مهار تورم و ضرورت افزایش سود بانکی-راهبرد معاصر
حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

مهار تورم و ضرورت افزایش سود بانکی

مستخدمین حسینی: بسیاری از مشکلات بازارهای ما ناشی از کاهش نرخ سود بانکی است. اگر نرخ  سود بانکی نزدیک به تورم شود بسیاری از مشکلات بازارهای ما کاهش می یابد، لذا افزایش نرخ سود بانکی یک مساله مهم در جمع آوری نقدینگی و بازگشت ثبات به  بازارهای مختلف بخصوص بازار ارز است.
حیدر مستخدمین حسینی؛ معاون اسبق بانک مرکزی
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 13
کد خبر: ۶۲۸۲۹

مهار تورم و ضرورت افزایش سود بانکی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حیدر مستخدمین حسینی اقتصاددان و معاون اسبق بانک مرکزی در گفتگو با راهبرد معاصر در خصوص افزایش سقف خرید در بازار متشکل ارزی گفت: براساس تصمیمات جدید بانک مرکزی سقف خرید بانک ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی به 500 هزار دلار افزایش می یابد و این بانک ها روزانه 50 هزار دلار به صورت اسکناس در بازار عرضه می کند، به نظر می رسد بانک مرکزی عرضه ارز را برای کاهش تنش و تقاضای ارز در بازار در نظر گرفته است.

 

وی در ادامه افزود: اگر انواع ارز را به عنوان یک کالا در نظر  بگیریم، هر عرضه و تقاضایی بر قیمت ارز تاثیر می گذارد. به هر حال انتظار می رود دولت یا بانک مرکزی به جای اعمال چنین روش هایی در وهله نرخ سود بانکی را افزایش دهد یا اصلاح کند.

 

این استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: بسیاری از مشکلات بازارهای ما ناشی از کاهش نرخ سود بانکی است. اگر نرخ  سود بانکی نزدیک به تورم شود بسیاری از مشکلات بازارهای ما کاهش می یابد، لذا افزایش نرخ سود بانکی یک مساله مهم در جمع آوری نقدینگی و بازگشت ثبات به  بازارهای مختلف بخصوص بازار ارز است.

 

معان اسبق وزارت اقتصاد با اشاره به عدم توازن بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم گفت: وقتی نرخ تورم بیش از 40 درصد است نرخ سود بانکی 15 درصدی به معنی کاهش یافتن ارزش پول مردم است، لذا از مردمی که هر روز شاهد از دست رفتن ارزش پول خود هستند نمی شود خواست که پولشان را وارد این بازار و آن بازار نکنند.

 

مستخدمین حسینی خاطر نشان کرد: در این شرایط دولت عملا به مردم وضعیت اقتصادی را نشان می دهد چرا که نرخ سود بانکی کاملا غیر مرتبط با نرخ تورم است و کمترین ارتباطی با واقعیت اقتصادی ما ندارد.

 

استاد اقتصاد در ادامه تصریح نمود: قطعا مردم و فعالین  اقتصادی به خوبی متوجه می شوند که وضعیت اقتصادی سامانی ندارد لذا به دنبال ساز وکار دیگری برای ارزش دادن به پول ملی خود هستند. در این وضعیت انتظار می رود دولت و بانک مرکزی روش ها و سیاست هایی را اعمال کنند که متناسب با وضعیت تورمی باشد، هر چند که اوایل سال تلاش کردند تا سرمایه های مردم را به سمت بازار سرمایه و بورس گسیل کنند اما دولت نتوانست بورس را به درستی مدیریت کند لذا با ریزش های بورس و نارضایتی های ایجاد شده باز هم سرمایه ها به سمت بازارهای دیگری مثل بازار ارز و طلا و خودرو گسیل شدند.

 

معاون اسبق بانک مرکزی تصریح نمود: بنابراین بخش نامه بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف خرید بانک ها و صرافی ها از بازار متشکل ارزی نمی تواند کل مشکلات ارزی کشور را کاهش دهد، بلکه بسیار کمی می تواند تسکین دهنده باشد، مثل این است که به کسی قرص مسکن برای رفع سردرد بدهی، لذا انتظار می رود که بانک مرکزی و دولت به عقب تر برگردند، اصل مسائل را ریشه یابی کنند تا با اصلاح درست نرخ سود بانکی اصل اقتصاد را از بحرانهای کنونی تا حدودی خارج کنند و باعث بازگشت سرمایه های مردم از بازارهای مختلف بخصوص بازار ارز به بانکها شوند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده