به گزارش راهبرد معاصر؛ دکتر مجید مختاری - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آلودگی هوا به عنوان یکی از بزرگترین معضلات کلانشهرهایی همچون تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور، اظهار کرد: اگر چه بروز آلودگی هوا علل مختلفی دارد ولی به صورت کلی حدود ۸۰ درصد آلودگیها به خودروها یعنی عدم رعایت استاندارد در طراحی و بکارگیری سوختهای مختلف و غیراستاندارد در آنها برمیگردد.
وی نحوه نادرست رانندگی و ایجاد ترافیکهای شهری را مساله مهم بعدی در بروز آلودگی دانست و ادامه داد: رانندگیهای نادرست و به دنبال آن بروز ترافیک منجر به توقف و طولانی شدن مدت زمان روشن بودن ماشینها شده که همین مساله عامل بسیار مهمی در افزایش آلودگی کلانشهرهاست.
به گفته وی، آلودگی هوا همچنین به بروز مسائلی همچون عدم تمرکز، کاهش سطح اکسیژن، افزایش دی اکسید کربن، سولفورها و سایر سموم مهم در هوا منجر می شود، سمومی که در زمان افزایش آلودگی و پدیده وارونگی هوا به وضوح مشاهده شده و در زمانهایی که آلودگیها قابل رویت نیستند نیز همچنان در فضا وجود داشته و صدمات جبران ناپذیری بر سلامت افراد وارد میکند.
مختاری با بیان اینکه آلودگی هوا و استرسهای ناشی از آن وضعیت رانندگی افراد را مختل میکند، گفت: همین مساله باعث تصادف، راهبندان و ترافیک شده و در نهایت جامعه را وارد سیکل معیوبی میکند که از یک طرف دچار آلودگی هوا هستیم از طرف دیگر خودمان آلودگی هوا را تشدید میکنیم.
حل معضل آلودگی هوا یک مساله چند وجهی و نیازمند عزم مشترک دولت و ملت است
وی با بیان اینکه حل معضل آلودگی هوا یک مساله چند وجهی و نیازمند عزم مشترک و همکاری دولت و ملت است، اظهار کرد: بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی و یا لندن که در چند سال گذشته از آلودهترین شهرها بودند، طی چند دهه و با بکارگیری راهبردهای اساسی توانستند به تمیزترین شهرهای دنیا تبدیل شوند بنابراین میتوان با الگوبرداری از کشورهای موفق، در جهت ریشهکن کردن آلودگی هوا گام برداشت.
وی طراحی خودروهای استاندارد و یا واردات خودروهای برقی و یا هیبریدی را راهبردی موثر خواند و گفت: تنها با کمک و عزم جدی دولت و مردم میتوان این معضل وحشتناک که سالها گریبانگیر شهرهای ماست را برطرف کرد.
مضرات آلودگی هوا تقریبا تمامی ارگانها بدن را درگیر میکند
این فوق تخصص ریه با اشاره به عوارض و تبعات جدی آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه، عنوان کرد: مضرات آلودگی هوا تقریبا تمامی ارگانهای بدن را درگیر میکند؛ عوارض مغزی، عدم تمرکز، سوزش چشم، سوزش مجاری تنفسی، تشدید بیماریهای مزمن ریوی مانند آسم، انسداد ریه، سینوزیت، بیماریهای عروق، تصلب شرایین، افزایش سکتههای قلبی و مغزی و بروز لخته در خون، برخی از مهمترین تبعات و عوارض آلودگی هوا بر سلامت افراد است.
وی همچنین مسایلی همچون پایین بودن وزن نوزادان را با آلودگی هوا مرتبط دانست و ادامه داد: بروز سرطانهای مختلف همچون مغز، پستان و ریه نیز به دنبال آلودگی هوا افزایش مییابد، به گونهای که مطالعات گسترده جهانی نشان داده که انتقال افراد از مکانهای آلوده به نقاط پاک به کاهش نرخ بروز سرطان و قابل درمان شدن سرطانها منجر شده است.
تشدید شیوع بیماری کووید و بروز انواع وخیم این بیماری در زمان آلودگی هوا
این عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا همچنین با اشاره به تشدید شیوع بیماری کووید و بروز انواع وخیم این بیماری در زمان آلودگی هوا، عنوان کرد: همانگونه که ثابت شده سیگار چسبندگی ویروس کرونا به بافت ریه را بیشتر میکند، آلودگی هوا نیز متاسفانه ویروس کرونا را وحشیتر و میزان انتقال و چسبندگی آن به بافت ریه را تشدید میکند که همین مساله بر شدت بیماری میافزاید.
این فوق تخصص ریه در عین حال با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی همچون پوشش ماسک، عدم ترددهای غیرضروری و رعایت فواصل اجتماعی در زمان شیوع کرونا، اظهار کرد: مشاهدات نشان داده که به دنبال افزایش میزان رعایت اصول بهداشتی، امسال موارد آنفولانزا و همچنین سینوزیتها و حملات آسم، کمتر شده است.
پوشش ماسک تا حدودی میتواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد
وی با بیان اینکه پوشش ماسک تا حدودی میتواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد، بیان کرد: چراکه پوشش ماسک میتواند از ورود ذرات ۱۰ و ۵ میکرون و یا ذرات کوچکتر به سیستم و مجاری تنفسی و بافت ریه پیشگیری کند. لذا رعایت پروتکلهای بهداشتی همچون پوشش ماسک، پرهیز از دورهمیها و ترددهای غیرضروری، علاوه بر پیشگیری از کرونا میتواند به کاهش تبعات و صدمات ناشی از آلودگی هوا کمک کند.
مختاری همچنین جلوگیری از ترددهای غیرضروری خودروها را در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و گفت: اغلب خودروهای ما از استانداردهای بالایی برخوردار نبوده و سوخت آنها نیز نامناسب است، لذا مسوولان در وهله اول باید برای رفع این معضل چارهای اساسی بیاندیشند.
وی ضمن توصیه مبنی بر عدم حضور غیرضروری افراد در مکانهای باز طی روزهای آلوده، بیان کرد: البته نمیتوان از همه مردم خواست که این مساله را رعایت کنند، چراکه اغلب برای امرار معاش و انجام کارهای مربوطه مجبور به تردد هستند و لذا نمی توان همه مسئولیت را به گردن مردم انداخت.
۲۰ درصد آلودگی هوا از سوخت موتورسیکلتهاست
مختاری همچنین با اشاره به آلودگی ناشی از سوخت موتورسیکلتها نیز بیان کرد: موتور هم بنزین و هم روغن را باهم سوزانده و آلودگی بسیار شدیدی تولید می کند، به گونهای که نتایج مطالعات نشان داده که ۲۰ درصد آلودگی هوا از سوخت موتورسیکلتهاست با این حال این وسایل نقلیه اغلب وسیله امرار معاش افراد بوده و نمی توان از آنها خواست که تردد نکنند، راه حل این معضل فراتر از اینها و در دست مسوولان است.
آلودگی هوا به راحتی به داخل منازل رسوخ کرده
این فوق تخصص ریه در عین حال عنوان کرد: مطالعات دقیق همچنان نشان داده که آلودگی هوا به راحتی به داخل منازل رسوخ کرده و پارتیکلها و ذرات مضر در خانهها نیز وجود دارند، بنابراین اگرچه غلظت آلودگی هوا در خانه ها پایینتر است، اما افراد در منازل نیز در معرض خطرات الودگی هوا قرار دارند، در نتیجه راهکارهای موقت همچون عدم تردد و غیره ... تنها راه حلهای موقت بوده و رفع معضل بزرگ آلودگی هوا یک عزم ملی میطلبد.
این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان با تاکید بر اینکه آلودگی هوا معضلی است که گره آن تنها از طریق همکاری مشترک مردم و دولت باز میشود، گفت: امید که با عزم دولت و ملت هر چه زودتر از این معضل بزرگ و سرطانزا که سالانه جان چندین هزارنفر از هموطنان ما را میگیرد، رهایی یابیم.