مذاکرات اخیر لبنان با صهیونیست ها بر سر چیست؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
«یادداشت اختصاصی» مصیب نعیمی، تحلیلگر مسائل لبنان

مذاکرات اخیر لبنان با صهیونیست ها بر سر چیست؟

گفتگوهای اخیر بر سر تعیین حدود مرزی در آب های بین المللی میان لبنان و رژیم صهیونیستی را صرفا می توان تلاشی از سوی لبنان جهت بهره برداری از منابع عظیم دریایی موجود در مرزهای آبی این کشور و ممانعت از غارت آن از سوی رژیم صهیونیستی قلمداد نمود.
مصیب نعیمی؛ تحلیلگر مسائل لبنان
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 06
کد خبر: ۶۱۷۱۱

مذاکرات اخیر لبنان با صهیونیست ها بر سر چیست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ طبق  آنچه از سوی مسئولان لبنان در رابطه با موضوعات مرزی که با رژیم صهیونیستی توصیف شده هیچ گونه مذاکره ای با این رژیم درباره مناطق مرزی لبنان با سرزمین های اشغالی صورت نگرفته است. آنچه درباره توافقات مرزی در رسانه ها منتشر شده مربوط  به کشف ذخایر نفت و گاز در دریای لبنان است، ذخایری که با فلسطین مشترک است، لذا شرکت های لبنانی با دعوت از کارشناسان برای بررسی ذخایر، از سوی رژیم صهیونیستی تهدید شدند.

 

لبنانی ها از مقطعی که از سوی رژیم صهیونیستی تهدید شدند، دریافتند اسرائیل بر سر ماجرای کشف ذخایر نفت و گاز در دریای لبنان با قبرس در حال زد و بند است، لذا لبنان به ناچار با توجه به اینکه هر گونه کوتاهی منجر به تضییع حقوق لبنانی ها در این موضوع می شد،  پیشنهاد  آمریکایی ها مبنی بر مرزبندی دریایی را پذیرفتند تا لبنانی ها به صورت جداگانه بتوانند به منابع زیردریایی خود  دست پیدا کنند.

 

تردیدی وجود ندارد که برخی به دنبال بر هم زدن توافق هستند تا عواید ذخایر زیر دریایی یافت شده به لبنان نرسد. لذا مسوولین لبنان با توجه به شرایط فعلی احساس می کنند در صورت هر گونه رخدادی که به نفع رژیم صهیونیستی باشد آنها نمی توانند از  منابع نفتی کشف شده به نفع خود بهره برداری کنند، لذا لبنانی ها به کرات اعلام کرده اند هیچ گونه مذاکره ای غیر از حدود بندی و مرز بندی دریایی با رژیم صهیونیستی ندارند، هر چند که همین حدود بندی دریایی را هم با واسطه دیگری پذیرفتند تا در صورت پذیرش معیارهای مورد نظر لبنان کار انجام شود و به نتیجه برسد. در صورتی که رژیم صهیونیستی قصد بازی کردن با لبنان را داشته باشد و به دنبال عدم رعایت حدود و فریب دادن و زیاده خواهی باشد قطعا این بار هم لبنان با مرز بندی دریایی مخالفت خواهد کرد و این موضوع به نتیجه نخواهد رسید.

 

بی تردید لبنان در هیچ کدام از مسائل چالشی، بحث مقاومت، عدم خروج از معیارها و اصول اولیه خود در مبارزه با رژیم صهیونیستی هیچ گونه تغییری صورت نداده است. قطع به یقین اعلام این موضوع از سوی آقای نبیه بری یک نوع تقسیم کار بین سیاسیون لبنانی است لذا نمی توان این مرز بندی را به معنای خروج لبنان از مسیر طبیعی تقابل با رژیم صهیونیستی عنوان کرد، چرا که لبنان مرز بندی دریایی را به عنوان  معاهده و پیمان تلقی نمی کند.

 

 به هر حال بخش مقابله و مبارزه برخورد و نزاع  فلسطینیان با رژیم صهیونیستی همچنان به قوت خود باقی است، اما لبنانی ها تلاش کرده اند تا بنا به مسائل اقتصادی خود با مرز بندی دریایی هر چه سریع تر از ذخایر نفت و گاز  خود بهره برداری کنند تا صهیونیست ها نتوانند برابر لبنان بایستند.

 

متاسفانه دسیسه های انجام شده علیه لبنان فراتر از گفته هاست بنحوی که شرکت های توانمند بین المللی و شرکت های اکتشاف نفت و گاز را بر حذر داشتند که لبنان امنیت ندارد، معضلی که چندین سال است لبنان را به اشکال مختلف درگیر کرده است. به هر حال لبنانی ها تلاش می کنند تا با بهره گیری از طرف های وابسته، جایگاه لبنان  را در خط دریایی با فلسطین را مشخص کنند تا صهیونیست ها در این موضوع دخالت نکنند.

 

صهیونیست ها بر آن هستند تا کل دریای لبنان را در قبضه خود در بیاورند، موضوعی که به اقتصاد لبنان آسیب وارد می کند. به هر حال لبنانی ها به این نتیجه رسیده اند که به دلایل سیاسی یا وجود اختلاف نظرها  منافع ملی خود را قربانی برخی اختلافات نکنند، لذا به دنبال تعیین خط مرزی دریایی خود هستند، با این حال مقاومت لبنان نیز به این موضوع اشاره کرده که اجازه ورود صهیونیست ها را به منطقه نفتی و گازی کشف شده نمی دهیم، لذا موضوع با پیچیدگی هایی رو به رو شده که باید منتظر نتایج آن نشست.

 

تمام گروه های سیاسی لبنان از هشت مارس تا مقاومت از بطن مساله آگاه است لذا بحث هیچ گونه ارتباط و مذاکره ای با رژیم صهیونیستی نیست، بنابراین تنها موضوع منافع ملی لبنان موضوع بحث است که اقای نبیه بری اقدام به اعلام این موضوع کرده است. به هر حال لبنان مترصد آن است که از وضعیت رکود اقتصادی نجات پیدا کند تا با درآمد جدید نفتی بنحوی فشار اقتصادی از روی لبنانی ها برداشته شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار