بازار سرمایه در مسیر ثبات-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» حسین محمودی اصل، کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه در مسیر ثبات

هم اکنون اندکی ترس بر بازار سرمایه غلبه کرده است. این ترس ناشی از سوابق ریزشی بورس در هفته های گذشته است، اما خوشبختانه به تدریج و با ایجاد ثبات در کف قیمت ها شاهد بازگشت بورس به روند عادی معاملات خواهیم بود، لذا می توان امیدوار بود که در هفته جاری آرامش و ثبات به بورس بازگردد.
حسین محمودی اصل؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 10
کد خبر: ۶۲۳۸۰

بازار سرمایه به کدام سمت می رود؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ خوشبختانه بازار سرمایه و بورس که در هفته ها و ماه های قبلی روند افت را آغاز کرده بود، در هفته ی گذشته تا حدودی نشانه های برگشت را به خود دید، به گونه ای که برخی سهم ها مورد توجه بیشتری قرار گرفتند و سهم هایی هم که طی هفته های گذشته ریزش های بیشتری داشتند با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه های شرکت ها؛ برخی صنایع از جمله خودرو، سیمان، شوینده ها و... افزایش قیمت را تجربه کردند و همچنان افزایش قیمت خواهند داشت. این افزایش قیمت ها که به  لحاظ تثبیت قیمت ها عدد اسمی سود را افزایش می دهد که خبر مثبتی برای شرکت ها و موجب افزایش قیمت آنها می شود‌.

 

بی تردید عوامل مختلفی بر روند بورس تاثیر گذار است. با توجه به نزدیکی انتخابات آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر کل بازارهای جهان، نفت و کل اقتصاد تاثیر می گذارد، به هر حال مسائل آمریکا روی اقتصاد ما هم تاثیر گذار است بنابراین در صورت شکست ترامپ، ارزش پول ملی  تقویت می شود و بار روانی نسبتا مثبتی را بر بازار ارز به جا می گذارد. افت ارز در گام اول می تواند بر سود آوری شرکت ها و تورم تاثیر بگذارد، اما در مجموع تثبیت بازار ارز و  سایر بازارها قطعا می تواند به رشد بورس کمک کند و عامل ورود نقدینگی جدید یا نقدینگی های خارج شده به این بازار شود.

 

هم اکنون اندکی ترس بر بازار سرمایه غلبه کرده است. این ترس ناشی از سوابق ریزشی بورس در هفته های گذشته است اما خوشبختانه به تدریج و با ایجاد ثبات در کف قیمت ها شاهد بازگشت بورس به روند عادی معاملات خواهیم بود، لذا می توان امیدوار بود که  در هفته جاری آرامش و ثبات به بورس بازگردد.

 

 موضوع بازارگردانی شرکت ها و امر حیاتی بازارگردانی اوراق تابع فروش یا اختیار فروش و خرید سهام خزانه توسط شرکت ها می تواند منجر به کاهش ریسک بازار شود و دامنه اطمینان را افزایش دهد، از سوی دیگر بازار منتظر یک درصد وعده داده شده از صندوق توسعه ملی است. ایجاد ثبات بر بازار ارز و سایر بازارها می تواند به رشد بورس کمک کند.

 

به نظر می رسد در هفته جاری سهام هایی که طی هفته های قبلی ریزش بیشتری داشتند مورد توجه مضاعف تری قرار بگیرند. هر چند به دلیل تحریم های مجدد بانکی ممکن  است نمادهای بانکی در چالش بیشتری قرار بگیرند.

 

 از سوی دیگر نرخ تسعیر ارز را بانک مرکزی برای میانه سال 11 تومان اعلام کرده پیش از این 9 تومان بود البته جای سوال بود وقتی نرخ نیمایی بالای 24 هزار تومان است چرا این نرخ  گذاشته شده است؟ به هر حال این نرخ از طرفی می تواند به سود آوری بانک ها منتهی شود و از سوی دیگر یک نمایش تبلیغاتی است. تحریم های جدید آمریکا در مورد بانک ها می تواند برای این هفته یک چالش به شمار برود اما  امید است که بازار بتواند بر این چالش ها غلبه کند و بازار متعادل تری را در هفته جاری در پیش رو داشته باشیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده