دولت دوازدهم و رویاپردازی درباره فروش نفت-راهبرد معاصر
دکتر رسول بخشی دستجردی؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

دولت دوازدهم و رویاپردازی درباره فروش نفت

به نظر می رسد گویا دولت فکر می کند تحریم ها برداشته شده و مانعی برای فروش پیش پای خود ندارد در حالی که ما همچنان شرایط تحریم را تحمل می کنیم و در سال جاری هم دیدیم که میزان نفتی که در لایحه بودجه 99 پیش بینی شده بود به فروش نرفت و درآمدهای آن محقق نشد.
دکتر رسول بخشی دستجردی؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۰۳ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 23
کد خبر: ۷۱۱۳۸

دولت روحانی و رویاپردازی درباره فروش نفت

 

دکتر رسول بخشی دستجردی اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با راهبرد معاصر با انتقاد به رقم فروش نفت در لایه بودجه 1400 به ما گفت: مشخص نیست دولت آقای روحانی برچه اساسی و با چه دیدگاه و خوش بینی‌ای رقم فروش نفت را در لایحه بودجه 1400 تا این حد رویایی و غیر قابل تحقق پیش بینی کرده است.


وی دراین باره توضیح داد: به نظر می رسد گویا دولت فکر می کند تحریم ها برداشته شده و مانعی برای فروش پیش پای خود ندارد در حالی که ما همچنان شرایط تحریم را تحمل می کنیم و در سال جاری هم دیدیم که میزان نفتی که در لایحه بودجه 99 پیش بینی شده بود به فروش نرفت و درآمدهای آن محقق نشد.


عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: شاید دولت با رفتن ترامپ و رئیس جمهور شدن بایدن کار را تمام شده می داند و گمان می کند که تحریم ها برداشته می شود و نفت را می توانیم در ارقام مورد نظر دولت به فروش برسانیم در حالی که این حجم از خوش بینی بسیار غلط و اصلا یک اشتباه بزرگ است که دولت در بودجه نویسی و تعیین درآمدهای واقعی کشور گرفتار آن شده است.


رسول بخشی دستجردی استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: از این جهت تاکید می کنم امیدوار بودن به رفع تحریم ها از سوی آقای بایدن غلط است که اگر تحریم ها به هر دلیلی رفع نشود و دولت نتواند نفتی بفروشد و کسری بودجه قابل توجهی ایجاد شود دولت باز هم برای تامین درآمد اقداماتی انجام می دهد که با افزایش تورم زندگی مردم را بیش از پیش به مخاطره می افکند.


وی درباره راهکارهای مخاطره آمیز اقتصادی دولت برای تامین کسری بودجه توضیح داد: دولت اگر نتوانند نفتی بفروشد و کسری بودجه بالایی داشته باشد باید به سراغ راه های غیر متعارف درآمد زایی برود. سال 99 که دولت از بورس درآمد زایی خود را آغاز کرد، درآمد زایی که با فروش قطره چکانی سهم های شرکت های دولتی و حفظ مدیر بودن همچنان خود در این شرکت ها با بالا بردن غیر واقعی شاخص در مردم برای سرمایه گذاری در بورس انگیزه ایجاد کرد.


وی دراین باره توضیح داد: تبلیغات دولت حول و حوش درآمد زایی بورس و ترغیب مردم دیر زمانی نپایید که حباب بورس در مرداد ماه سال جاری ترکید و عده زیادی از مردمی که با سرمایه های خرد و پس اندازها به امید افزایش ارزش پول و دارایی خود هم پای تورم به بورس آمده بودند با زیان بسیاری مواجه شدند و عده زیادی هم مالباخته از بورس خارج شدند، لذا دولت برای سال آینده نمی تواند با ترفند بورس بازی و بالا بردن حبابی و بی دلیل بورس باز هم مردم را به بازار سرمایه بکشاند، قطعا مردم مجددا به دولت اعتماد نمی کنند و راهی بورس نمی شوند.


رسول بخشی دستجردی با بیان اینکه دولت باید به هشدارهای کارشناسان اقتصادی درباره توهمی بودن بودجه 1400 گوش کند گفت: متاسفانه دولت نشان داده گوش شنوایی در پذیرش راهکارهای درست ندارد الان هم این موضوع را به عینه نشان داده که با بالا بردن سهم فروش نفت در بودجه که قطعا بخش زیادی از آن محقق نمی شود یعنی بسیار بعید است که محقق شود کسری بودجه هنگفتی برای سال بعد ایجاد می کند که باید یک بار دیگر به دنبال راه های زود بازده ای باشد تا بتواند کسری ایجاد شده را تامین کند.


استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: ممکن است دولت در سال آینده مجبور به استقراض از بانک مرکزی شود امسال به سمت بازار بورس رفت و اعتماد مردم را جلب کرد اما سال آینده نمی تواند به سراغ بورس برود لذا به سراغ بانک مرکزی برای استقراض می رود و قطعا تورم شدید دیگری بر اقتصاد تحمیل می کند.


وی در پایان در پاسخ به اینکه به نظر شما بودجه تا زمان دولت آقای روحانی تصویب خواهد شد و مابقی آن برعهده دولت بعدی باشد گفت: اگر مجلس بودجه را یک ساله ببندد قطعا بهتر است اما با درآمدهای واقعی نه توهمی. به هر حال دولت بعدی تا روی کار بیاید و بودجه خود را تدوین کند هم کار دولت و مجلس زمان بر می شود لذا بهتر است که مجلس برای یک سال بودجه رو بسته، اما درآمدها را واقعی‌تر بنویسند و دولت را مجاب کنند که اصلاحات اساسی باید در بودجه صورت بگیرد. اگر مجلس لایحه بودجه 1400 را مثل سال های گذشته بدون اصلاحات اساسی تصویب کند قطعا سال آینده تورم بالایی حتی ارقامی بالاتر از سال جاری را تجربه خواهیم کرد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار