تاکتیک جدید غرب در بحران سوریه-راهبرد معاصر

تاکتیک جدید غرب در بحران سوریه

ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه ای به پیروزی ایران و روسیه در جنگ سوریه اذعان کرد و افزود: هرچند دولت بشار اسد دشمن مردم است ولی باید با آن وارد مذاکره شویم.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 18
کد خبر: ۶۱
به گزارش راهبرد معاصر؛ ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در تازه ترین اظهارات خود، به پیروزی ایران و روسیه در سوریه اعتراف و اعلام کرده که باید با بشار اسد مذاکره کرد. چندی پیش، استفان دی میستورا هم به هیئت معارضان سوری گفت که دیگر از حمایت بین المللی برخوردار نیستند. همچنین نیویورکر هم طی گزارشی از عقب نشینی واشنگتن از براندازی دولت سوریه خبر داده بود. با توجه به این تحولات به نظر می رسد اکنون غرب این را پذیرفته که بر اندازی اسد در مقطع کنونی دست نیافتنی است ولی این پذیرش به معنای انفعال برای تغییر اوضاع نیست به خصوص که در صورت حفظ مواضع کنونی، قدرت منطقه ای ایران بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین غرب در دراز مدت به دنبال تغییر اوضاع است و در این راه احتمالا گام های زیر را بر خواهد داشت.

بازسازی مناطق تحت کنترل کردها: از آن جا که در مناطق تحت کنترل کردها، امریکا و نه دولت سوریه حضور دارد، با بازسازی این مناطق، غرب می تواند الگویی برای مردم سوریه ایجاد کند تا آن ها را از دولت نزدیک به ایران جدا کند.

تفرقه میان ایران-روسیه- ترکیه: دلیل گرایش آنکارا به محور تهران-مسکو، تجهیز کردهای سوری توسط واشنگتن بوده و با توجه به اخبار رسیده، واشنگتن در حال ایجاد گروه جدیدی با نام "ارتش جدید سوریه" است تا با تکیه بر آن ها علیه دولت دمشق اقدام کند. این گام می تواند ترکیه را به آغوش امریکا بازگرداند. همزمان مسئله حفاظت از مرزهای فلسطین اشغالی، زمینه هایی را برای واگرایی میان ایران و روسیه فراهم می کند چنانچه لاوروف تاکید داشت اهداف ایران و روسیه در سوریه مشابه نیست.

تلاش برای تحبیب بشار اسد: مطرح کردن گزینه "مذاکره" با دولتی که 6 سال اتهام سرکوب و کشتار به آن زده شد، احتمالا به منظور ایجاد واگرایی میان ایران و سوریه بوده است تا با تحبیب بشار اسد، او را از محور مقاومت جدا کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار