امیر حسین کاکایی کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص وقایع تاثیر گذار داخلی و بین المللی بر نرخ ارز و به تبع آن نرخ خودرو در داخل گفت: در حال حاضر اخبار انتخابات آمریکا حاکی از روی کار آمدن آقای بایدن است حتی اگر در خصوص انتخاب بایدن یا ترامپ چالش دیگری به وقوع بپیوندد این موضوع دراقتصاد ما مساله دوم به شمار می رود بنابراین مساله اول ما نیست.
وی در این باره افزود: به هر حال نباید انتظار داشته باشیم که با مسائل مهم داخلی آمریکا؛ بایدن بلافاصله قصد بازگشتن به برجام و به تعادل رسیدن اقتصاد ما را داشته باشد چرا که خود آمریکا درگیر مسائل بسیار بزرگی است که از آنجمله می توان به جنگ تجاری با چین اشاره کرد که جنگی بسیار جدی است. بنابراین روی کار آمدن بایدن و ورود به کاخ سفید به صورت هیجانی و مقطع چند هفتگی روی اقتصاد ما تاثیر می گذارد.
کارشناس بازار و صنعت خودرو خاطر نشان شد: پیش بینی ها حاکی از ثبات ارز روی قیمت 25 هزار تومان است، اگر نرخ ارز تثبیت شود این موضوع روی نرخ خودروی داخلی تاثیر می گذارد، همانگونه که در دو سه هفته گذشته شاهد کاهش نرخ خودرو بین 10 تا 30 درصد بودیم. تداوم چنین وضعیتی حتی منجر به رکود مطلق در بازار خودرو می شود. وقتی قیمت خودرو ثابت می شود و روند افزایشی در کار نیست دلال بازی از بین می رود، بنابراین عده ای خودروی خود را می فروشند چرا که محتکران خودرو در رکود بازار سودی نمی برند که قصد نگاه داشتن یا خرید خودرو داشته باشند.
امیر حسین کاکایی دراین باره توضیح داد: سود خوب زمانی نصیب دلالان بازار خودرو می شود که تورم داشته باشیم، اما وقتی قیمت ها تثبییت می شود سودی در کار نیست از این رو به نظر می رسد در ماه های آینده با ثبات قیمت رو به رو شویم. البته نگرانی ما از بازار سرمایه است به این دلیل که اگر بازار سرمایه با افت و چالش جدی رو به رو شود قطعا سرمایه ها از بورس خارج می شوند، لذا با مجموعه ای از پول های سرگردان رو به رو می شویم که فشار زیادی به بازارهای دیگر وارد می کند اگر 10 درصد نقدینگی 3 هزار هزار میلیارد کنونی که رقم بسیار بزرگی است به سمت بازارهای دیگری بروند اقتصاد را به شدت متورم و وضعیت ناخوشایند تورمی ایجاد می کنند.
این کارشناس بازار خودرو خاطر نشان کرد: به هر حال باید امیدوار به تثبیت نرخ ارز باشیم و البته سیاست های آرامش بخشی به بورس تا متضمن تثبیت بورس و جلوگیری از افت های زیاد شود. به هر حال تثبیت نرخ خودرو وابسته به تثبیت نرخ ارز و عدم خروج سرمایه ها از بورس است. در این صورت با امید به آینده و منطقی شدن قیمت ها وضعیت به نفع خودروساز و مردم می شود. البته تاکید می کنم قیمت ها باید به گونه ای تعیین شود که خودروساز نفس بکشد چرا که در سه ماه گذشته اوضاع مالی خودروسازان چندان مناسب نبوده و وضعیت روز به روز وخیم تر شده است.اگرپیش بینی ها و مسائلی که پیشتر عنوان شد انجام نشود حتی منجر به توقف خودروسازان و به هم ریختن پیش بینی ها از وضعیت آینده صنعت و بازار خودرو می شود.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطر نشان کرد: از هر چه که بگذریم هیچ صنعتی بدون سرمایه و پول روی پا نمی ایستد و چرخ تولید حرکت نمی کند، بنابراین با تعارف هیچ صنعتی درست نمی شود. از سوی دیگر باید به اگر سومی به غیر از بورس و ارز هم توجه کنیم، سیاستی که امید می رود به سرعت اجرا شود نه اینکه شش ماه زمان از دست برود واین مساله عرضه خودرو در بورس است. به هر حال عدم اجرای سریع عرضه خودرو در بورس منجر به افزایش چالش های صنعت خودرو می شود که با کمبود شدید نقدینگی رو به روست ، از سوی دیگر کاهش هزینه های تولید به کاهش قیمت و ثبات بیشترمنجر می شود لذا برای کاهش هزینه های تولید هم باید چاره اندیشی شود.