به گزارش راهبرد معاصر شب گذشته (یکشنبه شب) در برنامه گفتوگوی ویژه خبری با موضوع افزایش شدید قیمت قطعات خودرو در بازار که با حضور آرش محبینژاد -دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی-، عادل پیرمحمدی- مدیرعامل شرکت ساپکو(شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو) و همچنین مهرداد جمالارونقی- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران-، امیرمحمد پرهامفر -مدیرکل پیشگیری قاچاق کالا و ارزو- و سید مهدی کاظمی- سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو- در ارتباط زنده تلفنی، برگزار شد، به بررسی این صنعت و وضعیت قعلی آن پرداخته شد.
آرش محبی نژاد -دبیر انجمن صنایع هگن قطعهسازی کشور - با بیان اینکه تعداد کل قطعهسازان کشور حدود دو هزار واحد است که ۸۰۰ واحد آنها به صورت زیرپلهای و واحدهای بدون شناسنامه کوچک میشوند، اظهار کرد: از تعداد کل ۱۲۰۰ واحد قطعهساز دارای شناسنامه تقریباً ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند و متأسفانه حدود ۴۰۰ واحد قطعهساز در حالت نیمهتعطیل یا تعطیل به سر میبرند. در مجموع در حال حاضر از نصف توان قطعهسازی در کشور استفاده میشود و تنها نیمی از توان تولیدی قطعهسازان کشور فعال است، اما تمام تولیدات قطعه در کشور به راحتی به فروش میرسد.
وی افزود: ۵۵۰ هزار نفر کارگر در صنف قطعه سازی کشور حضور دارند که در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این تعداد، در حالت تعلیق به سر میبرند.
دبیر انجمن همگن قطعهسازی با اشاره به اینکه کل مطالبات زنجیره تولید قطعهسازی داخل حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است، گفت: از این میزان با کسر شش هزار میلیارد تومان چکهای خرید دین از اعتبار ما، در اختیار خودروسازان قرار دارد و حدود ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق سررسید گذشته است.
محبینژاد همچنین از رسوب حدود یک میلیارد دلار قطعه خودرویی در گمرکات کشور خبر داده و اظهار کرد: بخشی از این میزان قطعه به بازار یدک مربوط میشود اما آنچه که مربوط به خودروهای ناقص ایرانخودرو است، همین ۲۵۰ میلیون دلار است.
این مقام صنعتی، با اعلام صریح اینکه از سال ۱۳۹۵ تاکنون، بیش از ۸۰ درصد قطعات موجود در بازار از طریق قاچاق وارد کشور شده است، توضیح داد: حجم واردات رسمی کالا در سال ۹۸ بسیار کمتر از یک میلیارد دلار بوده است و این در حالی است که سالهای قبل ارزش دلاری کالاهای وارد شده از درگاه رسمی بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. در حال حاضر واردات قطعات خودرویی قاچاق تحت عنوان "تهلنجی"، به صورت لنجلنج وارد کشور میشوند.
محبینژاد ادامه داد: قاچاقچیان وارداتی بدون انتقال ارز، بدون ذکر منبع ارز، بدون ثبت سفارش و مالیات؛ کالا وارد می کنند. به جرأت میتوان گفت که ۸۰ درصد کالاهای قاچاق، در توان تولیدی کشور است و مضاف بر آن پس از تولید در داخل کشور، صرفه اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت.
وی یکی از مشکلات اقتصاد کلان کشور را معامله مواد اولیه کالاهای تولید داخلی با دلار مطرح کرد و گفت: مادامی که مواد اولیه تولیدات داخلی با دلار معامله شود نمیتوان قیمت نهایی کالاهای تولید داخل را متناسب با سطح اقتصادی جامعه طرح و بیان کرد و در حال حاضر قیمت بسیاری از قطعات هنوز به روز نشده است و با دلار ۱۳ هزار تومان تعیین و عرضه میشود.
۵۷ هزار خودرو به دلیل نقص قطعه، کف پارکینگ خودروساز معطل ماندهاند
در ادامه این برنامه، عادل پیرمحمدی -مدیرعامل ساپکو- از بلاتکلیف بودن ۵۷ هزار دستگاه انواع خودرو در پارکینگهای ایرانخودرو خبر داده و گفت: هر کدام از این خودروها برای رسیدن به دست مصرفکننده، به طور متوسط به پنج تا شش قطعه احتیاج دارند. کسری قطعات این ۵۷ هزار خودروی ناقص رسوب شده در پارکینگ، امکان تولید در داخل ندارند.
وی ارزش دلاری قطعات دپو شده این خودروساز در گمرک کشور راحدود ۲۵۰ میلیون دلار، اعلام کرد.
ترخیص ۳۰۰ میلیون تن قطعه خودرو بدون کد رهگیری بانک مرکزی
مهرداد جمالارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ارتباط تلفنی با این برنامه از رسوب ۳.۷ میلیون تن کالای غیرضروری در گمرکات کشور خبر داده و اظهار کرد: از این میزان کالا، حدود ۸۰ درصد بدون مشکل و ایراد در صف ترخیص هستند. در رابطه با کالاهای دپو شده مربوط به خودروسازان نیز با حکم رییس سازمان گمرکات کشور، برای ترخیص ۳۰۰ میلیون تن کالا اقدام شده که بدون نیاز به کد رهگیری از سوی بانک مرکزی، نسبت به ترخیص آن اقدام شود.
وی ضمن اشاره به اجرایی نشدن مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر صدور مجوز ترخیص قطعاتی که تا ۹۹/۴/۲۴در گمرک رسوب شدهاند، آن هم بدون نیاز به صدور کد رهگیری از سوی بانک مرکزی، گفت: در مصوبهای دیگر، فهرست برخی اقلام، استخراج و به گمرک ارسال شده و طبق آن، حدود ۳۵۰ میلیون دلار برای وزارت صمت فرستاده شده و مقرر شده است در مدت یک هفته آینده، بانک مرکزی نسبت به صدور کد رهگیری برای این دسته از کالاها اقدام کند، حال باید منتظر ماند و دید که اقدام مقتضی اخذ میشود یا خیر؟
شناسهگذاری قطعات خودرو تا پایان سال؛ مهمترین اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
همچنین در ارتباط تلفنی با این برنامه، امیرمحمد پرهامفر- مدیرکل پیشگیری قاچاق کالا و ارز- شناسه گذاری کالاهای وارداتی و اعلام آنها به وارد کنندگان را یکی از جمله مهمترین اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانسته و گفت: این موضوع سبب شناسایی و تشخیص کالای قاچاق از کالای غیر قاچاق میشود. امید است که تا پایان امسال بتوانیم شناسهگذاری قطعات خودرویی را تکمیل کنیم.
بازار قطعات خودرو؛ مملو از کالای قاچاق و بی کیفیت
مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو نیز بر روی خط تلفن این برنامه آمده و تصریح کرد: ۹۹ درصد کالاهای قاچاق موجود در بازار لوازم یدکی خودرو از گمرک خارج میشود، البته آنچه در بازار به عنوان کالای قاچاق یاد میشود؛ کالای بیکیفیت است و کالای قاچاق واقعی حجم بسیار ناچیزی از قطعات را شامل میشود.
ایسنا