به گزارش راهبرد معاصر عدم ثبات قیمت ها بر بازار خودرو تاثیر بسزایی داشته است و غیر منطقی بودن قیمت خودرو ، داد متقاضیان را درآورد و موجب شد تا توان خرید خودرو برای افراد کم بضاعت تبدیل به رویای محال شود.نوسان شدید قیمت خودرو موجب شد تا راهبرد معاصر در بسته خبری جدید، به آخرین و جدیدترین قیمت پراید سه شنبه 6 آبان 99 بپردازد.
تولید پراید در ابتدا در آمریکا و کره جنوبی آغاز شد و از سال 72 نیز در ایران شرکت سایپا تولید آن را شروع کرد و این خودرو در انواع مختلف تولید میشود که هر یک باتوجه به کارکرد و... قیمتهای متفاوتی دارد.
یک نمایشگاه در تهران پراید SE111 را 149میلیون تومان قیمتگذاری کرده است. یکی از ساکنین جنتآباد تهران قیمت این خودرو برای فروش را 120میلیون تومان تعیین کرد؛ البته این خودرو ساخت سال 97 بوده و 30هزار کیلومتر کارکرد دارد. فردی در کاشان همین مدل را که در سال 98 تولید شده و کارکرد آن 23هزار کیلومتر است، 140میلیون تومان قیمت گذاشت.
یک پراید SE131 با کارکرد صفر، در یکی از نمایشگاههای عباسآباد تهران 121میلیون تومان است. یکی از اهالی پاسداران تهران این خودرو را با 43هزار کیلومتر کارکرد 103میلیون تومان و فردی در کرمانشاه این پراید را 117میلیون تومان قیمتگذاری کردهاند. خودرویی که در کرمانشاه است، ساخت سال 98 بوده و کارکرد آن 1600کیلومتر است.
یک پراید SE151 که ساخت سال 99 و با کارکرد صفر است، در نمایشگاه 129میلیون تومان قیمتگذاری شده است و فردی از تنکابن مازندران همین خودرو را با کارکرد و سال ساخت مشابه، با یک میلیون تومان اختلاف نسبت به نمایشگاه تهران، 128میلیون تومان به فروش میرساند.
تولید پراید در ابتدا در آمریکا و کره جنوبی آغاز شد و از سال ۷۲ نیز در ایران شرکت سایپا تولید آن را شروع کرد و این خودرو در انواع مختلف تولید میشود که هر یک باتوجه به کارکرد و... قیمتهای متفاوتی دارد.
یک نمایشگاه در تهران پراید SE۱۱۱ را ۱۴۹میلیون تومان قیمتگذاری کرده است. یکی از ساکنین جنتآباد تهران قیمت این خودرو برای فروش را ۱۲۰میلیون تومان تعیین کرد؛ البته این خودرو ساخت سال ۹۷ بوده و ۳۰هزار کیلومتر کارکرد دارد. فردی در کاشان همین مدل را که در سال ۹۸ تولید شده و کارکرد آن ۲۳هزار کیلومتر است، ۱۴۰میلیون تومان قیمت گذاشت.
یک پراید SE۱۳۱ با کارکرد صفر، در یکی از نمایشگاههای عباسآباد تهران ۱۲۱میلیون تومان است. یکی از اهالی پاسداران تهران این خودرو را با ۴۳هزار کیلومتر کارکرد ۱۰۳میلیون تومان و فردی در کرمانشاه این پراید را ۱۱۷میلیون تومان قیمتگذاری کردهاند. خودرویی که در کرمانشاه است، ساخت سال ۹۸ بوده و کارکرد آن ۱۶۰۰کیلومتر است.
یک پراید SE۱۵۱ که ساخت سال ۹۹ و با کارکرد صفر است، در نمایشگاه ۱۲۹میلیون تومان قیمتگذاری شده است و فردی از تنکابن مازندران همین خودرو را با کارکرد و سال ساخت مشابه، با یک میلیون تومان اختلاف نسبت به نمایشگاه تهران، ۱۲۸میلیون تومان به فروش میرساند.
سقوط قیمت پراید به زیر ۱۰۰ میلیون؟
بررسیها از بازار خودروی پایتخت حاکی است که دیروز قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۱ بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۳۵ تا ۱۴۲ میلیون تومان، کوئیک دندهای بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۲۰۸ تا ۲۱۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۲۰۸ تا ۲۱۵ میلیون تومان، پژو پارس ۲۴۵ تا ۲۵۰ میلیون تومان و هر دستگاه دنا معمولی ۳۰۵ تا ۳۰۷ میلیون تومان از سوی واسطهگران و فروشندگان خودرو اعلام شده است.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت میگوید: اگر کاهش قیمت ارز آنطور که کارشناسان اقتصادی پیشبینی کردهاند به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان برسد، در بازار خودرو بیشتر نمایان خواهد شد و قیمت خودروها با شیب تندتری کاهش خواهد یافت. وی دلایل این موضوع را حبابی بودن شدید قیمتها، نبود مشتری در بازار و زیاد بودن خودرو دست واسطهها و دلالان برشمرد. موتمنی معتقد است: حتی پیشبینی میشود برای پراید ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومانی هم مشتری نباشد.
یکی دیگر از کارشناسان بازار خودرو گفت: هفته گذشته به جز روز چهارشنبه که قیمت ارز با افزایش همراه شد و برخی واسطهها قیمتها را روی کاغذ بالاتر اعلام کردند، ریزش قیمتها را شاهد بودیم. وی افزود: اگر امروز یا طی روزهای آینده دلار به کانال ۲۷ هزار تومان وارد شود، بعد از مدتها پراید بهعنوان شاخص خودروهای کف بازار زیر ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد خورد. این فعال بازار به افت ۳۰ میلیون تومانی پراید ۱۳۱، بیش از ۳۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۴۰ میلیون تومانی دنا طی دو تا سه هفته گذشته اشاره کرد و ادامهداد: این کاهش در خودروهای مونتاژی و بهخصوص خارجی بسیار بیشتر بوده است.
هنوز به صورت رسمی گروه خودروسازی سایپا قیمت جدید محصولات تولیدی خود را اعلام نکرده است و بدیهی است که نمی توان در شرایط فعلی قیمت دقیق خودروهای این شرکت را اعلام نمود. اما با توجه به قواعد پیش فروش خودرو و افزایش قیمت اتفاق اتفاده در تعیین ودیعه اولیه برای ثبت نام محصولات این خودروساز، می توان به محدوده قیمت های جدید خودروهای سایپا دست پیدا کرد.
با توجه به قواعد پیش فروش خودرو، شرکت ها می توانند حداکثر ۵۰ درصد بهای تمام شده نسخه پایه و یا نسخه قابل عرضه محصول پیش فروش را بر مبنای قیمت مصوب روز ثبت نام، از متقاضیان دریافت کنند. به عبارت ساده با توجه به افزایش قیمت رخ داده در پیش پرداخت های ثبت نام محصولات سایپا، با درنظر گیری ضریب ۲ می توان به قیمت های جدید و مصوب شورای رقابت نزدیک شد.
نکته قابل توجه در مورد پیش پرداخت های جدید و محدوده قیمت های به دست آمده، بهای تقریبی «سایپا شاهین» است. با وجود اینکه هنوز این خودروساز فهرست قیمت های جدید خود را منتشر نکرده است، اما قطعا این سوال ایجاد می شود که بهای حدودی به دست آمده برای شاهین S است و یا به شاهین G اختصاص دارد؟
جدول زیر صرفاً بهای حدودی و جدید محصولات سایپا است و قطعا قیمت های دقیق، پس از اعلام رسمی فهرست قیمت محصولات این خودروساز اعلام خواهد شد. برای همین در این فهرست، به خاطر عدم عرضه «ساینا S»، «کوییک آر پلاس»، «کوییک S» و «کوییک G» در پیش فروش اخیر سایپا، بهای حدودی آن ها درج نشده است.