سهمیه‌بندی بنزین + جزئیات طرح جدید سهیمه بنزین-راهبرد معاصر

سهمیه‌بندی بنزین + جزئیات طرح جدید سهیمه بنزین

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از قرار گرفتن طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار در نوبت رسیدگی کمیسیون خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 05
کد خبر: ۶۹۳۲۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ بنزین همیشه در ایران یکی از موضوعات ججال برانگیز مردم بوده است. چرا که گرانی بنزنی بر تمام اجناس اعم از خوراک تا پوشاک تاثیر بسزایی می گذاشته و می گذارد. در این بین شاید بسیاری از مردم نه وسیله نقیله ای داشته باشند و نه امکان استفاده از وسیله نقیله تا بتوانند از سهمیه بنزین لحاظ شده استفاده کنند. در این بین مجلس طرحی را برای رعایت عدالت عمومی وضع نمود که همه بتوانند از سهیه بنزنی استفاده کننند. در این وضعیت سهمیه بنزین به وسیله و خودرو تعلق نمی گیرد بلکه سهمیه به هر فرد یا به عبارت بهتر به سرپرست خانواده تعلق می گیرد. قیمت بنزین و سهمیه بندی بنزین در ایران از موضوعات جنجال‌ساز بعد از دهه هشتاد به‌شمار می‌رود. روند افزایش قیمت بنزین در ایران با روند افزایش قیمت سایر کالا و خدمات ارتباط تنگاتنگی دارد و از این لحاظ قابلیت اثرگذاری زیادی از اقتصاد ایران و به صورت مشخص دارد. این محصول که کمی بعد از آغاز به کار دولت یازدهم به صورت آزاد و با نرخ مصوب هر لیتر هزارتومان به فروش رسید، در اردیبهشت سال ۹۸ و پس از مدت ها بحث و گمانه دوباره در ریل سهمیه بندی و تغییر نرخ قرار گرفت.
 

قیمت بنزین در سهمیه بندی بنزین سرانه خانواده

 
قیمت بنزین بالاخره بامداد 24 آبان افزایش یافت و سپس امروز بحث از سهمیه بندی جدید آن بر اساس سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار است.
 
کمیته ۳جانبه بررسی مسائل وزارت نفت با حضور مهندس زنگنه و برخی نمایندگان در مرکز پژوهشها به میزبانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس برگزار و بر ۷ محور توافق شد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی به طرح مهم مجلس برای ‎سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار اشاره کرد، که در نوبت رسیدگی ‎کمیسیون انرژی قرار گرفته است.
 

استفاده افراد مستضعف از سهمیه بندی بنزین

 
 رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم تاکید کرد که از دیگر مواردی که در اصلاح ساختار بودجه باید مورد توجه قرار گیرد این است که امروز حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد خانواده‌ها ماشین ندارند و ما به ۵۰ درصد افرادی که ماشین دارند سوبسید انرژی و بنزین می‌دهیم اما فردی که مستضعف است و در روستا یا شهرستان زندگی می‌کند و به حمل و نقل عمومی نیز دسترسی ندارد، یارانه نمی‌دهیم.
 
آیا این عدالت است فردی که خودش یک ماشین برای رفتن به شمال و یک ماشین برای رفتن به کویر دارد و فرزندش یک ماشین برای دوردور کردن در اندرزگو دارد هر چقدر که می‌خواهد بنزین ۳۰۰۰ تومانی بزند اما یک فرد روستایی هیچ یارانه‌ای دریافت نکند؟ چطور یک پیرمرد روستایی در زهک زابل این موضوع را متوجه می‌شود اما بنده که رئیس مجلس هستم از آن درکی ندارم.
 

سامانه معیشتی ثبت نام بنزین

 
سایت ثبت نام معیشتی سامانه بنزین و سامانه سماس برای استفاده شما همراهان عزیز در ذیل قرار داده شد. برای استفاده و ثبت نام بنزنی کلیک کنید.
 
 
 

سهمیه بندی سوخت

 

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به اطلاع عموم هموطنان عزیز می رساند که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه ، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز به ترتیب بیان شده در این اطلاعیه انجام می شود.

 

1- میزان سهمیه بنزین هر نوع خودرو به ترتیب زیر است :

 

جدول تیپ خودروهای مشمول سهمیه

 

ردیف

کاربری

میزان سهمیه بنزین ماهانه (نرخ اول)

1

سواری شخصی

بنزینی

60 لیتر

دوگانه سوز

30 لیتر

2

تاکسی

بنزینی

400 لیتر

دوگانه سوز

200 لیتر

3

موتورسیکلت

-

25 لیتر

4

وانت کم مصرف

بنزینی

200 لیتر

دوگانه سوز

60 لیتر

5

وانت پرمصرف

بنزینی

300 لیتر

دوگانه سوز

120 لیتر

6

آمبولانس

-

500 لیتر

 

قیمت بنزین در سهمیه بندی بنزین

 

۲) - قیمت بنزین معمولی سهمیه ای از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان خواهد بود .

قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود .

قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود .

 

۳) از ساعت صفر روز ۲۴ سهمیه کامل ماه آبان سال ۱۳۹۸ همه خودروها به کارت سوخت شخصی آن ها واریز شده و سهمیه خودروهای شخصی به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است. استفاده از سهمیه سوخت صرفا با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی میسر خواهد بود .

۴) کسانی که تاکنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند ، از ساعت اجرای طرح، سهمیه سوخت ایشان محفوظ است و از این بابت هیچ نگرانی نداشته باشند .

افرادی که کارت سوخت ندارند ، شامل کسانی که تاکنون درخواست المثنی نداده اند ، کسانی که درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده اند و همچنین کسانی که کارت سوخت برایشان صادر شده ولی در باجه معطله شرکت ملی پست است ، سهمیه همه آنها از همین امروز محفوظ و ذخیره خواهد شد.

 

نرخ CNG در سهمیه بندی بنزین



۵) نرخ CNG‌ بدون تغییر خواهد بود .

۶) برای مسافربرهای بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ سی) مشروط برآن که نرخ های خود را از مقادیر مصوب، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت. برای تامین سوخت خودروهای مسافر برخطی و بین شهری ، آژانس های مسافربری و آموزشگاه های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذگردیده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.

۷) به منظور رفاه حال دارندگان خودروها با اولویت وانت بارها مقررگردید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف مدت یک ماه ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف CNG‌ در خودروها را تنظیم و به تصویب شورای اقتصاد برسانند .

۸) همچنین به خودروهای همه دستگاه های اجرایی دولتی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری ، سهمیه بنزین تعلق نمی گیرد و این خودروها باید با قیمت هر لیتر ۳۰۰۰ تومان نسبت به دریافت بنزین اقدام کنند .


۹) قیمت نفت گاز با کارت سوخت جایگاه دار بدون تغییرخواهد بود.

 

محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه پس از انتشار اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به آغاز مرحله جدید اجرای قانون هدفمند‌ی یارانه‌‌ها، اظهارداشت: سازمان برنامه و بودجه موظف شد عینا همه منابع حاصل از اصلاح قیمت جدید را به حساب سرپرستان خانوارها واریز کند.

 

وی افزود: دولت به خانوارها از یک نفر تا 5 نفر، به میزان 55 تا حداکثر 205 هزار تومان پرداخت خواهد کرد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: این کمک معیشتی یک هفته تا 10 روز دیگر به حساب سرپرستان 18 میلیون خانوار واریز می‌شود.

 

سهمیه فردی بنزین به جای سهمیه خودرو

 
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه دست خط بیان کرد: پیشنهادی را مطرح کردیم که الان در شرایط کنونی استفاده از یارانه هایی که در اقتصاد کشور بارها بدان اشاره شده به صورت نابرابر بهره گرفته می شود؛ یعنی کسی که ماشین بیشتر و خودروی بیشتر دارد، یارانه بیشتری دریافت می کند. اگر بخواهیم خلاصه پیشنهاد را بیان کنیم این است بجای اینکه به هر خودروی سهمیه بدهیم، به هر فردی سهمیه بدهیم یعنی بگوییم هر ایرانی چه میزان یارانه از بنزین دارد، چه خودرو دارد و چه خودرو ندارد.
 

وی افزود: آن که استفاده می کند که استفاده می کند و آن که استفاده نمی کند بتواند از مابه التفاوت یارانه خود بر اساس روش علمی و تخصصی استفاده کند.

 

 پورابراهیمی در پاسخ به این سوال مجری برنامه دست خط که آیا این طرح شدنی است؟ گفت:  روی این کار کرده‌ایم و کار کارشناسی انجام شده و این به عدالت نزدیک تر است. می تواند مصرف سوخت را به نرخ منطقی‌تر برساند. قطعاً اثر مثبت در ایجاد فضایی دارد که در مدیریت انرژی و حامل های انرژی مطرح می شود.

 

طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین برای دولت بار مالی ندارد

 

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به طرح مجلس مبنی بر تغییر سهمیه بندی بنزین از خودرو به خانوار به باشگاه خبرنگاران گفت: ما طرح تغییر سهمیه بندی بنزین را در مجلس دهم قبل از گرانی بنزین ارائه کرده بودیم که روزانه یک لیتر بنزین به ازای همه مردم تعلق گیرد به نحوی که کارت بانکی سرپرست خانوارها شارژ شود، اما متاسفانه این طرح با عدم موافقت رئیس جمهور مواجه شد.

 

وی افزود: بر اساس طرح جدید، دولت باید مبلغ بنزین را با نرخ آزاد به حساب مردم واریز کند، البته طبق بررسی‌های ما این امر هیچ بار مالی برای دولت ندارد و در واقع بنزین به جای خودرو به نفرات اختصاص می‌یابد.

 

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد تنها ۵ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دارای وسیله نقلیه هستند و طرح تغییر سهمیه بندی بنزین از خودرو به خانوار به نفع خانوارهای دهک پایین خواهد بود.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس تاکنون ۶ بار طرح مذکور را مورد بررسی قرار داده و بنده نیز بارها با ارگان‌های مختلف و کارشناسان صحبت کرده‌ام و اجرایی سازی این طرح هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد و اگر این طرح به تصویب مجلس و شورای نگهبان برسد یک خانواده سه نفره ۹۰ لیتر بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان دریافت خواهند کرد.

 

سامانه ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند

 

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و  بودجه مجلس نیز درباره طرح مذکور گفت: برخی خانوارها خودرویی ندارند، بنابراین اگر بنزین بر اساس تخصیص به اشخاص سهمیه بندی شود دهک‌های کم درآمد نیز می‌توانند از سهم بنزین برخوردار شوند.

 

وی افزود: تصویب این طرح می‌تواند موجب انگیزه در افراد برای کاهش  مصرف بنزین  شود و این امر اثرات مثبت زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت، همچنین این طرح باعث افزایش صادرات  می‌شود.

بر اساس طرح فوق اگر افراد تمام سهمیه خود را استفاده نکنند، سهمیه باقی مانده از طریق سامانه‌های بانکی، قابل واگذاری به دیگران خواهد بود و یا در آخر هر ماه به شرکت پالایش و پخش بازمی‌گردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ می‌شود تا بتواند کالای ایرانی خریداری کند.

 

افراد باید بتوانند بنزین خود را در بورس عرضه کنند 

 

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره این طرح گفت: انتظار داریم با تصویب و اجرای طرح مبتنی بر تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار به ازای هر کدملی، کاهش آثار تورمی در دهک‌های پایین‌تر، کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی در اقتصاد ملی از نتایج مهم طرح «سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار» باشد.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس  گفت: پیش بینی شده سامانه‌ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند درنظر گرفته شود.

 

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون  انرژی مجلس نیز گفت: طبیعتا همه افراد کشور دارای خودرو نیستند و وقتی بنزین تنها در اختیار افراد دارای وسیله شخصی که از دهک‌های بالای جامعه هستند قرار می‌گیرد، یعنی امتیازی تنها به بخش محدودی از جامعه تعلق گرفته است.

 

وی افزود: بهتر است که تخصیص بنزین بر اساس کد ملی و به همه افراد کشور تعلق گیرد و حتما باید تدبیری شود که افراد بدون خودرو بتوانند سهم خود را در بورس و یا  به روش‌های دیگر عرضه کنند.

 

به نظر می‌رسد که طرح «تغییر سهمیه بندی بنزین از خودرو به خانوار» در صورت تصویب می‌تواند عدالت را در حوزه سهمیه بندی بنزین برقرار کند، اما باید دید طرحی که چندین سال است با نام‌ها و اشکال مختلف مطرح می‌شود و هربار به در بسته می‌خورد، این بار عملیاتی خواهد شد؟.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده