرایط کنونی حمایت از اقتصاد به شمار می رود، این حمایت در اشکال مختلف می‌تواند باعث رونق بورس، بازگشت سرمایه ها و کاهش نرخ دلار و سکه در بازارهای دلالی شود.

 

اگر مجموعه نظام و حاکمیت حمایت از بورس را با اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی، یا ورود مستقیم بانک ها برای سرمایه گذاری در بورس صلاح ببیند، بورس بازار خوبی برای جمع آوری نقدینگی و هدایت صحیح آنها به سمت تولید است.

 

رساندن بازار سرمایه به وضعیت ثبات نیازمند مدیریت مطلوبی است که همه ی زوایای لازم در این امر مهم که به شدت برای اقتصاد لازم و مفید است در نظر گرفته شود. با جرأت می توان گفت هیچ بازاری در ایران در وضعیت طبیعی و ثبات به سر نمی برد، بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما ثبات در  بازار سرمایه یک اولویت مهم برای جذب نقدینگی های سرگردان جامعه است. ورود بانک ها به بازار  سرمایه در حال حاضر از این جهت قابل تامل و تحمل است که با خرید بانک‌ها و ایجاد تقاضا  بازار را به ثبات برسانند.

 

 بانک ها هر چند از شرکت های خود در بورس حمایت می کنند اما در  شرایط کنونی ورود بانک‌ها به بازار به نفع بازار سرمایه است، به این دلیل که منجر به کاهش  التهاب بازار می شوند. با بالا رفتن تقاضا و کاهش عرضه و ایجاد تعادل، بازار سرمایه به بازار خوبی برای جذب نقدینگی تبدیل می شود، لذا شاهد ایجاد تعادل و ثبات در بورس خواهیم بود. در حال حاضر چاره ای غیر از ورود بانک ها و حمایت از بورس وجود ندارد، چرا که در وضعیت عادی اقتصادی ورود بانک ها به بورس به هیچ وجه مورد قبول نیست.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده