ظهور ترامپیسم در برزیل؟!-راهبرد معاصر
حماس شهادت یحیی السنوار را تایید کرد ترامپ: دوست دارم ایران را موفق ببینم؛ فقط نباید سلاح هسته‌ای داشته باشند جلالی: موافقتنامه جامع ایران و روسیه در سفر رئیس جمهور به مسکو امضا می‌شود واشنگتن‌پست: حماس از توافق پیشنهادی بایدن حمایت می‌کرد تا اینکه نتانیاهو خواسته‌های جدیدی را مطرح کرد بیانیه مهم حزب‌الله درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی: منتظر روز‌های آینده باشید عراقچی در بدو ورود به ترکیه: اکنون در منطقه درک مشترکی وجود دارد | مسائل باید مسالمت‌آمیز حل شود وزیر خارجه ترکیه: احتمال درگیری میان تهران و تل آویو بالاست پنتاگون: هیچ نقشی در عملیات ترور یحیی سنوار نداشتیم نماینده ایران در سازمان ملل: صدام را با وضع آشفته از سوراخ زیرزمینی بیرون کشیدند | شهید سنوار در میدان نبرد، با لباس رزم و نه در مخفیگاه به مقابله با دشمن پرداخت خطیب زاده: ما برنامه نظامی هسته‌ای را دنبال نمی‌کنیم | خویشتن داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست رویترز: ترامپ در حال زمینه‌چینی برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات در صورت شکست است نامه ایران به سازمان ملل درباره اتهامات تل‌آویو علیه تهران: حمایت ایران از گروه‌های مقاومت کاملاً مطابق با حقوق بین‌الملل است روایت هاآرتص از نحوه به شهادت رسیدن «یحیی السنوار» در رفح عراقچی از قاهره به استانبول رفت ارتش اسرائیل به حالت آماده باش درآمد

ظهور ترامپیسم در برزیل؟!

انتخابات ریاست جمهوری برزیل امروز برگزار شد و براساس نتایج اعلام شده، ژایر بالسونارو معروف به ترامپ برزیل با کسب 47 درصد و فرناندو حداد با کسب 28 درصد آرا به دور دوم راه یافتند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 08
کد خبر: ۶۱۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ براساس نتایج اعلامی انتخابات ریاست جمهوری برزیل، "ژایر بالسونارو" نامزد راست افراطی انتخابات ریاست جمهوری برزیل توانست در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب 47 درصد آرا به دور دوم راه یابد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری برزیل که به "ترامپ برزیل" شهرت یافته، در مرحله دوم با " فرناندو حداد" رقیب چپ خود از حزب کارگر رقابت خواهد کرد. حداد موفق به کسب 28 درصد آرا در انتخابات مرحله نخست شده است. مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل در28 اکتبر- 6 آبان- برگزار خواهد شد.


چرایی شهرت بالسونارو به ترامپ برزیل

بالسونارو 63 ساله که سابق بر این در ارتش بوده، طولانی‌ترین دوره عضویت در کنگره برزیل (از سال 1991) را دارد. وی در مبارزات انتخاباتی وعده داد که برای مقابله با جرائم و خشونت حمل سلاح را قانونی کند و حضور پررنگی در رسانه‌های اجتماعی دارد. گاردین نیز در گزارش ۱۴ سپتامبر به قلم «دام فیلیپس» می‌نویسد "بولسونارو خود را ترامپ گرمسیری می‌نامد: «فردی حامی اسلحه، یک صلیبی ضدتشکیلاتی که می‌خواهد باتلاقی را که کشتی برزیل را در خود گرفتار کرده نجات دهد.» این نامزد ریاست‌جمهوری همچون ترامپ رسانه‌ها را به دامن زدن به اخبار جعلی متهم می‌کند و وعده داده که در برابر جرائم سختگیری کند و بارها وعده تو دهنی زدن به چین را سر داده است. او می‌گوید:«با چینی‌ها تعامل و تجارت می‌کنیم؛ اما سرزمین مان را به هیچ‌کسی واگذار نمی‌کنیم.» بولسونارو مقلدی است که تمام سخنان ترامپ را در قالب تحولات برزیل بیان می‌کند. در واقع، سخنان ترامپ را بومی‌سازی کرده و به خورد مردمانش می‌دهد."


ترامپ برزیل ۵ میلیون دنبال‌کننده در فیس‌بوک دارد. او متعهد شده که «خارجیان مداخله‌جو» را از کشور بیرون کند. او معتقد است که NGOها و خیلی‌های دیگر از انگلیس که به‌دنبال بر‌هم زدن برزیل هستند، دورانشان به پایان خواهد رسید.


علت محبوبیت بالسونارو چیست؟

طبق بررسی‌های موسسه نظرسنجی و آمار برزیل، علت اصلی محبوبیت فزاینده بولسونارو نارضایتی عمومی از فساد دستگاه سیاسی و افزایش جرم و جنایت در این کشور است. طبق آمارهای رسمی، شمار قتل‌های رخ داده در برزیل در سال ۲۰۱۷ به ۶۳۸۸۰ مورد رسیده که یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود. بولسونارو برخورد شدید با جرم و جنایت و آسان‌سازی قوانین حمل اسلحه را وعده داده است. بولسارنو در یکی از نطق‌های انتخاباتی خود گفته است: «خلافکار خوب، خلافکار مرده است.» حامیان او معتقدند اگر شهروندان عادی مسلح شوند، دیگر گروه‌های تبهکار، قاچاقچیان مواد مخدر و اراذل و اوباش نمی‌توانند امنیت شهروندان بی‌دفاع را به خطر بیاندازند.


اظهارات این نامزد راست افراطی در حمایت از بازار آزاد هم پشتیبانی گروه‌های قدرتمند تجاری برزیل و لابی‌های ثروتمند بخش کشاورزی را برایش به ارمغان آورده‌اند.


کاندیدای پیروز احتمالی در دور دوم چه کسی می تواند باشد؟

ناظران بر این باورند که در صورت عدم ائتلاف احزاب چپ پشت سر فرناندو حداد، پیروزی بالسونارو در انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری برزیل بسیار بالا خواهد بود. کسب نزدیک به نیمی از آرا در دور اول و وضعیت فعلی نه چندان مناسب برزیل پس از حاکمیت 14 ساله چپ گرایان، گمانه زنی های برای ظهور ترامپ جدید در دنیای سیاست را تقویت کرده است.


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار