ببینید/ هشدار دستگاه قضا به خریداران سکه و ارز: با احتیاط به این بازار‌ها وارد شوید سرمربی ذوب‌آهن لحظاتی بعد از دربی به بیمارستان منتقل شد آبگرمکن ۶ نفر را تا پای مرگ برد! نامه سازمان لیگ در پاسخ به استقلال؛ زمان دربی تغییر نمی‌کند تصادفات، دخانیات و استرس؛ ۳ تهدید جدی برای سلامت مردان ترکیب سپاهان و ذوب‌آهن برای دربی نصف‌جهان عوامل تأثیرگذار بر اختلالات تیروئید: تغذیه، سبک زندگی و پیشگیری اینتر رقم فروش طارمی را مشخص کرد نوشیدن چای یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار چه مزایایی دارد؟ ماتزاری به استقلال نزدیک شد واکنش سازمان انرژی اتمی به اظهارات گروسی مرکز آمار نرخ تورم در بهمن ماه را ۳۲ درصد اعلام کرد سردار معروفی: رزمایش پیامبر اعظم در سراسر کشور اجرا می‌شود پرداخت حقوق فرهنگیان با نرم‌افزار جدید دستمزد در آینده نزدیک پزشکیان: هوایی که تنفس می‌کنیم برازنده انسان‌ها نیست/ از اصلاح حمل‌ونقل عمومی در کشور حمایت می‌کنیم

چگونه می‌توان از پیامک‌های تبلیغی راحت شد؟

ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از حدود ۹ سال پیش در ایران ممنوع بوده و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در ابتدای امسال وعده داد که با ارسال‌کنندگان چنین پیامک‌هایی برخورد می‌شود؛ اما فعالان این حوزه نه تنها به راحتی به کار خود ادامه می‌دهند که برای آن تبلیغ هم می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 10
کد خبر: ۶۲۴۶۰

به گزارش راهبرد معاصر سال‌هاست که پیامک های تبلیغی مهمان هر روزه تلفن همراه ایرانیان شده‌اند و صدای شکایت کاربران را درآورده‌اند؛ وزارت ارتباطات می‌گوید افراد می‌توانند با ثبت سر شماره‌ها در سامانه 195 از آنها شکایت یا از طریق کد دستوری #800* این شماره‌ها را مسدود کنند.

با وجود این، برخی معتقدند دلیل اینکه ماجرای پیامک تبلیغی به سرانجام نمی‌رسد این است که اپراتورهای تلفن همراه، از طریق از فروش شماره‌ها به شرکت‌های تبلیغاتی درآمد کسب می‌کنند. به گفته آنها، از یک سو مخابرات ارسال پیامک تبلیغاتی را ممنوع کرده و از سوی دیگر خود از ارسال پیامک و فروش بانک اطلاعاتی کاربران، درآمد دارد.

شرایط امروز به گونه‌ای است که برخی شرکت‌های فعال در این حوزه، به راحتی با ارسال پیامک‌هایی کار خود را تبلیغ می‌کنند یا در اینترنت از راه‌هایی برای «دور زدن لیست سیاه مخابرات» می‌نویسند و این ماجرا همچنان ادامه دارد.

ناآگاهی مردم از راه‌های مسدودسازی

به گفته یک فعال استارتاپی حجم این پیامک‌ها، روزانه مزاحمت‌های زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند اما بسیاری از افراد هنوز راه‌های مسدودسازی آنها را نمی‌دانند.

مسعود حقی، که استارتاپی را در حوزه اطلاع‌رسانی در مورد پیامک‌های تبلیغاتی راه‌اندازی کرده است، در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیامک‌های انبوه تبلیغی را ممنوع کرده و راه‌هایی نیز برای مقابله با آنها در نظر گرفته است اما برخی شرکت‌ها از سیم‌کارت‌های شخصی برای اینگونه تبلیغات استفاده می‌کنند و ممنوعیت‌ها را نادیده می‌گیرند.

مدیر عامل شرکت رویال وب حقی می‌افزاید: هر یک از اپراتورها، کدهایی را برای غیرفعال کردن پیام‌های محتوایی و خدمات ارزش افزوده اعلام کرده‌اند، ولی برخی افراد، پیامک‌های تبلیغی را از سیم‌کارت‌های خصوصی ارسال می‌کنند؛ در نتیجه با این روش نمی‌توان آنها را مسدود کرد.

به گفته حقی، وزارت ارتباطات برخی از این سیم‌کارت‌ها را در لیست سیاه قرار داده چرا که استفاده تجاری از سیم کارت شخصی ممنوع است.

او می‌افزاید: این وزارتخانه همچنین سامانه‌ای را با عنوان 195 طراحی کرده است که افراد می‌توانند هر شماره‌ای را که برای آنها پیامک تبلیغی ارسال می‌کند در این سامانه ثبت کنند. با وجود این، بسیاری از افراد از راه‌های مسدودسازی این پیامک‌ها مطلع نیستند و فرایند کار نیز گاه زمان‌بر است.

پیامک؛ ابتدایی‌ترین راه ارتباطی

حقی ادامه می‌دهد: ما بر همین اساس، «سامانه مبارزه به هرزنامه‌ها و اسپم» را طراحی کرده‌ایم که افراد می‌توانند سرشماره‌ پیامک‌های تبلیغی مزاحم را در این سامانه ثبت کنند. هدف ما همچنین اطلاع‌رسانی در مورد راه‌های مسدودسازی این شماره‌هاست.

مدیر عامل شرکت رویال وب بیان می‌کند: پیامک، ابتدایی‌ترین راه ارتباطی بین افراد است؛ چرا که حتی در صورت نبودن آنتن یا قطع اینترنت نیز، پیام به دست مخاطب می‌رسد؛ اما روز به روز از استفاده مردم از این ابزار کاسته می‌شود؛ یکی از دلایل آن نیز حجم پیامک‌های تبلیغی است.

به گفته حقی، این استارتاپ تلاش می‌کند با اطلاع‌رسانی و ایجاد بانک اطلاعاتی، کاری کند که که تعداد هر چه بیشتری از سرشماره‌های متخلف، مسدود شوند.

تجارت نیوز

ارسال نظر