پیروز انتخابات 2020 آمریکا چه کسی خواهد بود؟-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
مناظره و کرونا دو عامل موثر در تعیین سرنوشت نهایی ترامپ

پیروز انتخابات 2020 آمریکا چه کسی خواهد بود؟

اکثریت نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا بایدن را پیروز نهایی انتخابات می‌دانند با این حال نتیجه اولین مناظره انتخاباتی دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه، به همراه مثبت بودن آزمایش کرونای دونالد ترامپ نقش مهمی در تعیین درصد محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های عمومی و شانس پیروزی‌اش در انتخابات 2020 ماه نوامبر خواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 06
کد خبر: ۶۱۵۶۹

پیروز انتخابات 2020 چه کسی خواهد بود؟

 

به گزارش راهبرد معاصر و به نقل از "تلگراف" «قرار است، جو بایدن و دونالد ترامپ در تاریخ 3 نوامبر برای تصاحب کاخ سفید، به مصاف یکدیگر بروند و تاکنون نظرسنجی‌های انجام گرفته نشان داده‌اند که بایدن با برتری قابل ملاحظه‌ای دارای یک مزیت نسبت به ترامپ است با این حال هنوز هیچ قطعیتی برای تعیین پیروز انتخابات 2020 وجود ندارد».

در حال حاضر، جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ، امتیازات وی را در اکثر نظرسنجی‌های ملی که با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست جمهوری از سوی مردم ایالت‌های مختلف گرفته می‌شود، کنترل می‌کند. بر همین اساس، میانگین 10 نظرسنجی آخر انجام گرفته در آمریکا نشان می‌دهد که نزدیک به 50 درصد مردم آمریکایی‌ قصد دارند در انتخابات پیش‌رو، از جو بایدن حمایت کنند در حالی که امتیاز حمایت مردمی آقای ترامپ حدود 6 نا 7 درصد کمتر برآورد شده است. این انتخاب تعیین می‌کنند که برای 4 سال دیگر ترامپ همچنان در کاخ سفید باقی بماند و یا اینکه مجبور است، کلیدهای کاخ سفید را به آقای بایدن تحویل دهد.

 

با وجود اینکه دونالد ترامپ در تاریخ 2 اکتبر به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا به بیمارستان منتقل شده است، هنوز هیچ ایده‌ای وجود ندارد که این اتفاق می‌تواند چه تاثیری در رقابت ریاست جمهوری ماه آینده داشته باشد. سن ، جنس و وزن آقای ترامپ او را در رده افراد نسبتاً پر‌خطر دربرابر این ویروس قرار داده است و حتی در صورت بهبودی او مشخص نیست که تا پیش از انتخابات، همچنان توانایی برگزاری تجمع های مردمی که تاکنون توسط وفادارترین هوادارانش به راه انداخته شده بود را داشته باشد و بدون شک برگزاری این تجمعات با مشکل روبرو خواهد شد و این می‌تواند در آرای انتخاباتی ترامپ موثر باشد.

 

 فرضیه دیگری نیز در ارتباط با افزایش محبوبیت ترامپ مطرح می‌شود. بوریس جانسون به عنوان اولین رهبر جهان که در سال جاری به ویروس کرونا آلوده شد، نمونه خوبی برای اثبات این فرضیه به شمار می‌رود چرا که آمارها نشان دادند محبوبیت بوریس پس از بیماری به سرعت بین مردم کشورش افزایش پیدا کرد و از 4 درصد به 40 درصد رسید. ضمن اینکه جانسون اقرار کرد، پس از ابتلا به این بیماری تعهداتش به مردم افزایش پیدا کرده و در نظرسنجی  you Gov نیز مشخص شد، درصد زیادی از مردم انگلیس با این وضعیت وی ابراز همدردی کرده بودند.

 عامل مهم دیگری که می‌تواند ورق را به نفع ترامپ تغییر دهد مربوط به انتخابات دوره گذشته در آمریکا می‌شود. اگرچه ترامپ در این انتخابات آرای مردمی زیادی را از دست داد اما همچنان پیروز انتخابات باقی ماند. از این نظر بسیار دشوار است که با قطعیت بایدن را پیروز سال آینده کاخ سفید بدانیم.

 نمودار زیر میانگین نظرسنجی‌های انجام گرفته طی 10 روز گذشته را نشان می دهد:

 

پیروز انتخابات 2020 چه کسی خواهد بود؟

 

مطابق اطلاعات این نمودار، میزان محبوبیت جو بایدن پیش از اعلام بیماری ترامپ 49.5 درصد بوده است. در مقابل میزان محبوبیت ترامپ 43.2 درصد عنوان شده است. جدا از موضوع بیماری ترامپ، درصد میزان محبوبیت هر نامزد، از زمان برگزاری اولین مناظره انتخاباتی میان دو حزب بدون تغییر مانده است.

 

درگیری لفظی شدید ترامپ و بایدن در مناظره

دونالد ترامپ و جو بایدن در اولین مناظره ریاست جمهوری سه‌شنبه شب هفته گذشته مقابل یکدیگر قرار گرفتند و در یک بحث و کشمکش نامناسب اخلاقی، مناظره را تا حد زیادی به سمت آشفتگی و بی نظمی بردند. بر خلاف تصورات موجود، نامزدها بیشتر در مورد سوابق خانوادگی یکدیگر بحث کردند و در مرحله بعد در مسائلی مانند اقتصاد و نژاد اقدامات و دیدگاه‌های هم را مورد نقد قرار دادند. حتی آقای ترامپ چندین بار توسط کریس والاس، مجری، به دلیل پریدن بیش از حد وسط صحبت های رقیب خود مورد نقد قرار گرفت و در نهایت، پس از قطع مداوم سخنان بایدن از سوی رئیس جمهور ، آقای بایدن به ترامپ گفت: «مرد خفه میشی؟»

میشود،مناظره‌های ریاست جمهوری را ورژنی سیاسی از جنگ‌های گلادیاتورها دانست که با مرور زمان این جنگ‌ها برای به دست آوردن قدرت، جای خود را به انتخابات داده‌اند.با این حال صحبت‌های ترامپ و بایدن بیشتر شبیه جنگ بود تا مناظره و احتمال کم شدن محبوبیت ترامپ را به همراه داشت.

 

هر چند اولین مناظره ترامپ در سال 2016 با 84 میلیون نفر بیننده تلوزیونی رکورد تمام مناظره ها و برنامه های پرمخاطب را شکست. در این رقم حتی میلیون‌ها نفری را که در فیس‌بوک، یوتیوب و سایر شبکه‌ها به صورت آنلاین مناظره را تماشا می‌کردند را نیز نادیده گرفته شدند و حتی برای بسیاری از بینندگان این اولین بار بود که پای صحبت های طولانی کاندیدای ریاست جمهوری می‌نشستند.

 

چهار سال پیش نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که بین آقای ترامپ و هیلاری کلینتون رقابت کاملاً نزدیک بوده و هیچ یک از آنها نتوانسته ضربه نهایی را در مناظره‌ها به دیگری وارد کند. با این حال به نظر می‌رسد ترامپ این‌بار در اولین شب مناظره سعی داشت تا تنها در یک شب، کسری خود را در نظرسنجی‌ها نسبت به بایدن از بین ببرد. با این وجود از آن شب تاکنون میزان محبوبیت نهایی ترامپ تنها 40 درصد عنوان شده است.

طبق بررسی‌های به عمل آمده در مورد نظرسنجی‌ها از سوی پایگاه خبری تلگراف، میزان تایید رئیس جمهور دونالد ترامپ از سوی مردم در سطح ثابتی قرار گرفته است و به طور متوسط از 8 نظرسنجی انجام گرفته، استنباط می‌شود شانس پیروزی ترامپ در نهایت حدود 44 درصد است، در حالی که 56 درصد از مردم آمریکا روش‌ها و سیاست‌های رئیس‌جمهور خود را تأیید نمی‌کنند.

از آنجایی که دوره اول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با جنجال و دسیسه‌های زیادی همراه بوده است، توقع کاهش محبوبیت ترامپ بیشتر از این تصور می‌شد. با این وجود به نظر می رسد تعداد کمی از مردم واقعاً نظر خود را درباره چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا تغییر داده‌اند.

 

میانگین امتیاز نهایی ترامپ

 

پیروز انتخابات 2020 چه کسی خواهد بود؟

 

مطابق آنچه که نمودار نشان می‌دهد، در حال حاضر جدیدترین آمارها امتیاز نهایی ترامپ را 42.8 درصد برآورد کرده و عدم محبوبیتش را 53.3 درصد تعیین کرده‌اند. با وجود اینکه، میزان محبوبیت مردمی ترامپ پس از به عهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری‌اش به دلیل آشفتگی بسیار در میان اعضای دولتش و تنها ظرف 8 روز بعد از پیروزی به یکباره فروریخت و او در میان روسای جمهور آمریکا، بیشترین مخالف را کسب کرد. حتی در سه سال بعد نیز رتبه محبوبیت وی به نسبت سایر روسای جمهور امریکا بسیار پایین بود و اکنون این میزان به 40 درصد رسیده است. با این حال همچنان این باور وجود دارد که به رغم کاهش پیدا کردن جاذبه سیاسی ترامپ او دقیقا این توانایی را دارد که با رقیب دموکراتش همان کاری را انجام دهد که 4 سال پیش انجام داد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار