مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: با توجه به اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق و افزایش سنوات دستمزد، حقوق کارگران در سال آینده حداقل ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

 

مصطفی سالاری در آخرین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قزوین که صبح امروز در سالن اجتماعات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اجرای قانون همسازی و افزایش سنوات دستمزد حقوق کارگران در سال آینده حداقل 35 تا 40 درصد افزایش می‌یابد.

 

خقوق کارگران در سال 1400

 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه افزایش 25 درصد شاغلان کارمندی‌ و بازنشستگان در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مصوب شده، بنابراین می‌توانیم به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی قول دهیم که میزان افزایش حقوق آنها در سال 1400 میزان مناسب و معقولی است.

 

سالاری با بیان اینکه قبول داریم که میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری نسبت به بازنشستگان لشگری کمتر بوده است، تصریح کرد: اگر دولت بدهی‌هایش به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند، می‌توانیم قبل از اتمام سال جاری در حقوق بازنشستگان و کارگران را مجدداً افزایش دهیم.

 

وی ادامه داد: در مورد طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم قبول داریم که عدالت اتفاق نیفتاده است؛ اما مواردی مانند سال بازنشستگی و آخرین حقوق دریافتی در زمان خدمت در این حوزه اثرگذار است که باید با کمک مجلس این موارد اصلاح شوند.

 

میزان افزایش حقوق کارگران

 

دفترچه بیمه درمان حذف می‌شود

 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از حذف دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی تا 3 ماه آینده خبر داد و گفت: با توجه به طراحی اپلیکیشن برای نسخه‌نویسی آنلاین و آفلاین به زودی این دفترچه‌ها را حذف کرده و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی می‌‌توانند از طریق کد ملی به مراکز درمانی و مطب پزشکان مراجعه کنند.

 

سالاری با ذکر اینکه سازمان تامین اجتماعی 46 میلیون نفر از مردم ایران را تحت پوشش بیمه‌ای و دستمزدی خود دارد، افزود: با توجه به اینکه تامین اجتماعی درآمد و بودجه خود را از طریق خود مردم چه کارفرما و کارگر تامین می‌کند، انتظار فعالان بخش خصوصی برای سه‌جانبه‌گرایی در اداره تامین اجتماعی حرف درست و دقیقی است؛ چرا که پول مردم در این حوزه باید خوب هزینه شود و در هزینه‌کرد آن نقش جدی داشته باشند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر 3 میلیون و 600 هزار نفر از تامین اجتماعی حقوق می‌گیرند که با احتساب اعضای خانواده‌هایشان به جمعیت حدود 11 میلیون نفر در سطح کشور می‌رسد. از آنجایی که این افراد از اقشار محروم و کارگری جامعه هستند، پرداخت حقوق آنها حتی نباید یک روز هم به تاخیر بیفتد و اگر درآمدهای ما محقق شود، مجبور به استقراض از بانک رفاه کارگران هستیم.

 

نایب‌رئیس شورای شهر بندرعباس: زیاد تکرار کردن عدم پرداخت حق و حقوق کارگران بی فایده است

 

سطح حقوق کارگران به کارمندان دولت برسد

 

عیدی 1400 کارگران

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین هم در ادامه این جلسه با تاکید بر لزوم نگاه ویژه سازمان تامین اجتماعی به جامعه کارگری استان گفت: همسان‌سازی حقوق کارگران به عنوان نیروهای فعال تولید با کارمندان و سایر کارکنان دولت از توقعات به‌حق کارگران ماست که باید حداقل حقوق آنها را به سطح کارمندان نزدیک کرد.

 

عزیزالله افضلی با تاکید بر لزوم ارج نهادن به جایگاه کارگری از طریق افزایش حقوق و دستمزد اضافه کرد: افزایش حقوق و دستمزد نقش مهمی در ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس کارگران ما دارد و سطح امید به زندگی در آنها را افزایش خواهد داد که به اعتقاد کارشناسان عاملی تعیین‌کننده در ایجاد نشاط اجتماعی و رونق تولید و اقتصاد است.

 

وی ادامه داد: امیدواریم با پیگیری‌های مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بهترین حقوق و دستمزد برای کارگران در بودجه سال 1400 کل کشور محقق شود تا شاهد اعتراض‌های دوباره کارگران که معمولاً هم درست است، نباشیم.

 

میزان عیدی کارگران در ۱۴۰۰ + جدول

 

حداقل عیدی کارگران و مشمولان قانون کار برای امسال 3 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است. در حالی که به ماه آخر سال نزدیک می شویم موعد پرداخت عیدی کارگران و کارمندان مشمول قانون کار فرا می رسد. براساس تصمیم اتخاذ شده حداکثر عیدی قابل پرداخت به کارگران برای سال 1400 مبلغ 5 میلیون و 731 هزار تومان است. در جدول زیر می توانید میزان عیدی کارگران براساس تعداد ماه های کار را مشاهده کنید:

 

حداقل و حداکثر عیدی کارگران در 1400 + جدول