به گزارش راهبرد معاصر ، اخیرا اپراتورهای بزرگ موبایل حذف بستههای بلند مدت اینترنت را حذف کردهاند.
این اپراتورها بستههای چند ماهه داشتهاند که اکنون دیگر یا این بستهها ارایه نمیشوند یا حجم آنها تغییر کرده و اپراتور این تغییرات را به مشترکان اطلاعرسانی کرده است.
تغییرات مداوم و رو به گرانی صدای مشترکان را درآورده است.
این تغییر جدید در بسته های اینترنت موبایل در حالی اتفاق افتاده که چندی پیش نیز اپراتورهای موبایل تغییراتی را در بستههای اینترنت خود اعمال کرده بودند.
در دفعات اخیر افزایش تعرفه بستههای اینترنت موبایل،یک بار در تیرماه امسال در گزارشی با عنوان «تغییر قیمت بستههای اینترنت موبایل در هیاهوی بازار و آغاز تابستان/ همراهاول: گران نکردیم؛ ایرانسل: گرانی در ازای اینترنت شبانه» و همچنین یک بار در شهریور ماه امسال در گزارشی با عنوان «گلایه مشترکان موبایل از گرانشدن بستههای اینترنت/ بازار بدون رقابت انتخاب جایگزین به مشترکان نمیدهد» این تغییرات را بررسی کرده بود.
چند ماه قبل تغییرات بستههای اینترنت همراه اول و ایرانسل همزمان بود و این همزمانی که امکان انتخاب دیگری برای مشترک باقی نمیگذاشت، مورد اعتراض مشترکان قرار گرفت؛ چندی بعد رایتل نیز به تبعیت از بازار تعرفههای خود را تغییر داد.
اگرچه اپراتورها همواره موضوع افزایش تعرفه را رد کردند و توجیه متفاوت بودن بسته جدید با بسته قبلی را دارند. این بار نیز برای مثال ایرانسل اعلام کرده: «این تغییرات در راستای بهینهسازی خدمات در حال ارایه به مشترکان و همچنین پردازش الگوی مصرف مشترکان و مشتریمداری با ارایه بستههای منطقی و منطبق با نیاز مشترکان تهیه و ارایه میشود.»
علیرغم توضیحات اپراتورها، این تغییرات پی در پی قطعا به معنی افزایش پرداختیهای مشترکان است. زیرا در واقع با حذف بسته ارزانتر، تنها امکان خرید بسته جدید با امکانات بیشتر و البته قیمت بیشتر فراهم خواهد بود.
در ماجرای این تغییرات، یک طرف دیگر مشترکان اپراتورهای موبایل و در طرف دیگر شرکتهای اینترنت ثابت قرار دارند؛ این شرکتها از مدتها پیش به وضعیت نرخ اینترنت همراه اعتراض داشتند و هشدار داده بودند که با این نرخها، به زودی کسی سراغ اینترنت ثابت را نخواهد گرفت و بازار اینترنت ثابت از بین خواهد رفت.
از این رو به نظر میرسد، ایدهای پشت افزایش پیدر پی، هماهنگ و مدام نرخ بستههای اینترنت موبایل پنهان است.