ارزش صندوق پالایشی یکم/ دارا دوم امروز پنجشنبه 16 بهمن 99-راهبرد معاصر

ارزش صندوق پالایشی یکم/ دارا دوم امروز پنجشنبه 16 بهمن 99

ارزش پالایشی یکم امروز پنجشنبه 16 بهمن 99 را در ادامه بخوانید. در پایان معاملات این هفته ارزش پالایشی یکم با کاهش 3.87 درصدی همراه شد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 04
کد خبر: ۷۶۳۹۴

به گزارش راهبرد معاصر ارزش پالایشی یکم در پایان معاملات  این هفته کاهش یافت و قیمت هر واحد صندوق پالایشی یکم به 7 هزار و 965 تومان رسید. بر این اساس ارزش 500 واحد صندوق پالایشی یکم به 3 میلیون و 982 هزار و 500 تومان رسید.

همچنین قیمت ابطال هر واحد صندوق (NAV ابطال) بر پایه خالص ارزش دارایی‌های 6 هزار و 438 تومان ثبت شد. همچنین حجم معاملات این صندوق 76.949  میلیون واحد بود.

ارزش پالایشی یکم

شاخص بورس در پایان معاملات این هفته با افت 32 هزار واحدی همراه بود و هر واحد از پالایش یکم با کاهش 3.87 درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته 7 هزار و 272 تومان معامله شد تا ارزش 500 واحد آن به 4 میلیون 136 هزار تومان افزایش پیدا کند. همچنین قیمت ابطال هر واحد صندوق (NAV ابطال) بر پایه خالص ارزش دارایی‌های 6.438 تومان ثبت شد.

این درحالی است که در زمان پذیره نویس صندوق پالایش یکم هر واحد این صندوق به قیمت 10هزار تومان به فروش رسید و متقاضایان برای خرید 500 واحد سهام این صندوق مبلغ 5 میلیون تومان پرداخت کردند.

 زمان عرضه سهام بانکی‌ در بورس از طریق دارا سوم مشخص نیست

حسن روحانی، رییس جمهوری در جلسه هیات دولت که در تاریخ ۲۳ مهر برگزار شد، اعلام کرد: دولت با واگذاری باقیمانده سهام در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) دارا سوم موافقت کرد و بر این اساس، سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق یاد شده ۵۰ میلیون ریال تعیین شد.

 

همچنین میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) واسطه‌گری مالی دارا سوم شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران به میزان ۲۰ درصد تعیین شد.

ارزش صندوق پالایشی یکم

با توجه به حتمی شدن عرضه سهام بانکی‌ها از طریق صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) زمان عرضه آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که در این زمینه «عباس معمارنژاد»، معاون امور بیمه و بانک و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره زمان عرضه باقی مانده سهام بانکی‌ها از طریق صندوق ETF به بازار سرمایه گفت: تا زمانی که شرایط بازار سرمایه به ثبات نرسد هیچ برنامه‌ای را برای عرضه باقی مانده سهام بانکی‌ها از طریق صندوق‌های ETF به بورس نداریم.

 

وی ادامه داد: اکنون نمی‌توان هیچ زمان مشخصی را برای این عرضه اعلام کرد و باید در انتظار تثبیت معاملات بازار سهام باشیم.

 

به گزارش ایرنا، عرضه سهام دولتی به بورس از طریق صندوق قابل معامله ETF از دیگر اقدام‌های مثبت در دولت تدبیر و امید است که توانست روزهای مثبتی را در بازار سهام با خود به ارمغان آورد، در قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب سه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در دستور کار قرار گرفت که این تصمیم به دلیل همکاری دولت، سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی با موفقیت همراه شد.

ارزش سهام پالایشی یکم

نخستین مرحله از پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله دولتی (ETF) به نام «صندوق واسطه گری مالی یکم» (دارا یکم) که شامل سهام بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی امین بود از اواسط اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه داشت، در پایان زمان پذیره‌نویسی اعلام شد که سه میلیون و ۴۸۱ هزار نفر از سرمایه‌گذاران در پذیره‌نویسی این صندوق مشارکت کردند.

 

دومین مرحله از پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله دولتی ETF که متعلق به سهام پالایشی (پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس) بود با نام «صندوق پالایشی یکم» (دارا دوم) در اوایل شهریور ماه انجام شد، تعداد مشارکت سرمایه‌گذاران در این پذیره‌نویسی بیش از سه میلیون و ۵۲۸ هزار نفر و ارزش آن رقمی حدود ۱۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان بود.

قیمت صندوق etf پالایشی یکم

در ابتدا قرار بود سومین مرحله از پذیره‌نویسی این صندوق با سهام خودرویی و فلزی‌ها (سایپا، ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران) در اواخر پاییز انجام شود اما در چند روز گذشته تصمیم‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ و اعلام شد که باقی‌مانده سهام بانکی‌ها در قالب دارا سوم به بازار عرضه خواهد شد.

 

ارزش صندوق دارا دوم

تاکید وزیر اقتصاد بر حمایت دولت از بورس

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه‌های گمرک هوشمند در پاسخ به این سؤال که با توجه به گفته مسؤول دفتر رئیس جمهور که طرحی برای حمایت از صندوق پالایشی یکم ارائه خواهد شد، در حالی که الان پالایش یکم زیان ده است، برنامه شما برای حمایت از خریداران صندوق پالایشی یکم چیست، گفت: صندوق پالایش یکم از زیان درآمده است، دیروز که بررسی کردم 25 درصد از ارزش روز خالص دارایی NAV بالاتر بود.

پنجشنبه 16 بهمن 99

وی در پاسخ به این سؤال که امروز هر سهم پالایشی یکم 7800 تومان بوده است و همچنان در زیان به سر می‌برد، گفت: من هنوز ندیده‌ام. دولت کلا از بازار سرمایه حمایت می‌کند و روش‌های حمایتی متناسب با شرایط کلی است. در دنیا چیزی به نام تضمین در بورس نداریم و تضمین با ذات بورس همخوانی ندارد، سهامدار اولین پیامی که در بورس می‌گیرد، این است که بورس بر مبنای بازار عمل می‌کند، اما قطعا از روش‌های گوناگون حمایت از بازار را انجام می‌دهیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار