پشت پرده ادعاهای " هایکو ماس " در خصوص برجام چیست؟-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

پشت پرده ادعاهای " هایکو ماس " در خصوص برجام چیست؟

ما باید به این موضوع واقف و مطمئن شویم که ایران سلاح هسته ای نخواهد داشت و رفتار ایران در منطقه باید دچار تغییرات وسیع و گسترده ای شود نشان دهنده خواسته های اروپا در قبال مساله ای به نام بازگشت به برجام با جمهوری اسلامی ایران است.
حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل بین‌المللی
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 09
کد خبر: ۶۹۸۲۶

پشت پرده ادعاهای

 

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص بیانیه تروئیکای اروپایی و اظهارات وزیر امورخارجه آلمان در خصوص استقرار شماری از سانتریفیوژهای پیشرفته و طرح اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: از صحبت های وزیر خارجه  آلمان قبل از بیانیه تروئیکای اروپا که گفته بود برجام باید مجدداً مورد مذاکره قرار بگیرد و در این بین حتما باید منافع آلمان  تامین شود و بحث موشکی در گفت و گو ها باید وجود داشته باشد، ضمن اینکه ما باید به این موضوع واقف و مطمئن شویم که ایران سلاح هسته ای نخواهد داشت و رفتار ایران در منطقه باید دچار تغییرات وسیع و گسترده ای شود نشان دهنده خواسته های اروپا در قبال مساله ای به نام بازگشت به برجام با جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی در این باره افزود: وزیر خارجه آلمان همچنین تاکید کرده بود که من با روسا و سران کشورهای فرانسه و انگلیس نیز بر سر رسیدن و دست یابی به مسائل اشاره شده درباره ایران صحبت کرده ام و همگی در این موضوع توافق داریم. رفتارهای اروپایی که در چهار سال گذشته تلاش کرد تا ایران را با دسیسه ها و وعده و عیدهای مختلف در برجام نگاه دارد با این موضوع گیری ها بسیار آشکار و هویدا شده است.

 

کارشناس مسائل سیاسی در این باره تصریح نمود: چنین سخنانی بعد از چندین سال بی توجهی به برجام و پشت پا زدن و عدم تعهد به وظایف برجامی خود نشان دهنده این موضوع است که اتفاقا اروپا در چهار سال گذشته به شدت با ترامپ و سیاستهای ضد ایرانی و ضد برجامی وی هماهنگ بوده و عمل کرده است.

 

کنعانی مقدم در این باره توضیح داد: اروپا در چهار سال گذشته به هیچ کدام از تعهدات خود هم پای آمریکا درقبال برجام عمل نکرد و آنچه به عنوان راهی برای رد و بدل مالی و ارسال و صادرات کالا با ایران به نام کانال اینستکس هم رو کرد عملا سراب و فریبی بیش برای بازی دادن و وقت کشی بیشتر ما نبود.

وی در ادامه توضیح داد: به هر حال دیدیم که اینستکس هم کارساز نبود از این منظر به نظر می رسد  اروپایی ها در حال ایفای نق پلیس بد در برجام هستند در حالی که تا پیش از این سعی می کردند نقش پلیس خوب را بازی کنند اما در حال حاضر چهره واقعی خود را به تصویر کشیده اند.

 

کنعانی مقدم گفت: اروپایی ها به صراحت دنبال منافع خود هستند و آن را بیان می کنند که در موضوع برجامی حتما باید منافع ما تامین شود، اما این منافع چیست،  کاملا مشخص نیست و ابهام دارد . به هر حال با بیانیه اروپا و شروط هایی که از قبل اعلام کرده اند مشخص است حتی اگر بایدن قصد بازگشت به برجام را داشته باشد هنگامی که با شروط اروپایی ها مواجه شود دچار سختی می شود چرا که اروپایی ها به شدت به دنبال رد مصوبه مجلس شورای اسلامی هستند که اگر بنا باشد چنین قانونی تصویب و اجرا شود این سه کشور هم از برجام خارج می شوند.

 

کارشناس مسائل سیاسی دراین باره تصریح نمود: البته با توجه به اینکه اتحادیه اروپا در بحث برجام حضور داشته و بعد از مساله برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا عملاً می توان گفت این کشورها در حال حاضر نمایندگان اروپا به شمار نمی روند، لذا این مساله باید تعیین تکلیف شود که چه کشورهایی نمایندگان اتحادیه اروپا به شمار می روند و چه کسی حق حرف زدن در مذاکرات برجام را دارد لذا این ابهامباید مرتفع شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد رسانه ای و سیاسی ما در قبال اروپا چه باید باشد گفت: مساله مهم در رویکرد تصمیمات سیاسی و ملی تمرکز همگانی بر روی تصمیمات نظام و دستورات و راهبردهایی است که از سوی مقام معظم  رهبری صادر می شود، درعین حال که مسوولیت این پرونده در اختیار شورای عالی امنیت ملی است اما این موضوع باید مورد توجه همه قرار بگیرد. ما هر چه در داخل منسجم تر و با وحدت رویه تصمیمات خود را بگیریم می توانیم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم وقتی در داخل کشور تناقضاتی دیده شود غربی ها سعی می کنند فشار بیشتری بیاورند و از ما امتیاز بیشتری بگیرند.

 

وی درخصوص تاثیر خواسته های اروپا بر روند بازگشت آمریکا به برجام گفت: به هر حال اگر اروپایی ها مسائلی را مطرح کنند که از نظر ما پذیرفتنی نباشد ضمن اینکه بین مانعی در برابر بازگشت به برجام ایجاد می کنند ممکن است باعث شوند که بایدن هم نتواند از بن بست ایجاد شده خارج شود.

 

کنعانی مقدم در پایان تاکید کرد: واضح است که اروپایی ها در مساله برجام کاسب هستند و تلاش می کنند از امریکا امتیازاتی بگیرند و جایگاه خود را در برجام قوی تر کنند اروپایی ها راه غلطی را در پیش گرفتند راهی که صهیونیست ها سعودی ها و آقای ترامپ پیش روی این ها قرار داده اند تا آنها در فرصت باقیمانده چانه زنی بیشتری با جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار دهند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده